vanaf welke leeftijd kan kind kiezen bij co-ouderschap

Thom Aat
Topic Starter

vanaf welke leeftijd kan kind kiezen bij co-ouderschap

#1 , 25 jun 2010 21:52

Goeiedag,

Ik heb een co-ouderschapsregeling.
Het is nu zo dat mijn zoon (10 jaar) zelf liever meer bij ons zou blijven.
Zelf stelt hij voor om 2 weken bij ons te blijven en dan het weekend om de 2 weken bij zijn moeder.
De woensdag zou hij ook bij zijn moeder logeren.
Dit voorstel komt vanuit zijn eigen initiatief en wij ondersteunen het idee.
Echter wil ik geen zinloze rechtzaak starten (als dat al nodig zou zijn) dus zou ik graag weten vanaf welke leeftijd mijn zoon kan kiezen om de regeling te wijzen (is dit hoorrecht ??).
En in hoeverre wordt daar rekening mee gehouden in een 'eventuele' rechtzaak ?
Of is het beter om nog enige tijd te wachten tot een bepaalde leeftijd ?
Tips om hoe dit het beste aan te pakken worden ten zeerste geapprecieerd.

mvg, Thom Aat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 jun 2010 22:48

U vertrekt van een onjuiste aanname... Een kind kan nooit bepalen bij wie hij WIL wonen. Pas vanaf meerderjarigheid KIEST een persoon waar hij wil verblijven. Het jeugdrecht volgt de brede jeugdpsychologische theorie dat een kind, indien dat beide partijen voorhanden zijn, best door beide ouders opgevoed wordt. En als dus beide ouders leven, in goede (geestelijke) gezondheid verkeren en het kind een veilige goede omgeving kunnen bieden, dan beslit een rechter bij echtscheiding tot bilocatie.

Een kind wordt in deze beslissing wel gehoord door de jeugdrechter vanaf de leeftijd van 12 jaar. Maar dit is niet determinerend. DWZ: een kind dat zegt: ik wil bij papa wonen, gaat niet om die reden bij papa wonen. Kinderen Wat goed is voor het kind is misschien daarom niet datgene waar het zelf zin in heeft.
Als u echter meent dat het alternerend verblijf het kind schaadt, dan kan u inderdaad opnieuw een zaak aanvatten. Maar een kind van 10 jaar wordt dus niet gehoord. Dan zou u een sociaal onderzoek van de moeder moeten aanvragen, een psychologische expertise van alle partijen... Tja dat is weer duur en tijdrovend....
En dat is weer psychologisch belastend voor het kind.
Warom praat u niet met de moeder om uit te zoeken waarom uw kind dit zo expliciet vraagt?
Enne het is nogal gevaarlijk als het kind inziet dat verblijf-switchen een spel is dat gewonnen kan worden... Voor u het weet wil het na een paar maanden ook weer weg naar de mama.
Dat wordt heel plezant tijdens de puberteit....

Reclame

Terug naar “Andere”