laster en eerroof, nalatigheid, . . .

Drone
Topic Starter

laster en eerroof, nalatigheid, . . .

#1 , 03 jun 2010 15:37

ik weet het, het is maar 1 kant van het verhaal, maar 'leugens' vertellen zou mij niet echt verder helpen met de info die ik hoop hier te krijgen.

sinds +/- 1,5 jaar ben ik lid bij een "kruisvereniging", die preventief op evenementen staan etc . . .

( ik ga niet openbaar zeggen de welke )

sinds een 6 maand is er een jonge dame van 15 jaar lid bij ons in de afdeling.

Als 1 van de weinige jeugdige mensen binnen ons afdeling ( ik ben er 29, de rest 50 of ouder ) komen wij goed overeen als vrienden, niet meer of niet minder.

dit is bij mijn weten nog altijd niet bij wet verboden.

bij 1 van de eerste diensten van het jaar, hier in het stad zelf 3 maand geleden, zei ik tegen haar "als ge dat eens wilt zien hoe een dienst nu in werkelijkheid gebeurt, moet ge maar eens afkomen"

tijdens deze dienst is zij inderdaad afgekomen samen met haar moeder, aangezien het steenkoud was buiten, zat iedereen binnen gezellig te praten en zat zij naast mij.

verder waren er nog andere leden van onze afdeling aanwezig in dat lokaal als eveneens mensen van de organisatie van het evenement ( lokaal was in 2 gesplits ).

alles verliep goed tot op een gegeven moment de "secretaris" ( 2e in rang ) van onze afdeling binnenvalt in uniform van de VZW en op een fractie van een seconde hij mij begint te beledigen, mij van alles te verwijten, te bedreigen verbaal en dreigen met fysiek geweld.

ik stond aan de grond genageld van het "verschieten", eveneens mijn collega's ( waarvan mijn moeder en broer ook toebehoren ) als ook de jongedame en haar moeder.

voor de rest van de avond/nacht was de leuke sfeer dan ook weg.

2 dagen later kom ik aan in ons lokaal om mij klaar te maken om op de volgende dienst te gaan; op dat moment waren er al een paar andere collega's ook, wij waren toen al allemaal in "uniform".

dan komt de voorzittster en de secretaris ( die zijn samen getrouwd ) en krijg ik een enveloppe in mijn handen met een brief waarin vermeld staat dat er een spoedvergadering van het lokaal bestuur is geweest en dat ik met onmiddelijke ingang geschorst word wegens een "voorval" 2 dagen eerder.

ik vraag dan ook op wat dit "voorval" slaagt doch enig deftig antwoord krijg ik niet, straffer zelfs nog, de voorzittster 'beschuldigd' mij ervan dat ik pedoseksuele gevoelens zou hebben voor jonge meisjes en dat als ik hier problemen met heb, hiervoor hulp moet zoeken.

( nee ik overdrijf niet met het geen ik hier typ )

de secretaris ( haar man ) vond het nodig om ook nog eens om zijn "prestatie" van 2 dagen eerder te herhalen ( op een fractie van een seconde hij mij begint te beledigen, mij van alles te verwijten, te bedreigen verbaal en dreigen met fysiek geweld, hij ging mijn kloten er afdraaien etc ... )

hiervan was mijn moeder ( tevens lid van de vereniging getuige )

( in deze brief stond ook dat de hoofdzetel ( algemeen secretariaat ) van mijn schorsing op de hoogte ging worden gesteld. )

perplex als ik stond, heb ik mij toch "kalm" kunnen houden en ben dan maar naar huis gegaan, teleurgesteld en vernederd.

2 weken later vraag ik dan ook aan de voorzittster, wat er mij nu eigelijk "ten laste" word gelegd en op wat ze zich nu eigelijk baseerd om zulke drastische maatregelen te nemen en wat zij bedoeld met "voorval".

deze mail werd teglijk doorgestuurd naar het algemeen secretariaat

hierop komt van beiden geen antwoord

2 weken later doe ik terug hetzelfde

weer van beide geen antwoord

ik wacht nog even af en beslis dan om zelf maar naar het algemeen secretariaat te gaan ( dan zijn we al bijna 2 maand verder )

daar waren ze blijkbaar amper op de hoogte dat er een "conflict" was in onze afdeling, waarop ik duidelijk melde, dat ik mij dat pêrsoonlijk niet kan aantrekken, daar in de brief die mij de schorsing oplegd duidelijk staat dat de hoofdzetel/algemeen secretariaat op de hoogte ging worden gesteld.

men ging het +/- een week later eens bekijken op een algemene vergadering en men ging mij iets laten weten.

paar dagen na die vergadering nog altijd niks gehoord, dus ik terug naar het algemeen secretariaat om achter de info te vragen, daar werd mij door de nationale voorzitter beloofd dat hij er eens ging achter horen.

