kwijtschelding schuld - overlijden echtgenoot‏

Silvie Vancomp.
Topic Starter

kwijtschelding schuld - overlijden echtgenoot‏

#1 , 03 aug 2010 10:12

Hallo,

Mijn echtgenoot is 4 jaar geleden overleden aan leukemie. We waren 1,5 maand getrouwd. N.a.v. zijn ziekte is er o.a. nog een openstaande schuld aan het UZ Gent. Ik meende te weten dat er een wetsart. bestaat dat indien je minder dan 3 maand/1 jaar getrouwd bent de schulden op naam van de overleden partner 'kwijtgescholden' worden/niet hoeven betaald te worden door de overlevende partner.
Kan iem. mij dit bevestigen en indien mogelijk, mij zeggen waar dit in het wetsboek vermeld staat. (wetsart.)?
Ik heb indertijd geen aangifte van nalatenschap moeten doen omdat passiva groter waren dan activa, heb volgens mij ook afstand gedaan van de erfenis, maar door de drukte/moeilijke periode kan ik mij niet echt meer herinneren op welke manier ik dit geregeld heb...

Indien jullie mij enig advies/info kunnen geven, zou ik het ten zeerste waarderen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Silvie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 aug 2010 11:14

Ik ken geen wetsbepaling “dat indien je minder dan 3 maand/1 jaar getrouwd bent de schulden op naam van de overleden partner 'kwijtgescholden' worden/niet hoeven betaald te worden door de overlevende partner“.

‘N.a.v. zijn ziekte is er o.a. nog een openstaande schuld aan het UZ Gent‘ gaat zijn overlijden vooraf en valt dus ten laste van de huwelijksgemeenschap,vóór haar ontbinding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Joeri_J

#3 , 04 aug 2010 11:26

1,5maand getrouwd,
dus de te betalen bedragen waren van voor het huwelijk?

getrouwd volgens welke contract? (wettelijk, of speciale extra's bijgevoegd)

in sommige gevallen zijn schulden van voor het huwelijk eigen.
en vallen deze niet ten laste van de gemeenschap.
(bij aanvaarding van erfenis zitten deze er natuurlijk wel weer bij...)

Reclame

Silvie Vancomp.
Topic Starter

#4 , 04 aug 2010 11:41

Hartelijk bedankt voor jullie respons.

Mijn man was 1,5 jaar opgenomen in het UZ Gent, vanaf 09/02/2005. We zijn getrouwd op 11/04/2006.
Sommige facturen hebben een factuurdatum voor 11/04/2006, andere erna. We zijn getrouwd zonder contract, dus gemeenschap van goederen. Impliceert dit dat facturen voor onze huwelijksdatum niet en deze na huwelijk wel moeten betaald worden?
Is factuurdatum hier bepalend voor het al of niet betalen van facturen?

Door zijn overlijden ben ik overgebleven met grote som schulden, we waren net zelfstandig geworden en hij had de verzekering gewaarborgd inkomen nog niet kunnen afsluiten. Die bewuste dag (09/02/2005) had hij de keuze tussen dokterbezoek of naar verzekeringsmakelaar gaan, keuze is uitgegaan naar dokter en sinds die dag zijn de problemen en mijn moeilijke financiële situtatie ontsttan. Indien een som van de schulden zouden wegvallen, dan zou dit enige verlichting geven.

j.demoor

#5 , 06 aug 2010 10:06

'We zijn getrouwd op 11/04/2006' houdt in dat de schulden die hieraan voorafgaan eigen schulden zijn en dus NIET van de huwelijksgemeenschap

De schuld ontstaat door de levering van de prestaties en niet door het opstellen van de factuur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”