mijn dochter staat onder jeugdrechtbank...

lien34
Topic Starter

mijn dochter staat onder jeugdrechtbank...

#1 , 23 jun 2010 10:18

hallo,ik ben hier al een hele tijd jullie forums aan t lezen .
nu heb ik besloten om zelf ook mijn verhaal neer te zetten.
ik hoop dat ik het voor jullie zo goed mogelijk kan uitleggen!

bij mijn ex heb ik 2 kinderen,een jongen van 14 en een meisje van 16(op 12juli 2010).
in 1999 ben ik vertrokken bij hem en 50 km verder gaan wonen.
in 2002 werd hij veroordeelt om 11.000€ te betalen aan onderhoudsgeld en gerechtskosten.
ik heb 4x loonbeslag laten uitvoeren telkens als dat rond was.stopte hij met werken,ging doppen,ziekenkas of interim doen...
op zeker moment kreeg ik een brief dat hij in collectieve schuldbemiddeling zou gaan.
het bedrag dat ik nog moest krijgen van hem werd gehalveerd ....van die helft heb ik nog niet eens de helft gehad want intussen van maart 2010 is alle schuld kwijtgescholden!
dat is mijn 1ste vraag dus kan dit zomaar? het is tenslotte onderhoudsgeld voor de kinderen!

naar de kinderen zelf heeft hij nooit veel omgekeken.enkel als het hem uitkwam wilde hij ze nog wel is zien.
met een beetje chance kwam hij dan opdagen...
ik vond het ook niet erg als hij niet kwam.
er was nog geen vonnis dus "hoefde" ik ze ook niet laten gaan!
telkens ze terug kwamen van mijn ex waren het 2 andere kinderen.
mijn zoon zei dagenlang bijna niks tot hij weer op zijn eigen was.
mijn dochter begon al in crisis te gaan van het moment dat ze in de auto stapte.
(hij gaf haar de medicatie niet die ze moest krijgen om te functioneren)
2jaar geleden is hij gehuwd.die vrouw zorgde ervoor dat er een DNA test kwam,want hij twijfelde
niet aan de dochter maar wel aan de zoon....niet dus!!!

mijn dochter verblijft op een MPI daar ze licht auti is met gedrag en karaterstoornissen.
een zorgenkind dus...hij heeft dat altijd "dikke zever" gevonden want da kind scheelt niks!!!
(tja als ge ze maar 5x per jaar ziet....)

