Alimentatie en bezoekrecht.

Lucke
Topic Starter

Alimentatie en bezoekrecht.

#1 , 10 aug 2010 13:36

Hallo,

Na een 4-jarige relatie te hebben gehad met mijn ex-vriendin heeft zij plots, tijdens onze vakantie, onze relatie stopgezet.
Reden zijn mij nog steeds onduidelijk. Zij haalt telkens oude dingen aan maar aan het feit dat ik het gevoel had dat het het laatste jaar goed ging geeft zij geen gevolg. Ik had dit dan ook totaal niet voelen aankomen.

Sinds die dag zie ik ons dochtertje van bijna 11 mnd op héél erg beperkte tijdstippen.
De eerste dagen is zij in Spanje gebleven waardoor ik helemaal geen mogelijkheid had om mijn dochtertje te zien.
Nadien moest ik steeds smeken om haar te zien en uiteindelijk hebben we een mondelinge overeenkomst.
Momenteel mag ik haar op woensdag avond van 17h tot 20h bij mij hebben. In het weekend afwisselend Za-Zo één halve dag zijnde van 12h-18h. In deze tijd is ook de verplaatsing inbegrepen (20 min rijden enkel).

Verder laat mijn ex-vriendin op geen enkele manier weten hoe het met mijn dochter is, of ze iets bijgeleerd heeft, of ze iets moet afleren,.... totaal geen communicatie meer langs haar zijde.

Ondertussen heb ik ook een brief van haar advocaat gekregen waarin zij voorstelt om mijn dochter te zien elke woensdag van 17h-20h en om de twee weken een halve dag in het weekend van 12h-18h.
Gemeenschappelijk ouderlijk gezag, allementatie, hoofdverblijf bij haar en alle toelagen ook voor haar.
Deze regeling totdat ze naar school gaat. Nadien zouden we Bi-allocatie bij gelijke verdeling hebben.
Dit is dus nog minder dan dat ik haar nu zie!!

Nu heb ik natuurlijk ook een advocaat ingeschakeld en ik vraag om onmiddelijke bi-allocatie bij gelijke verdeling.
Eer deze zaak voorkomt zijn we weer enige tijd verder want de rechtbank is overbelast en zoals het er nu uitziet zal't niet voor oktober zijn.

Ik heb ondertussen met mijn werkgever wel afspraken kunnen maken ivm ouderschapsverlof. Maar hiervoor moet mijn dochter haar domicillie bij mij hebben :(

Ik zou héél graag mijn dochter ook willen opvoeden maar momenteel heb ik er totaal geen inspraak in noch de kans om haar meer te zien.

Afgelopen jaar heb ik speciaal voor mijn ex-vriendin en mijn dochter een huis gekocht in een kindvriendelijke omgeving en dit op respectabele afstand van haar ouders, kinderkamer ingericht, parkje, speelgoed, etc... .
Eigenlijk alles dubbel want bij haar ouders heeft ze natuurlijk ook alles.

Ikzelf ben 37, heb een vaste full-time job.
Mijn ex is 23, studente en woont bij haar ouders. (haar grootmoeder werkt slecht twee halve dagen per week en kan zodus het grootste deel opvang zijn)

Ik mis mijn dochterje enorm hard!! Vroeger zag ik haar vaak en sliep ze ook bij ons waar ik woon.
Mijn ex zegt dat ze dit doet om goed te doen voor onze dochter, wil het langzaam opbouwen en wil mijn dochter niet uit haar vertrouwde omgeving halen.
Wel, dit begrijp ik niet, vroeger zag ik haar zo vaak, sliep ze bij mij op haar eigen kinderkamer, werd ze ook door mij gewekt 's morgen. En nu, één halve dag en een paar uurtjes 's avonds door de week. Dit is in mijn ogen eerder een afbouw dan een opbouw.
Ik heb altijd een kindje gewild, heb het altijd willen opvoeden, verzorgen, zien groeien, dingen bijleren....
Dit alles wordt mij nu gewoon ontnomen.
Mijn ex verwijt mij nu dat ik er nooit ben geweest voor haar, noch voor onze dochter. Dat mijn dochtertje leeft dankzij haar, niet door mij en dat ik nu maar de gevolgen moet dragen voor mijn daden.
Dit alles doet mij enorm veel pijn! Zeker als je bedenkt dat ik sinds haar zwangerschap nog maar zelden overuren maakte en dat ik bij haar was wanneer ik maar kon.
Heb ook voor een zekere toekomst voor haar en mijn dochter gezorgd door een huis te kopen en dit op een makkelijke afstand van haar ouders.

