referentieadres

astridvdb
Topic Starter

referentieadres

#1 , 09 dec 2010 13:27

Hallo,

Mijn schoonouders zijn onlangs failliet gegaan en hebben besloten om in hun mobile home te gaan wonen. Nu hadden zij aan ons gevraagd om hun adres bij ons te zetten. Wij hebben dit geweigerd omdat we daar vroeger al eens last mee hebben gehad en ik liever geen deurwaarders meer aan mijn deur heb . Nu kwamen ze af met een referentieadres.Dit houdt blijkbaar geen risico's in. Toch ben ik nog niet helemaal gerust , hoe weet een deurwaarder dat het enkel om een referentieadres gaat? zullen ze ons niet lastig vallen?
Hun financiele problemen zijn de eerste jaren nog niet van de baan dus weet ik niet echt goed wat te doen.
Heeft er iemand raad of ervaringen?

MVG
Astrid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 dec 2010 14:32

Een persoon die geen verblijfplaats heeft kan zich laten inschrijven in de bevolkingsregisters onder een referentieadres. Dit is dan het adres van een andere natuurlijke persoon die ermee instemt dat alle voor de betrokkene bestemde post en alle voor betrokkene noodzakelijke administratieve formaliteiten aldaar toekomen.

Hiervoor mag geen vergoeding worden gevraagd en op het referentieadres kan geen beslag gelegd worden voor de schulden van de betrokkene.

Doelgroep:

- personen die in een mobiele woning verblijven
- personen die om beroepsredenen geen vaste verblijfplaats hebben
- personen die bij gebreke aan middelen geen vast verblijfplaats hebben.

Officiële betekeningen kunnen voor deze personen niet aan de procureur gedaan worden maar dienen te gebeuren aan het referentieadres.

astridvdb
Topic Starter

#3 , 09 dec 2010 14:41

Bedankt , maar zover was ik natuurlijk ook al.

Reclame

eylis

#4 , 09 dec 2010 15:51

meer is er niet;
Vermits het een referentie-adres is, kan op geen enkele manier verantwoording aan u gevraagd worden mbt rechtszaken, schulden, veroordelingen etc..
de mensen in kwestie,( noch hun beztiitingen) wonen daar dus niet. Maar hun post kan wel naar daar gestuurd worden.
that's it.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2010 19:54

Met mobile woning wordt bedoeld woonwagenbewoners zoals kermishouders

j.demoor

#6 , 11 dec 2010 10:47

“Art.20.§ 1. De personen die in een mobiele woning verblijven, worden ingeschreven in de bevolkingsregisters :...- hetzij van de gemeente waar zij ten minste zes maanden per jaar verblijven op een vast adres;- hetzij van de gemeente waar zij over een referentieadres beschikken....§ 3. De personen die, doordat zij geen of niet langer een verblijfplaats hebben, de maatschappelijke bijstand vragen in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn of het bestaansminimum waarin de wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op een bestaansminimum voorziet, komen in aanmerking voor de inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente wegens een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Onderzoek of uw schoonouders krachtens art.20,§3 in aanmerking komen voor inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Zie ook 25 APRIL 1997. - Invoering van de mogelijkheid voor daklozen een referentieadres bij het OCMW te bekomen.

Inschrijving op een referentieadres houdt in dat de ingeschrevene op dat adres niet verblijft en ook geen (beslagbare) goederen heeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kattie

#7 , 11 dec 2010 11:31

wat betreft je vraag hoe gerechtsdeurwaarders dit weten ?

Stel je vraag misschien eens op http://www.gerechtsdeurwaarder.bbforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

jefke007

#8 , 11 dec 2010 11:43

Er zijn veel mensen die bij het ocmw een referentieadres nemen.
Dan ben je nog zekerder dat je zelfs geen deurwaarders op bezoek krijgt.

Franciscus

#9 , 11 dec 2010 17:15

ocmw dient niet om deurwaarders van uw woonwagen weg te houden.
ocmw zal vermoedelijk om die aangehaalde redenen GEEN referentieadres op hun adres inschrijven .. dat is tegen alle logica hoor.
Het is wel mogelijk als uw ouders probleem hebben na de faling. Zoals iedereen hebben ze recht op ondersteuning en daarvoor moeten ze gaan horen en dan zal wel gezegd worden wat kan en wat niet kan.

artemis

#10 , 11 dec 2010 18:37

hoe weet een deurwaarder dat het enkel om een referentieadres gaat? zullen ze ons niet lastig vallen?
Een referentieadres is geen domicilie. Een deurwaarder zou dat duidelijk moeten kunnen zien. Uw schoonouders zullen dan geen vaste verblijfplaats hebben en jullie geven slechts een referentieadres. Dat staat dan allemaal in het bevolkingsregister.

Ben zelf referentieadres geweest voor vrienden die emigreerden. Na hun uitschrijving hier ging het nog een tijdje duren voor zij een nieuwe domicilie hadden in het buitenland. Om die periode te overbruggen gaf ik hen een referentieadres. Ik wist dat ik daarbij geen enkel risico liep, al was hun situatie anders. Zij lieten geen financiele problemen achter en hun vertrek was voorbereid.

Een referentieadres is bedoeld voor mensen die tijdelijk geen vaste verblijfplaats hebben maar wel een adres nodig hebben om hun post van overheid, instanties, banken etc te laten toekomen. Het is dan ook de bedoeling dat zij dat adres doorgeven aan alle belanghebbende partijen met vermelding dat het om een referentieadres gaat.

