uitspraak rechtbank

J
Topic Starter

uitspraak rechtbank

#1 , 02 okt 2006 14:04

goedemorgen
mijn ouders zijn in 1979 gescheiden. Volgens een document dat ik ooit gelezen heb (moet toen een jaar of 12 geweest zijn) is het zo dat ik werd toegewezen aan mijn vader en aan mijn grootouders (soort van co-ouderschap: week/week). Mijn moeder kreeg om de 14 dagen bezoekrecht.

Ik vind het raar dat men toen mij niet aan mijn moeder heeft toegewezen.

Is het mogelijk dat ik die uitspraak ergens kan opvragen? En op die manier meer te weten kan komen over het waarom van die uitspraak?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 02 okt 2006 22:33

Ik vind het raar dat men toen mij niet aan mijn moeder heeft toegewezen.
U moet alles in zijn tijd zien.

Neem als vb. 'overspel'...in 1979 was dit 'strafbaar' (geschrapt uit de strafwet,in 1987(??)...tegenwoordig ben je een vreemde eend in de bijt als je niet op verplaatsing speelt.

robert

#3 , 02 okt 2006 22:57

Ben recentelijk naar het perket van het Justitiepaleis in Brussel. Men krijgt er geen toegang tot de gegevens die als "privacy" beschouwd worden.

Reclame

sperwer

#4 , 03 okt 2006 08:00

Dossiers die niet over jou of je minderjarige kinderen gaan, zijn idd niet toegangelijk voor jou.
Wet op privacy is daar heel duidelijk over.

J
Topic Starter

#5 , 03 okt 2006 08:17

Dag Sperwer

maar het gaat wel over mij! In de tekst stond aan wie ik werd toegewezen: 50/50 vader en grootouders, bezoekrecht aan de moeder.

Ik veronderstel dat ik dat dan wel kan opvragen?

sperwer

#6 , 03 okt 2006 09:07

J,

Het klinkt voor jou mss heel vreemd, maar jij bent nu juist ??n van de personen waarom men deze wet heeft gemaakt.
Men wil met die wet je ouders en jou beschermen tegen elkaar.
En ik kan je verzekeren dat dit is sommige gevallen ook nodig is.

Dus indien je ouders en grootouders deze zaak niet willen uitleggen en verklaren aan jou, laat ze dan rustig gesloten blijven. Sommige dingen weet je beter niet.

Ik ben zelf een gescheiden vader en heb 2 van mijn kinderen bij mij wonen en ga hen echt niet uitleggen waarom dit zo is en waarom de oudste zoon niet naar zijn moeder mag.

Ik had haar gekozen als hun moeder en ik ben nu verantwoordelijk voor hun geluk.
En ik denk dat jij je ook beter gewoon neerlegt bij het feit dat jij onder de hoede van je vader bent geplaatst geweest in een tijd dat vaders zware zaken moesten kunnen voorleggen om dit gedaan te krijgen.

Dus hou van je ouders en draag hen mee in je hart. En laat het verleden rusten en open geen oude wondens.
Zij als ouders verdienen dit en hebben daar recht op.

J
Topic Starter

#7 , 03 okt 2006 09:38

Sperwer

ik hou van mijn ouders, want in mijn ogen zijn dat mijn grootouders. Zij hebben mij uiteindelijk opgevoed. Het was niet realiseerbaar dat de regeling uitgesproken door de rechtbank werd uitgevoerd. Mijn vader en mijn grootouders (ouders moederszijde) woonden ver uit elkaar (ong 50 km). Mijn vader was verpleger en had veel nachtdiensten. Daarom hebben zij onderling afgesproken dat ik in de week bij mijn bomma en bompa was en het ene weekend bij mijn vader en het andere bij mijn moeder.

Waarom ik het document wil inzien heeft een persoonlijke reden. Laat ons zeggen dat ik niet gewenst was bij mijn moeder (en nog steeds niet) maar zij laat wel duidelijk blijken dat ik later voor haar financieel zal kunnen opdragen (als ze in een rusthuis zou terecht komen). Nochtans verdient zij genoeg centjes (is directiesecretaresse), maar ze heeft een groot gat in haar hand.
Aangezien zij nooit ??n frank/euro aan mij besteed heeft (alles werd betaald door mijn grootouders: school, kleding, dokterskosten, eten ...), wil ik nu voorkomen dat ik dat wel zou moeten doen.
Ik denk dat die uitspraak mij hierin zal kunnen helpen.

sperwer

#8 , 03 okt 2006 10:33

J,

Ga je licht eens opsteken bij de juristen van het OCMW van jou en haar gemeente.

Die kunnen in jou geval heel wat uitklaren zonder dat je die papieren moet inkijken.

J
Topic Starter

#9 , 03 okt 2006 11:10

alvast bedankt

Nu weet ik tenminste al welke eerste stap ik kan zetten.

Langs de andere kant heb ik het nodig om die tekst voor ogen te krijgen en een waarom te weten. Ik vind ook dat ik hier recht op heb. Het heeft wel degelijk mijn leven be?nvloedt!
Voor mij een manier om een bepaald hoofdstuk af te sluiten.

TAS

#10 , 04 okt 2006 15:34

?De griffiers en de bewaarders van openbare registers verstrekken, zonder rechtelijke beschikking, daarvan uitgifte, afschrift of uittreksel aan ALLEN die zulks verzoeken, tegen betaling van de hun toekomende rechten, op straffe van vergoeding van kosten en van schade. De Koning bepaalt aan welke voorwaarden de mededeling of het afschrift van akten van onderzoek en van rechtspleging in criminele, correctionele en politiezaken en in tuchtzaken is onderworpen.?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

J
Topic Starter

#11 , 05 okt 2006 08:55

Dag TAS

dus ik kan het WEL opvragen.

Zij woonden destijds in de regio van Gent dus vermoed ik dat ik daar mijn licht zal moeten opsteken.

Bedankt

Terug naar “Andere”