Enig iemand ervaring met dit?
Ik heb geen idee wat de jeugdrechter zal beslissen maar ik weet dat de jonge leeftijd van mijn dochtertje in het voordeel van de moeder is :( :(

Groeten,

Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin

#2 , 10 aug 2010 14:32

ik weet wel dat je ouderschapsverlof kan aanvragen voor je dochter, ook als deze niet bij jou gedomicilieerd is

Lucke
Topic Starter

#3 , 10 aug 2010 14:43

Bedoel je dan niet tijdskrediet?
Heb het zelf opgezocht en nagevraagd bij de advocaat en blijkbaar gaat ouderschapsverlof enkel indien je kind bij jou woont (of domicillie bij jou)

Mijn ex geeft mijn dochtertje ook mee aan haar ouders indien ze op vakantie gaan.
Indien mijn dochtertje haar domicillie niet bij mij staat heb ik hier ook niets aan te zeggen.

Groetjes,

Luc

Reclame

kristin

#4 , 10 aug 2010 16:17

lucke,

mijn man heeft ouderschapsverlof gekregen voor zijn jongste zoon, nochtans woont deze niet bij ons.

Lucke
Topic Starter

#5 , 12 aug 2010 14:25

Gisteren mijn kleine meid gaan ophalen.
Ik merkte dadelijk dat ze allemaal rode stipjes had op haar beentjes van dat rode ontsmettingsmiddel.

Mijn ex wou mij niet laten weten wat er gebeurd was en wou ook niet zeggen wat het was.
Waren het insectenbeetjes of iets dergelijks, .. ik wist het niet.
Noch wil ze me laten weten wie de kinderarts is van mijn dochtertje of enig andere informatie!!
Tevens krijg ik ook nooit de kinderpas mee en dat terwijl deze eigenlijk altijd bij het kindje moet blijven.
Ik ben dan zelf maar naar de doktor geweest en nu bleken het allemaal kleine wondjes te zijn.
In haar voetjes had ze ook nog enkele splintertjes.
Waarschijnlijk het gevolg van op een houten vloer te kruipen (dit heeft mijn ex nadien ook bevestigd).

Eens terug thuis aangekomen merkte ik op dat mijn dochterje al héél stevig zelfstandig staat en dat ze zelfs aan het handje kan lopen.
Vind het bijzonder erg en pijnlijk dat mijn ex mij van zulke dingen niet op de hoogte brengt, noch van andere. :(
Ondertussen begin ik ook te merken dat mijn dochter telkens meer en meer tijd nodig heeft om aan mij te wennen. Als ze het dan terug gewoon is, is het alweer tijd om haar naar de mama te brengen

Sorry, wou dit even kwijt. Sta momenteel gewoonweg machteloos in deze situatie.
Waar heeft mijn dochterje dit aan verdient!!

L.

Lucke
Topic Starter

#6 , 16 jun 2011 23:13

definitief voorstel deskundige:
Vakantieregeling is niet vastgelegd en de regeling loopt gewoon door, dit zal aan de advocaten en rechtbank zijn Heb geprobeerd ook hier een akkkoord te vinden maar.....