ik hoor niks gedurende paar dagen en ben het dan ook op een gegeven moment moe

ik ga naar het werk, op een woensdag, naar het vredegerecht, maar voor ik binnenga, in een laatste poging, bel ik nar het algemeen secretariaat met de vraag hoe het nu zit.

ik krijg de nationale secretaris aan de lijn die mij beloofd die dag nog contact te zullen opnemen met de provinciale 'directeur'

woensdag niks
donderdag niks
vrijdag kom ik na het werk rap mijn mails nakijken, nog geen antwoord

ik terug naar het vredegerecht om in een poging van "verzoening" mijn schorsing aan te vechten

ik kom terug thuis, ik mail dit naar het algemeen secretariaat en geloof het of niet,

- na een half uur krijg antwoord terug van de nationale secretaris dat hij inderdaad de provinciale directeur niet kon bereiken de woensdag en dat het niet gemakkelijk is omdat iedereen buiten de vzw ook nog ne "prive" (*** ) heeft.

-mijn antwoord: dat ik best kan begrijpen dat hij deze persoon niet kon bereiken, doch hij had mij dit kunnen laten weten via sms,mail, of telefoon, nu moest ik maar weer "wachten"

- 15 min later krijg ik een uitnodiging van de provinciale directeur om op datum van x of y eens op gesprek te komen, waarop ik antwoord dat ik hierop niet inga, aangezien de datum van de afspraak met de vrederechter toch in dezelfde week valt ( dit was dus vandaag )

blijkbaar word men pas wakker als men wel degelijk naar de rechter stapt.

vandaag bij de vrederechter was het dan ook een "beschamende" bedoening van de tegenpartij.

- zij ( algemeen secretariaat ) beweren dat zij pas zo laat 'reageren ( na 2,5 maand ) om een "afkoel periode" te hebben voor alle partijen.

dit vind ik maar een flauw excuus om hun veel te laattijdige reactie goed te praten

- als ik aan de voorzittster vraag ( en dit in het bij zijn van de vrederechter ) wat zij nu bedoeld met "voorval" in die brief, dan krijg ik als 'antwoord': "dat weet ge maar al te goed"

- volgens de vrederechter zou ik de normale procedure van de vzw maar moeten afwachten ( de welke veel te laat is opgestart, 2,5 na het begin van de schorsing )

( *** )

ik zelf werk voltijds ( minstens 38u/week ), ben buiten deze vzw, nog actief in een andere vzw, de welkste niks te maken heeft met hulpverlening, maar van zijn soort de grootste is in belgie en toch kan ik iedereen beantwoorden binnen de 24u, als het niet sneller is.

wat kan ik juridisch nog doen om deze schorsing aan te vechten en welke schadevergoedingen kan ik eisen?

gelet op hetgeen er mij "ten laste" word gelegd, kan ik niks anders doen dan juridische stappen te zetten, niemand binnen de vzw kan mij zeggen hoe lang deze procedure nog gaat lopen, voor hetzelfde nog paar maand en dan is het "seizoen" voorbij . . .

indien meer info nodig, vraag maar :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jun 2010 16:23

Hij die beweert dient te bewijzen ... Eis eventueel via een advocaat dat u inzicht wordt verschaft in de claims die het de voorzitter en diens secretaris tegen u inbrengen.

Drone
Topic Starter

#3 , 03 jun 2010 16:44

Hij die beweert dient te bewijzen ... Eis eventueel via een advocaat dat u inzicht wordt verschaft in de claims die het de voorzitter en diens secretaris tegen u inbrengen.

artikel870 gerechtelijk wetboek, kweet het, heb ik hun in de mails meerdere keren naar verwezen, geen resultaat :(

Reclame

Vandebos

#4 , 03 jun 2010 16:54

Als de geijkte tuchtprocedure zoals deze beschreven staat in de reglementen van de vzw niet is gevolgd eens kijken of je wegens fouten de schorsing niet in kort geding tegen dwangsom kan laten vernietigen?

Drone
Topic Starter

#5 , 03 jun 2010 18:03

Als de geijkte tuchtprocedure zoals deze beschreven staat in de reglementen van de vzw niet is gevolgd eens kijken of je wegens fouten de schorsing niet in kort geding tegen dwangsom kan laten vernietigen?
de geijkte "tuchtprocedure" is niet gevolgd, dat kan ik u nu al zeggen, deze is pas na +/- 2 maand opgestart ( naar mijn weten ) nadat ik geschorst werd.

de regelementen van de vzw zal ik morgen dan maar eens gaan opzoeken/opvragen in de hoofdzetel.

kortgeding, wie wat waar en kost dat veel geld? :oops:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2010 14:50