hij en zijn vrouw begonnen mijn dochter te bewerken 1.5 jaar geleden in de vorm van als ge bij ons komt wonen moet ge niet meer op internaat en ben je fijn alle dagen thuis.
ze kochten kado's en mooi kleding enz voor haar.
ik voelde dat ik haar aant verliezen was maar stond ook machteloos er tegenover.
we hadden plots ook altijd ruzie.ik kon niks meer goed doen voor haar...
ze kwamen ook verhalen van:het is uw schuld da papa in de shit zit want gij hebt toen ge wegging 200.000 frank meegepakt!!!ik zei dan ale waar lag die dan?
kortom ik was ineens de slechterik!!!!
op 27 mei vorig jaar zou ze even naar een schoolvriendin gaan een paar straten verder.
ze vertrok om half 6 en moest om 8u thuis zijn.
om kwart na 8 sms ik :de tijd meisje!!(omdat ik weet dat ze dat niet int oog houdt)
ze sms mij terug:oh mamie ben een spel aant spelen nog even aub?
ik sms terug:ok tis goed maar om 9u zonder fout hier he!!!
dat was dan goed voor haar.
om 9.15 niemand te zien ik smste en belde haar zonder antwoord of gehoor...
ik kreeg toen zo een akelig gevoel in mijn maag he.
ik belde naar die ouders van dat meisje:ze was daar niet geweest!!!!
ik dacht:lap daar heb je het he die is weg naar hare pa!!!
uiteindelijk heb ik naar mijn ex gebeld:die kwam uit de lucht gevallen...
(nu weet ik intussen dat hij dus wel op de hoogte was want dat was s'middags zo afgesproken)
om 11.30u kreeg ik telefoon van bompa(zijn vrouw haar vader)
ze stond ineens voor zijn deur en zou gezegd hebben ik wil nooit meer naar mama...
(nu weet ik dat bompa ook int complot zat en haar heeft afgehaald aan berchem station)
de dagen erna leefde ik in een roes.
sinds die dag is ze ook niet meer naar school en internaat geweest.
het internaat raadde me aan om het comite bijzondere jeugd in te schakelen.
dat deed ik:er was in augustus een hoorzitting mijn ex en zijn vrouw en zijn schoonvader zijn daar zo tekeer gegaan dat ze hun "vriendelijk" verzochten de zaal te verlaten.
tegen mij zeiden ze:mevrouw ik denk dat we dit aan de jeugdrechter moeten overlaten.
ik zei doe maar meneer want ik wil mijn kind terug!!!!kost wat kost!!!dat geloof ik graag mevrouw zei die man....
toen ik haar daar zag wist ik niet wie ik voor me had.ze deed gewoon alsof ik een kennis was.
mijn spontaan meisje was er niet meer.bovendien was ze gekleed als een raammeisje(zo was het nu ook niet maar dat was mijn gevoel erover)
in september volgde het vonnis dan 1 weekend mama 1 weekend papa van maandag tot vrijdag intern.
elk 1/3 van de vakantie.
ik heb dan wel gevraagd om een sociaal onderzoek.dat is er geweest en 100% in mijn voordeel!!!!yesyes
hij moet 100€ per kind betalen en de helft van alle andere kosten.
(meer dan 100€ kreeg ik niet omdat hij (toen nog) in collectieve was)
sinds mei 09 heeft hij voor mijn dochter niet meer betaald.en nu sinds maart ook al niet meer voor mijn zoon.
dit komt op een voorlopige rekening van 2300€!!!!
ik heb nu een aanvraag bij DAVO gedaan.
ik ben zeer benieuwd wanneer ik iets ga krijgen van achterstallen...??

2 maanden geleden ben ik er toevallig achter gekomen dat hij op naam van mijn dochter de goldshake van telenet heeft genomen....hij heeft haar geboorte jaar op 1989 gezet
een bedrag van 1728€!!!!
vlak na dat ze weggelopen was thuis is dat daar aangevraagd.
intussen heb ik met telenet alles in orde kunnen brengen dat de schuld op zijn naam werd gezet.
ik ga een klacht neerleggen tegen hem voor valsheid in geschrifte.
het is wel goed geweest zeker!!!!ik hoop alleen maar dat de procureur het niet seponeert!!!!
mijn dochter heeft het hier heel moeilijk mee!!

mijn dochter ken haar vader intussen al heel goed en ziet nu in dat mama "toch" altijd de waarheid heeft gesproken.
nu wil ze minder naar papa gaan.
er is altijd ruzie en geroep
papa maakt mama altijd zwart
scheld haar uit voor hoer pekelteef dikke koe enz
ze mag haar medicatie niet nemen.
op't internaat krijgt ze weinig gehoor hiernaar
ook bij haar consulent op JRB geven ze weinig aandacht aan haar verhaal.
ze zeggen :dit is toch wat ze wou he!
ze kan niet om de haverklap haar goesting doen he!!

nu op welke manier kan ik dit vonnis veranderen?
mensen het is daar zo erg dat ik denk:
verrek allemaal ik hou ze hier en laat ze niet meer naar hem gaan!!!
al jaren luister ik naar andere en ben nog geen stap verder!
nu ga ik eens doen wat ik goed vind zoals ik het wil.
ik houd me al jaren aan regels en afspraken,knik al jaren ja en nee zoals ze het willen.
papa houd zich nergens echt nergens en hem doen ze ook niks dus waarom mij dan wel.
ik heb echt heel veel zin om haar de papa weekends hier te houden.
wat kan ik me daarmee op mijn nek halen?

