voogdij overdragen aan grootouders

Famke23
Topic Starter

voogdij overdragen aan grootouders

#1 , 23 nov 2010 21:25

Mijn zus woont sinds +- 7 jaar in Nederland. Zij heeft een opstandige puber van 15 jaar. Hij stond daar onder toezicht van bureau jeugdzorg. Nu is het zo geescaleerd, dat mijn zus haar zoon het huis uit wil. De grootouders wonen hier in belgië en stelden voor om de zoon in huis te nemen. Mijn zus gaat hiermee akkoord, op voorwaarde dat ze de volledige voogdij aan hen kan afstaan. Verschillende instanties zijn hiervoor opgebeld. Zowel in Nederland, als in België. Niemand kan een duidelijk antwoord geven, hoe ze dit het snelste kunnen oplossen. Naar welke instantie ze hiervoor het eerst moeten gaan om dit in gang te zetten. De zoon verblijft nu al in België. Kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2010 09:38

Uw zus zal bij de Nederlandse rechtbank terecht kunnen gezien ze daar woont.
Voogdij is een gerechtelijke beslissing.
Het is niet zeker dat de Nederlandse RB zomaar op het verzoek zal ingaan.
Er zal trouwens een gerechtelijk & sociaal onderzoek moeten gebeuren in België.

Famke23
Topic Starter

#3 , 27 nov 2010 11:17

bedankt voor je antwoord! Nochtans zeggen ze in NL, dat zij hiervoor de procedure in België moet starten.....
heeft er echt niemand een concreet antwoord?

Reclame

Nick13

#4 , 10 dec 2010 21:24

Voor zover ik hier kennis van heb :
in Belgie kan de voogdij aan de grootouders worden toegekend, dit moet gebeuren met de vrijwillige toestemming van de persoon of personen die het ouderlijk gezag hebben op dit ogenblik en dmv. een rechtsprocedure.

Nick13

#5 , 10 dec 2010 21:30

vervolg :
practisch denk ik aan volgende werkwijze : de grootouders dienen een verzoekschrift in bij de jeugdrechtbank voor het verkrijgen van de voogdij over het kind. Als tijdens de procedure jij hiermee vrijwillig akkoord gaat zal de rechter dit waarschijnlijk aanvaarden.

Terug naar “Andere”