Lasten en lusten erfenis

Pako2000
Topic Starter

Lasten en lusten erfenis

#1 , 27 aug 2010 21:10

Mijn Vader heeft een verdieping (B) geerfd van zijn Stiefmoeder. Deze (mijn vader’s stiefmoeder) heeft het eerder geerfd als gehele gebouw van mijn grootvader. Deze verdieping behoord tot een gebouw die staat geregistreerd als 1 gebouw, dus niet als verschillende verdiepingen.
Mijn Vader is al een lange tijd geleden overleden. Dus dan neem ik plaats als plaatsvervulling, ik ben de enige kind van mijn Vader.
De vraag is indien er schulden waren voor herbouwing van de verdieping B, zijn deze schulden ook nu van mijn, of van alle erfgenamen, of van de erfgenamen die elk een verdieping van het gehele gebouw hebben geerfd?
Is dit een legaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 aug 2010 10:43

‘indien er schulden waren voor herbouwing van de verdieping B‘ dan is de schuldenaar ervan niet ‘verdieping B’ maar wel de opdrachtgever van de herbouwing. Wel kan er een hypotheek gevestigd zijn op ‘verdieping B’.

Die schulden van de opdrachtgever dienden dan vereffend uit zijn nalatenschap vooraleer ze te verdelen.

“Art.1014. Ieder zuiver en onvoorwaardelijk legaat verleent aan de legataris, van de dag van het overlijden van de erflater, een recht op de vermaakte zaak[(hier op verdieping (B)] ...”(Burgerlijk Wetboek).

Legateren gebeurt bij uiterste wilsbeschikking = testament
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”