bedankt om mijn tipje van de sluier te lezen en ook alvast bedankt voor de reacties
groeten lien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 23 jun 2010 15:58

hallo... ik heb echt heel veel zin om haar de papa weekends hier te houden.
wat kan ik me daarmee op mijn nek halen?
1) met wat pech een dure hoop shit en miserie
2) kinderen minder zien ... en het belangrijkste! kinderen die gekwest worden in hun belangen met opgelopen schade die ze hun leven lang mee moeten dragen.

Wat je m.i. moet trachten te doen is, hoe moeilijk ook, samen met de vader op 1 lijn komen.

RR

lien34
Topic Starter

#3 , 23 jun 2010 21:47

RR:als dat zou kunnen dan waren er deze problemen niet he!!
ik heb tig keren geprobeerd en hoop gehad...helaas
ik ben nu wel op een punt na bijna 11jaar ;het hoeft niet meer
het kan niet meer sorry hoe kan ik zo een persoon vertrouwen?
dat mijn kinderen getekend zijn dat weet ik maar al te goed.
toch zal ik er blijven voor vechten om de schade te beperken of te lijmen.
door er "altijd" te zijn voor hun...
mijn advocaat koste mij 7000€ hij moest er mij 11.000€ je kan rekenen he!!!

Reclame

roderidder

#4 , 23 jun 2010 22:41

ik hoop dat ik het voor jullie zo goed mogelijk kan uitleggen!

ik hoop dat dit wederzijds is

Je bent nu net als de vader en jullie 2 kinderen verstrikt geraakt in een juridsche twist. Een twist die zoals je al begrepen hebt een massa geld wegslurpt die je anders zou kunnen gebruiken voor het welzijn van de kinderen. Bovendien kan worden vastgesteld dat die strijd niet alleen veel van Uw energie vergt, maar ook voor iedereen zo stresserend is dat je kan stellen dat inkomens/werksituaties er ook onder lijden. Voor de kinderen ... de lange termijn gevolgen zijn catastrofaal (zullen zelf allicht last gaan krijgen met relaties, scheiding, ...)

Wat verwacht je nu zelf met het hele zootje "gerecht" overboort te gooien enkel indien hun beslissing(en) ongunstig is en die beslissing(en) dan maar zelf te gaan nemen?

Wat blijft over? T'ja, stel dat de vader dezelfde redenering toepast als die van U dan staan we weer nergens.

Wat en hoe je er ook over denkt mijn overteuging is dat kinderen het best worden opgevoed door niet 1 maar twee ouders, dat is het beste. Waarom dat bij U anders zou zijn is mij hier nog niet duidelijk, integendeel.

RR

lien34
Topic Starter

#5 , 24 jun 2010 07:31

RR:ik ga zeker geen dingen doen waarmee ik in problemen kan komen.
ik loop al jaren "recht" in de rij dat gaat nu niet anders zijn.
maar ik heb er wel eens zin ja dat klopt maar het doen nee!!
nee want dan zo ik me verlagen tot hetgeen hij doet en dan verliezen mijn kids hier ook al stabiliteit.
mijn kinderen worden ouder en ze zullen op termijn zelf wel dingen gaan beseffen...
wat ze dan ook beslissen is dan ook volledig hun keuze.ik zal toch achter hun staan en dat weten ze.
het enige waar ik nu gerechterlijk mee bezig ben is onderhoudsgelden.
en ik vind dat dat mijn volste recht is.ik moet en houdt me aan regels en afspraken dus vind ik dat hij dat ook moet doen.en 100€ per kind van 14 en 16 jaar is nu ook niet de kop af he!
vorige week belde ik hem op om te vragen wanneer hij eens "iets" kon storten omdat het voor mij ook niet gemakkelijk is....hij zei:ik moet van iemand nog 5000€ krijgen als ik die krijg dan zal ik u ook eens iets storten.....en hij gooide de tel neer!!!

