Alimentatierechten van het kind?

EliseV
Topic Starter

Alimentatierechten van het kind?

#1 , 30 jul 2010 17:33

Hallo,

Graag had ik verduidelijking betreffende alimentatierechten als het kind alleen woont en vast werkt.

Mijn moeder en vader waren nooit getrouwd en hun relatie is misgelopen toen ik 8 jaar oud was.
Met behulp van een rechter ontving mijn moeder - zij kreeg de volledige voogdij- met veel moeite maandelijks alimentatie voor mijn zus en mij.
Toen ik, in 2007, 18 jaar werd, overleed mijn moeder plots aan een hersenbloeding.
Ik ben gestopt met studeren en ging alleen wonen. Ook had ik een baan in de horeca, dus geen recht op alimentatie.
Inmiddels ben 21 jaar en start vanaf september 2010 terug met opleiding in combinatie met de functie als Schoolspotter.
Dit is een job die speciaal ontwikkeld is voor jongeren tot 26 jaar, die nog geen volwaardig diploma hebben behaald.
Zij worden aangenomen in verschillende steden en mogen hun functie uitvoeren aan een minimumloon, énkel als zij aan de
studievoorwaarden voldoen die o.a. zeggen dat je moet kunnen aantonen dat je je job combineert met studies.

Ik weet dat alle rechten op alimentatie vervallen vanaf dat het kind begint te werken (of toch een bepaald aantal uren werkt).
Maar toen las ik dit:

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Is het realistisch om hiervoor stappen te ondernemen?

Mvg,

Elise

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 jul 2010 19:32

In dit soort situaties zijn in de Belgische rechtbanken al verschillende vonissen uitgesproken.
Soms spreekt de rechter uit dat een ouder wel nog alimentatieplichtig is, maar het gebeurt ook dat dat niet als billijk wordt geacht.
Bij mogelijk vonnis spreekt in je nadeel:
- dat je als meerderjarige beslist hebt om te gaan werken en dat ook deed. Je kon dus in je levensonderhoud voorzien.
- dat je al zelfstandig op een eigen adres gedomicilieerd staat.
- je geeft zelf aan je studie te combineren met een job als schoolspotter. Je bent dus niet compleet onbemiddeld.
- je kan opnieuw kindergeld aanvragen en dat ook zelf ontvangen.Zeker ook een studiebeurs.

Wat er in je voordeel kan spreken:
- Je hebt de beslissing te gaan werken toen moeten nemen in een emotioneel en mentaal zeer zware periode.
- je hebt nu in alle rust kunnen bedenken hoe je verder wil met je loopbaan en met studeren wil je je levenskwaliteit verbeteren.

Je kan proberen een zaak aan te vatten. Al is dat dan niet meer voor de jeugdrechtbank. Je moet een (pro-deo) advokaat onder de arm nemen en dan start de hele procedure. Indien je vastberaden bent, ga er dan voor: maar reken wel dat dit minsens 6 maanden kan duren, dus geld zie je voorlopig niet.

Waarom probeer je niet met een sociaal assistent van je gemeente of een bemiddelaar kontact te krijgen met je vader en in samenspraak te proberen een bescheiden bijdrage te krijgen voor je studies.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jul 2010 20:19

Heb je dit nog niet met je vader besproken? Hij vindt het misschien zelfs een goed idee.
In elk geval succes gewenst met je studieplannen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Andere”