Het hangt ervanaf 'wat juist' tegen wie en waar is gezegd in aanwezigheid van.
Dit zijn elementen om iets strafbaar te hebben dus
indien je wil weten of iets onder strafbare laster/eerroof enz valt graag wat meer duidelijkheid.
OOk inzake verbaal dreigen en fysiek geweld

Drone
Topic Starter

#7 , 05 jun 2010 16:15

Het hangt ervanaf 'wat juist' tegen wie en waar is gezegd in aanwezigheid van.
Dit zijn elementen om iets strafbaar te hebben dus
indien je wil weten of iets onder strafbare laster/eerroof enz valt graag wat meer duidelijkheid.
OOk inzake verbaal dreigen en fysiek geweld

wat er op de moment zelf gezegd is geweest op dienst tegen mij door de "secreataris" waren simpel weg dreigementen ( verbaal ) en dreigen met lichamelijk geweld tegen mij ( word op de moment al schriftelijk bevestigd door 2 getuigen ) in het 'openbaar'.

wat hij dan later tegen de voorzittster ( waar mee hij getrouwd is ) heeft gezegd, weet ik niet, maar dit kan niks anders dan lasterlijke uitspraken zijn want nog geen 24u later ben ik "geschorst" door de lokale raad van bestuur zonder enige verklaring van mij of "getuigen"

op de dag zelf dat ik geschorst word, werd mij door zowel de voorzittster als de secretaris "ten laste" gelegd dat ik "problemen" zou hebben met jonge meisjes en dat ik hiervoor hulp zou moeten zoeken ( dat ik in feite pedoseksueel zou zijn ). waarop een discussie ontstond waarin ze mij nog vanalles verwijten en beledigingen naar mijn hoofd zwierden en het is dan dat de secretaris "dreigde" met mijn kloten af te draaien.

betreffende de regelementen van de vzw, die heb ik gisteren ingekeken op het 'algemeen secretariaat'

het woord schorsing komt nergens expleciet in voor, men heeft het alleen over "conflicten"

nergens word vermeld in de regelementen hoe lang een schorsing ( "conflict" ) duurt ( of kan duren ), wel word de normale procedure vermeld waarin staat dat alles binnen een "redelijke termijn" geregeld en gecommuniceerd moet worden.

het heeft 2 maand geduurd voor het "hoofbestuur" in gang is geschoten ( en pas nadat ik hun contacteerde ) en als verklaring afgelopen donderdag bij de vrederechter zei de afgevaardigde van het hoofdbestuur dat men een "afkoel" periode wou . . . ( hiervan word ook niks vermeld in de regels van de vzw ) wat in mijn ogen nogal redelijk flauw excuus is . . .

ik vroeg zelfs aan de voorzittster ( van de afdeling ) vlak af en in het bijzijn van de vrederechter wat zij nu bedoeld met "voorval" in de brief die zij mij overhandigde en de welke mijn "schorsing" oplegde, haar antwoord:

"dat weet ge maar al te goed"

zij kan zelfs nog niet voor de vrederechter zeggen wat ik "misdaan" zou hebben op dienst welke de schorsing zou kunnen rechtvaardigen . . .

2 maand mij in het ongewisse laten ( totaal geen info krijgen van niemand ) is geen "redelijke termijn" lijkt mij, laat staan dat men pas na 3 maand wilt 'verhoren' als betrokken partij en dan zou de procedure nog weken/maanden kunnen duren, zeker nu de grote vakantie voor de deur staat . . .

voorzover ik het weet, is er geen verklaring afgelegd door de voorzittster, secretaris of het lokaal hoofdbestuur de welke ik eventueel zou moeten kunnen inzien.

ik heb gisteren op het algemeen secretariaat duidelijk herhaald:

Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek)

aantal bewijzen dat het hoofd en lokaal bestuur voorgelegd hebben dat een schorsing kan rechtvaardigen ( tot op heden ) : 0

aantal bewijzen ( in de vorm van verklaringen ) dat er op de betreffende dienst niks gebeurd is, aangevoerd door mij : 2

ik heb het gisteren dan ook vlak afgezegd, ofwel bewijst men dat ik iets verkeerd heb gedaan ( op de betreffende dienst ) ofwel word de schorsing binnen de 2 weken opgeheven en worden de nodige maatregelen getroffen tegen het lokaal bestuur ( laster en eerroof, het uiten van bedreigingen etc ... ) of ik laat de schorsing via kortgeding en dwangsommen ongedaan maken.

mijn gezondheid lijd hier enorm onder ( vooral de valse beschuldigingen ), ik moest eerst medicatie nemen wegens te hoge bloeddruk, nu moet ik iet nemen voor het slapen gaan om mij kalm en een goede nachtrust te gunnen en als dat niet meer helpt moet nog zwaardere medicatie nemen, de welke mij zou verhinderen mijn voltijdse job uit te oefenen ( besturen van een 9ton zwaar machien in een magazijn ) . . .

Terug naar “Andere”