onderhoudsgeld voor buitenechtelijk kind

mieltjekotje
Topic Starter

onderhoudsgeld voor buitenechtelijk kind

#1 , 21 okt 2010 09:47

Twaalf jaar geleden heb ik ik een buitenechtelijke relatie gehad,daar is spijtig genoeg ook een buitenechtelijk kind uit geboren. Zowel de moeder als mijzelf waren toen getrouwd. De moeder is nadat het kind 2jaar was,weggegaan van haar man. En nu woont ze reeds tien jaar samen met een andere man. De moeder zal die man nu ook verlaten en daarom heeft ze nu terug contact opgenomen met mij, terwijl ik nog steeds getrouwd ben met dezelfde vrouw. Het buitenechtelijk kind weet pas van eind 2009 dat ik haar biologische vader ben,ze is inmiddels al 12 jaar.
Haar moeder heeft nooit iets op papier laten zetten tov mij om onderhoudsgeld te betalen voor dat kind. Ik heb het kind nooit erkend en de moeder heeft mij ook nooit mondeling noch schriftelijk(via rechter of zo) gevraagd om het kind te erkennen.Ik heb dus nooit iets moeten betalen. Nu dreigt de moeder ermee omdat ik geen contact met haar wil dat ze me onderhoudsgeld voor het kind zal vragen. Dus een dna test,bijgevolg een vonnis van de rechter,erfrecht enz... Wat moet ik doen? Ik heb wel dat kind een wenskaart geschreven maar zonder handtekening en er zijn wat mails geschreven. Is dit bewijsmateriaal of kan iedereen dan zomaar mails schrijven of berichtjes versturen in mijn naam. Kan zij mij dan nog alimentatie doen betalen voor de voorbije 12jaar?Kan ik dat ingeven in mijn belastingen. Kan zij mij volledig pluimen . Ik heb immers een huis samen met mijn vrouw gekocht en ben gehuwd onder het gewonen wettelijke stelsel. Kan die vrouw aan onze gemeenschappelijke rekening zitten, ik heb een eigen zichtrekening, heb ik volledig loonbeslag? ik werk immers fulltime. Hoever kan de rechter terugkeren om alimentatiegeld te betalen en kan ik dat eventueel inbrengen in mijn belastingen of word ik gewoonweg volledig gerenueerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2010 10:31

Heeft het kind nog steeds de naam van de man waarmee de moeder 12 jaar geleden getrouwd was? Als die man de juridische vader is moet eerst het vaderschap van die man betwist worden vooraleer dat van jou kan vastgesteld worden en jij kan aangesproken worden voor onderhoudsgeld.

Ik vermoed dat het louter bluf is van de moeder.

mieltjekotje
Topic Starter

#3 , 21 okt 2010 10:40

iedereen weet dat ik de biologische vader ben, enkel op het uiterlijk alleen al

Reclame

mieltjekotje
Topic Starter

#4 , 21 okt 2010 10:43

het kind draagt nog steeds de naam van de man waarmee ze getrouwd was,dat speelt toch geen rol? Wat ik precies wil weten is, hoever men kan teruggaan om alimentatie te betalen voor dat kind?

scorpioen

#5 , 21 okt 2010 11:31

Dat het kind juridisch een andere vader heeft is heel belangrijk. Het is wettelijk niet mogelijk een andere man te verplichten onderhoudsgeld te betalen voor een kind dat juridisch een andere vader heeft.

Denk maar even aan onze koning en zijn buitenechtelijke dochter. Deze laatste heeft juridisch een andere vader en kan van de koning niets eisen.

Voor de wet is die biologische vader voor het kind een vreemde.

De moeder kan dus maar iets ondernemen als eerst het vaderschap van de juridische vader betwist wordt, en dat zal niet zo eenvoudig zijn.

mieltjekotje
Topic Starter

#6 , 21 okt 2010 11:51

maar de juridische vader betaalt geen onderhoudsgeld voor dat kind , dat hebben zij,de moeder en de juridische vader destijds overeengekomen, zij heeft dat nooit gewild omdat de juridische vader toen al wist dat het kind niet van hem is, vandaar dat ze als ze het kind 2 jaar werd ook van hem gescheiden is. maar ze woont nu wel al 10 jaar samen met een andere man,betaalt hij dan voor dat kind,hij moet toch in de financiel noden van dat kind voorzien?

roharro

#7 , 21 okt 2010 12:19

De juridische vader heeft onderhoudsplicht. De man waarmee ze nu samenwoont heeft geen enkele verplichting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mieltjekotje
Topic Starter

#8 , 21 okt 2010 12:23

Dus in principe kan zij niet van 2 walletjes eten, zelfs als het geweten is dat ik de biologische vader ben, de vader van wie het kind de familienaam draagt moet sowieso dan toch alimentatiegeld betalen ook als de moeder dat geweigerd heeft?

roharro

#9 , 21 okt 2010 12:31

Dus in principe kan zij niet van 2 walletjes eten, zelfs als het geweten is dat ik de biologische vader ben, de vader van wie het kind de familienaam draagt moet sowieso dan toch alimentatiegeld betalen ook als de moeder dat geweigerd heeft?
Als de moeder geen onderhoudgeld wenst van hem is dat natuurlijk ok. Maar ze zou het kunnen afdwingen indien ze het wel vraagt en hij zou weigeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mieltjekotje
Topic Starter

#10 , 23 okt 2010 12:26

kan ik verwijderde smsjes en verwijderde e-mails hotmails terughalen en als bewijsstuk gebruiken of is het telaat om die nog terugtehalen, zowel de verwijderde verzonden als de verwijderde binnengekomen smsjes en hotmail e-mails?

mieltjekotje
Topic Starter

#11 , 23 okt 2010 12:29

waarom kan men slechts tot 5 jaar geleden truggaan om alimentatiegeld te vragen voor een buitenechtelijk kind?

scorpioen

#12 , 23 okt 2010 14:36

Burgerlijk Wetboek Art. 2277.
Termijnen van altijddurende renten en van lijfrenten;
Die van uitkeringen tot levensonderhoud;
Huren van huizen en pachten van landeigendommen;
Interesten van geleende sommen, en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,
Verjaren door verloop van vijf jaren.

mieltjekotje
Topic Starter

#13 , 23 okt 2010 15:06

veronderstel dat de moeder een verzoekschrift indient bij de rechter om een Dna test te laten afnemen en om mij bijgevolg verplicht het buitenechtelijk kind te doen erkennen,hoelang kan dat dan ongeveer duren? Kan ik die tijdspanne laten verlengen door o.a. tegentewerken en dna test te weigeren of niet?

mieltjekotje
Topic Starter

#14 , 23 okt 2010 15:09

ben ik werkelijk verplicht om die dna test eigenhandig en volledig zelf te betalen als de moeder die test laat uitvoeren of moet zij daar ook een deel in betalen? Ik heb gehoord dat als dat gerechterlijk bepaald wordt ,dat het mij toch al een slordige 1000 euro zou kosten. Kan dit wel?

scorpioen

#15 , 23 okt 2010 15:59

Ik val in herhaling. Zolang juridisch een andere man de vader is komt er geen proces tegen jou en moet je je geen zorgen maken over een DNA test, onderhoudsgeld enz ...

Terug naar “Andere”