jongere zus in huis nemen? voogdij

dreamboyke69
Topic Starter

jongere zus in huis nemen? voogdij

#1 , 08 nov 2010 21:41

hallo,

mijn schoonmoeder staat er redelijk slecht voor wegens zware ziekte waardoor ze op termijn in een rolstoel beland of misschien zelfs er kan aan overlijden.

nu heeft ze bij ons de vraag laten vallen of ik (25) en mijn vriendin(19) voor haar jongste dochter (4) willen zorgen daarna.

maar volgens haar zou eerst haar oudste dochter in aanmerking komen maar aangezien ze dit niet wil en ze liever heeft dat ze bij ons zou komen.

nu vraag ik mij af hoe dit allemaal in zijn werk gaat en wat er allemaal moet gebeuren.

wij hebben zelf al een dochter en willen dan graag de zus daarvan mee opvoeden als zus van ons dochter, en eventueel zelfde achternaam enz.

weet er iemand hierover meer, want zit met een heleboel vragen daaromtrend.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 08 nov 2010 23:56

Bij leven kan uw schoonmoeder.. de ouderlijke macht (om zeer ernstige redenen) al laten vervangen door de voogdij via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg en het Vredegerecht; zij kan de gebeurtenissen ook afwachten en (nu al) een testamentaire voogdij (via een bekwaam Notaris) laten opstellen die bijgevolg ingaat bij haar overlijden.
Aan haar de keuze.. maar laat haar ook vooraf een advocaat raadplegen vooral om de belangen van haar jongste dochter te behartigen, etcetera!
Op de website van de Balie van het betrokken gerechtelijk arrondissement kan u ongetwijfeld een "raadsman" vinden wiens "voorkeurmaterie" zich situeert in het "personenrecht".

j.demoor

#3 , 10 nov 2010 10:42

Ik ga ervan uit dat de jongste dochter (4) geen wettelijke vader (meer) heeft.

“Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament, hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

ofwel

“Art.348-4.Zowel de moeder als de vader kunnen hun toestemming slechts geven twee maanden na de geboorte van het kind...Art.353-1.§ 1. De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant of bij gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, die van de man...”(B.W.).

De adoptie kan dus nu reeds gebeuren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dreamboyke69
Topic Starter

#4 , 11 nov 2010 22:30

Ik ga ervan uit dat de jongste dochter (4) geen wettelijke vader (meer) heeft.

“Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament, hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

ofwel

“Art.348-4.Zowel de moeder als de vader kunnen hun toestemming slechts geven twee maanden na de geboorte van het kind...Art.353-1.§ 1. De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant of bij gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, die van de man...”(B.W.).

De adoptie kan dus nu reeds gebeuren.

bedankt voor de snelle reactie,

hoe moet dit dan precies in zijn werk gaan, aangezien wij nog niet weten of we gewoon de voogdij zouden nemen of eigenlijk de adoptie,

voor welke optie moeten wij welke stappen ondernemen?

alvast bedankt voor de hulp

Terug naar “Andere”