voogd ad hoc blokkeert rekening huurinkomsten

hardlife
Topic Starter

voogd ad hoc blokkeert rekening huurinkomsten

#1 , 02 aug 2010 23:32

Hallo aan allen,

Ik werd onlangs geconfronteerd met volgende situatie:

Enkele jaren geleden erfden wij 3 huizen met 3 erfgenamen. Tot op heden zijn deze nog steeds in onverdeeldheid.
Voor de huishuren die als vrucht hieruit voorvloeiden, werd een gemeenschappelijke rekening geopend op naam van alle erfgenamen. (hieronder ook 1 verlengd minderjarige)
Nadat maandelijks de huren worden gestort, stort ik deze als volmachtdrager door naar de persoonlijke rekeningen van deze ergenamen (elk 1/3, rechtvaardige verdeling, dus ook naar de persoonlijke rekening van de verlengd minderjarige gaat telkens het volwaardige 1/3 van deze inkomsten!)

Onlangs kwam hieraan een einde, door de "voogd ad hoc" (een advocaat die jaren geleden werd aangesteld in het kader van de erfenisverdeling) die deze gemeenschappelijke rekening bij mijn bankinstelling liet blokkeren.. Bijgevolg kunnen wij niet meer aan deze gelden... (waarvan 1/3 mij toebehoort) Kan dit zomaar zonder enige beschikking? Hoe kan ik hiertegen optreden?

Misschien van belang: ikzelf ben voogd van deze verlengd minderjarige

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2010 23:48

Waarom heeft hij dat gedaan? Door wie is hij aangesteld (ik veronderstel door de vrederechter?). Is zijn taak nog niet volbracht? Waarschijnlijk loopt er nog een dispuut ivm de verdeling? Blijkbaar is er ook een belangenconflict tussen u als voogd en de verlengd-minderjarige aangezien er een ad-hoc voogd werd aangesteld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hardlife
Topic Starter

#3 , 03 aug 2010 07:57

Waarom heeft hij dat gedaan? Door wie is hij aangesteld (ik veronderstel door de vrederechter?). Is zijn taak nog niet volbracht? Waarschijnlijk loopt er nog een dispuut ivm de verdeling? Blijkbaar is er ook een belangenconflict tussen u als voogd en de verlengd-minderjarige aangezien er een ad-hoc voogd werd aangesteld.
Taak is inderdaad reeds volbracht. Ik heb géén weet van een nieuwe beschikking. Welk zou dit belangenconflict dan kunnen zijn? (mij werd gezegd dat de aanstelling voogd als hoc een automatisme is bij verdeling van een nalatenschap)

Reclame

j.demoor

#4 , 04 aug 2010 11:11

‘ikzelf ben voogd van deze verlengd minderjarige’ houdt een belangentegenstelling in tussen u als mede-erfgenaam en u als voogd van een ander mede-erfgenaam. Alleen de "voogd ad hoc" kan daarom diens verlengd-minderjarige geldig vertegenwoordigen inzake die erfenis.

De huurgelden maken deel uit van de ‘onverdeeldheid’ en kunnen dus niet afzonderlijk vereffend en verdeeld worden zonder geldig akkoord van alle erfgenamen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hardlife
Topic Starter

#5 , 31 aug 2010 17:43

Kunnen deze huurgelden afzonderlijk worden verdeeld, mits akkoord van alle partijen (incl. voogd ad hoc) zonder dat de vastgoed zelf uit de onverdeeldheid verdwijnt?

mvg

Terug naar “Andere”