j.demoor

#6 , 24 jun 2010 10:19

“Art.1675/13bis.§ 1. Als blijkt dat geen enkele minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling mogelijk is omdat de verzoeker over onvoldoende middelen beschikt, neemt de bemiddelaar deze vaststelling op in het in artikel 1675/11, § 1, bedoelde procesverbaal, met een met redenen omkleed voorstel dat de toekenning van een totale kwijtschelding van de schulden en de eventuele maatregelen die er naar zijn mening mee gepaard moeten gaan, rechtvaardigt. § 2. De rechter kan in dergelijk geval de totale kwijtschelding van de schulden toestaan zonder aanzuiveringsregeling en onverminderd de toepassing van artikel 1675/13, § 1, eerste lid, eerste streepje, 3 en 4. § 3. Deze beslissing kan gepaard gaan met begeleidingsmaatregelen, waarvan de duur vijf jaar niet mag overschrijden. Artikel 51 is niet van toepassing.§ 4. De kwijtschelding van de schulden is verworven, behoudens terugkeer tot beter fortuin binnen vijf jaar die volgen op de beslissing.§ 5. De beslissing kan gedurende vijf jaar herroepen worden onder de in artikel 1675/15 bedoelde voorwaarden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van de beslissing die slechts betrekking kan hebben op reeds VERVALLEN schulden waarvan aangifte was gedaan.

Wat de overige onderhoudsschulden betreft kan u toepassing maken van :

-“Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig (euro) tot vijfhonderd (euro) (meer de opdeciemen) of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten...Art.391ter.Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie. De oproeping geschiedt door middel van een aangetekende brief, door de griffier getekend en verzonden met een bericht van ontvangst.De vrederechter neemt de verklaringen van de partijen af en maakt van een en ander een proces-verbaal op, dat hij aan de procureur des Konings doet toekomen.”(Strafwetboek).

-"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.).
"Art.1024.De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Ger.W.).
“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”(K.B.30 november 1976).
“Art.1412.De beperkingen en uitsluitingen waarin de artikelen 1409...voorzien, zijn niet van toepassing:1° wanneer de overdracht of het beslag wordt verricht wegens de onderhoudsverplichtingen bedoeld in...of in een overeenkomst, gesloten krachtens artikel 1288...van dit Wetboek...”(Ger.W.).

-“Art.6.De onderhoudsgerechtigde kan de tegemoetkoming van de Dienst voor alimentatievorderingen aanvragen indien de onderhoudsplichtige zich gedurende twee, al dan niet opeenvolgende termijnen in de loop van de twaalf maanden die aan de aanvraag voorafgaan, geheel of ten dele onttrokken heeft aan de verplichting tot betaling van het onderhoudsgeld.”(21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financiën).
Onderzoek vooraf of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden vermeld in die wet.
Indien ja,ga dan verder naar http://www.minfin.fgov.be/portail1/nl/cadrenl.htm" onclick="window.open(this.href);return false; >‘DAVO’.

Inzake omgangsregeling geldt :
“Art.432...§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(Strafwetboek);

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.387bis. In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roderidder

#7 , 24 jun 2010 14:33

mijn kinderen worden ouder en ze zullen op termijn zelf wel dingen gaan beseffen...
wat ze dan ook beslissen is dan ook volledig hun keuze.ik zal toch achter hun staan en dat weten ze.
Doet me denken aan het liedje waar de tekst in voorkomt: "morgen kan ze zwanger zijn, het kan ook nog vandaag"

Een Column getiteld "En de rest is flauwekul ..." van Prof. dr. Ger Groot over de noodzaak van het vaderschap

U kan zijn bijdrage van een half uur bekijken
http://www.vadertop.nl/video/100618_vad ... _Groot.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Terug naar “Andere”