1. Augustus 2011: Dochter. 2jaar
- Oneven weken: vrijdag 18u – zondag 18u
- Even weken: Donderdag 18u – vrijdag 18u

2. Augustus 2012: Dochter 3jaar
- Oneven weken: vrijdag 18u – zondag 18u
- Even weken: dinsdag 18u – donderdag 18u

3. 1 januari 2014: Dochter 4jaar
- Week/week van maandag na school tot maandag na school

Ben hierbij niet akkoord (maar heb geen keuze denk ik) en vond dat er zowiezo in de tweede stap wel een overnachting meer mocht zijn op zijn minst. stap 1: 3 nachten / stap 2: 4 nachten / stap 3: 7 nachten.
Logisch zou toch geweest zijn in stap 2: 5 nachten om een geleidelijke overgang te verkrijgen.
Verder had ik liever gezien dat elke nieuwe regeling in augustus zou starten (ivm vakantie en gewenning voor het nieuwe schooljaar).
Momenteel heb ik ook geen idee hoe het nu verder in zijn werk gaat.

Moeder blijft tegenwerken, krijg nog steeds geen enkele informatie over mijn dochter, ook geen medische!
Volgende hoorzitting is pas op 31 oktober 2011! Regeling deskundige start in augustus 2011???
En de moeder eist nu ook nog eens een verdubbeling van de allimentatie. Dit terwijl ze ondertussen sinds januari een full-time job heeft!

Lang leve jeugdrechtbanken in België!! EEN GROTE KLUCHT!
Het hele verhaal: http://www.houvast.be/forum/viewtopic.php?f=17&t=38760" onclick="window.open(this.href);return false;

L.

Lucke
Topic Starter

#7 , 20 jun 2011 10:26

Algemene vraag:
Zou het zin hebben om nu, in afwachting van de volgende hoorzitting in oktober, een kortgeding zaak te starten om een betere omgangsregeling te verkrijgen.
- er is een voorstel van de deskundige om op te bouwen naar week/week
- Kan deze maatregel al tijdelijk aangevraagd worden via kortgeding?

Anders bestaat de kans dat alles uitgesteld wordt waardoor het nog langer duurt alvorens we kunnen overstappen naar bi-locatie.

Dank bij voorbaat!

Lucke

deesje81

#8 , 16 jul 2011 14:07

vraagje: als de vader weigerd om alimentatie te betalen moet ik mijn dochter dan nog meegeven aan hem?

roderidder
Contacteer: Website

#9 , 16 jul 2011 19:33

Stel dat de overheid om de één of de andere reden het kindergeld niet (of niet op tijd) betaald. Ben je dan verplicht om je kind eten te geven?
Natuurlijk ben je dan verplicht om het kind eten te geven. Op ongeveer dezelfde wijze ben je dus ook verplicht om de vader niet uit het leven van je kind te rukken, ook al betaald hij (nog) niet.

Enig idee waarom hij zo weigerachtig staat tegenover die onderhoudsbijdrage?
Het is wel strafbaar, je kan dus klacht neerleggen bij politie.

RR

deesje81

#10 , 16 jul 2011 22:21

Ik weet niet waarom hij weigerd te betalen in de rechtbank ging hij akkoord bij dit bedrag . Maar hij doet op elk vlak moeilijk . Zo staat in de verlopige maatregel dat hij onze dochter haar speelgoed moet terug geven en mijn persoonlijke spullen dit weigerd hij te doen er mocht ook niks uit het huis genomen worden wat gemeenschappelijk was en toch heeft hij al een deel dure spullen mee naar het huis van zijn nieuwe vriendin en ik kan hier blijkbaar niks tegen doen hij heeft blijkbaar meer rechten als ik .

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 17 jul 2011 19:48

Als je het niet weet dan wordt het tijd om eens te babelen met hem en proberen of er oplossingen of deel oplossingen kunnen komen.
Vraag eens of hij bereid is om te bemiddelen.
Dat is toch net iets anders dan "in de rechtbank ging hij akkoord"

RR

deesje81

#12 , 18 jul 2011 09:23

zowel ik als mijn zus als mijn advocate hebben met hem proberen te praten. zelf mijn therapeut die ik nu zie om alles te kunnen verwerken heeft al contact bij hem gezocht. We gaan nu proberen via ouderschap bemiddeling . Hij heeft een omgangs recht en geen bezoeks . Hij heeft ons dan ook jaren psychisch mishandeld en er loopt een sociaal onderzoek naar hem. Ik denk dat hij er niet tegen kan dat ik door te gaan" lopen " de teugels teurg in mijn handen heb genomen.

D

Terug naar “Andere”