financieel verantwoordelijk voor je meerderjarig kind?

secret
Topic Starter

financieel verantwoordelijk voor je meerderjarig kind?

#1 , 25 jul 2010 01:00

hallo,
ik zit met een paar vraagjes.
als mijn dochter bij mij blijft ingeschreven maar elders verblijft(woont) kan ze dan zomaar mijn huis binnen wanneer zij dat wenst?
ben ik dan verantwoordelijk voor de eventuele schulden die ze maakt na haar 18de verjaardag? maw komt een deurwaarder dan hier alles opschrijven of vallen die 'schulden' voor haar alleen? of word het eventueel gedeeld met haar vader (mijn ex)?dus fifty-fifty voor de beide ouders?
Met kinderen geraak je nooit van de grillen van je ex af :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 jul 2010 10:52

Studeert ze nog of staat ze op eigen benen? (= eigen Inkomen, uitkering, werkloosheidsvergoeding)
Als ze financieel onafhankelijk is en ze verblijft permanent (of toch 60 % van de tijd) op een ander adres, dan is er geen enkele geldige reden waarom ze bij jou gedomicileerd zou moeten blijven. Integendeel, ze is meerderjarig: dus ze moet zich domicilieren waar ze woont.

Als ze (in bovenstaand geval dus) nog bij jou gedomicilieerd is, kan een deurwaarder - theoretisch gesproken - inderdaad al je goederen aanslaan als ze dolle schulden zou maken. In eerste instantie probeert een schuldeiser immers het geld te rekupereren daar waar hij het snelst kan halen: en dat is dus via de roerende bezittingen die zich bevinden op het domicilie van de verschuldigde.

Studeert ze nog, dan zijn jullie samen nog financieel verantwoordelijk voor haar tot ze een eigen inkomen verwerft. Dan begrijp ik (eventueel) uit je verhaal dat ze op kamers (op kot) verblijft en thuis nog gedomicilieerd is. Dat is in orde.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze onverantwoord financieel gedrag mag vertonen. Vermits jullie haar studies en onderhoud bekostigen, is ze op zijn minst informatieplichtig aan jou en haar vader mbt haar uitgaves.
Ook moet ze grote uitgaves vooraf met jullie bespreken.

secret
Topic Starter

#3 , 27 jul 2010 16:04

ze studeert nog en Ze zou bij haar vader gaan wonen maar hier blijven ingeschreven wegens voordelen ivm kindergeld, studiebeurs etc.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2010 19:04

Gezien ze bij u gedomicilieërd is kan u ze de toegang niet weigeren want officieêl woont men op zijn adres van inschrijving.
Indien u de toegang weigert zal dus blijken dat ze er niet meer woont --- maar dan zal u toch via de vrederechter moeten passeren om dat afgedwongen te krijgen.

U kan haar ook op het adres van de vader laten inschrijven - dat kan ook van ambtswege door de kwartierinspecteur gebeuren gezien de plaats waar men woont moet overeenkomen met de werkelijkheid.

lucgescheiden

#5 , 27 jul 2010 20:03

Het kindergeld is bestemd voor de opvoeding van het kind. Indien u je dochter de toegang tot uw woonst ontzegt, dan zullen deze gelden dus aan de vader toekomen.
Ook een aanleiding om eventuele alimentatie-regeling te laten herzien!
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#6 , 27 jul 2010 21:44

Als ze nog studeert, ingeschreven staat bij jou en verblijft bij haar vader zijn jullie samen fianancieel aansprakelijk voor haar.Maar zoals ik in mijn vorige post meldde: ze is wel verantwoordelijkheid verschuldigd aan haar ouders als ze zware aankopen doet. Als ze zelf met studentenjobs een flink centje bijverdient kan ze al iets soepeler omgaan met haar budget. Dus als ze echt te gekke uitgaven doet zonder jullie daar eerst over te consulteren, kan je haar daar gerust mee confronteren.
In elk geval, of ze nu woont bij jou of bij haar vader: onafgezien van de domiciliering zijn jullie ,samen financieel verantwoordelijk voor haar.

secret
Topic Starter

#7 , 28 jul 2010 01:54

het kindergeld stort ik al door naar de ex.
alimentatie betaald hij er ook allang niet meer voor en mijn alimentatie voor dochter word gewoon van het alimentatiebedrag wat hij mij verschuldigd is afgehouden.
we zijn een onderling akkoord ant proberen overeen te komen met advocaten.
ze zou bij ex gaan wonen,ik betaal alimentatie voor haar en blijf het kindergeld doorstorten.
het is alleen dat ik dan financieel wat sterker blijf staan. nl. ik blijf kindergeld trekken voor 3kids ipv 2 en ik blijf sociaal voordeliger ivm studietoelage etc dan mijn ex als ze daar is ingeschreven.
mijn advocaat zei dat ik wel en niet aansprakelijk ben voor de schulden maar ik wou het toch nog eens elders horen of dat wel klopt.
Niet dat ik achteraf voor verrassingen kom te staan en ik mijn huis (of inboedel) kwijtgeraak door mijn kind (ex)

lucgescheiden

#8 , 28 jul 2010 02:03

Vermits jullie haar studies en onderhoud bekostigen, is ze op zijn minst informatieplichtig aan jou en haar vader mbt haar uitgaves.
Ook moet ze grote uitgaves vooraf met jullie bespreken.
Hoe ga je dergelijke zaken aantonen, als zijnde al of niet gebeurd, wanneer 's morgenvroeg de deurwaarder je appartement komt leeghalen?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Andere”