Je loopt in principe geen risico maar je gaat wel al hun post krijgen. Afhankelijk van hoe regelmatig je schoonouders hun post komen halen kan je daar wel wat betrokken bij raken zoals oordelen of een brief dringend/belangrijk is of niet. Dat kan eventueel vervelend zijn.

Weet iemand hoe het zit met aangetekende zendingen naar een referentieadres?
Enerzijds is het het enige adres naar waar men kan sturen. Anderzijds woont de geadresseerde er niet en zit die in vele gevallen in het buitenland.
Als bepaalde instanties weten dat het om een referentieadres gaat worden er vanuit die wetenschap dan wel aangetekende zendingen gestuurd?

artemis

#11 , 11 dec 2010 19:01

Ook dit nog: een referentieadres is persoonsgebonden. Persoon x, wonende te y geeft iemand een referentieadres en tekent daarvoor.

Ga zelf ook eens informeren bij je gemeente. Zij zouden je alles perfect moeten kunnen uitleggen.

Franciscus

#12 , 12 dec 2010 00:07

U zegt al gaan wonen in mobiel home dus op camping vermoed ik dat is ook onwettig want daar kan men niet ingeschreven geraken.
Vraag info aan het OCMW of via unizo die hebben een dienst die zich specifiek met falingen bezighoud.
Doe het zo want anders krijgen ze enkel nog maar problemen bij.
Ze zijn administratief met niets meer in orde. Dagvaardigingen komen niet aan en dus ook geen vonnissen.
Verkeersovertredingen blijven onbetaald. Uiteindelijk ook geen verzekering meer. Bij controle blijkt dat dat vanalles niet in orde is enz ..
Ik weet waarover ik spreek

Tope

#13 , 12 dec 2010 01:14

Het lijkt me best wel moeilijk om je schoonouders zelfs een referentieadres te weigeren, maar ik denk dat jullie hierdoor veel kopzorgen gaan krijgen.
Regelmatig brieven van hun schuldeisers en dergelijke ontvangen is nu ook niet bepaald een pretje.
Bovendien kan dit de familiale relatie danig vertroebelen.
Waarom gaan ze niet in schuldbemiddeling?
In dit geval misschien wel de snelste en meest efficiënte manier om uit de miserie te geraken.

prrrrrtprrrrrt

#14 , 12 dec 2010 12:03

Schuldbemiddeling is toch maar een half om half oplossing en in een faillissement van weinig of geen betekenis.
Men heeft niks meer en wat men krijgt aan leefloon of ondersteuning is niet vatbaar voor beslag of kan niet door
een curator worden gebruikt/misbruikt om schulden te vereffenen. Het is voor de meeste gefaillieerden al een
periode die zwaar genoeg is
Beste oplossing voor een gefaillieerde is vragen om verschoonbaarheid. Als blijkt dat andere elementen buiten
criminele feiten of aantoonbaar bewust slecht beleid oorzaken zijn van een fillissement dan heeft de wetgever
voorzien dat een gefaillieerde kan worden vrijgesproken van zijn schulden. Verschoonbaarheid kan ten vroegste
6 maanden na het faillissement worden gevraagd. Meestal is dit te vroeg gemiddeld gebeurt de verschoning na een
jaar/anderhalf jaar of bij sluititing van het faillissement. Zodra de verschoonbaarheid is uitgesproken kan men met
een schone lei beginnen. Let op die verschoonbaarheid krijg je niet zomaar het is geen achterdeurtje om telkens
onder je schulden uit te komen.
Maar desondanks feit dat de wetgever een kader heeft geschapen om mensen opnieuw kansen te geven door duidelijk
te maken dat zij niet alleen verantwoordelijk zijn voor een faillissement blijft men in vele gevallen gestigmatiseerd.
Je blijft het etiket dragen van gefaillieerde. Het is zelfs grappig om vast te stellen dat iemand die in faling gaat door
oorzaak van bvb een bank door diezelfde bank voor altijd gebrandmerkt blijft.

Sociaal en menselijk gezien stel ik mij wel de vraag of u al overleg hebt gepleegd met uw echtgenoot. Zijn stem weegt
op zijn minst evenveel als die van u in dit soort moeilijke situaties. Als ik terugkijk naar wat bijvoorbeeld mijn ouders
allemaal gedaan hebben zou ik dergelijke vraag moeilijk kunnen weigeren zelfs als blijkt dat dat het leven wat moei-
lijker maakt door feit dat er wat gerechtsdeurwaarders aan de deur komen. Ze kunnen u toch niks Ik denk niet dat uw
schoonouders zouden willen dat u ook in de miserie komt. Moest het allemaal zo erg zijn dan zouden ze de vraag misschien
niet eens stellen. Over de relaties tussen de verschillende generaties en familie onderling kan ik alleen maar zeggen dat wij
in onze westerse maatschappij héél veel kwijt zijn geraakt. Dat zie ik nog beter als ik kijk naar de verschillende migranten
families die ik ken. Een lid van een migrantenfamilie die dergelijk tegenslag kent wordt op alle manieren opgevangen door
zijn omgeving

Franciscus

#15 , 12 dec 2010 16:33

Wat we niet weten is of het een firma is of een zelfstandige op eigen naam waar het vermogen van de zaak samenvalt met eigen vermogen.
Dat is ook nog een element dat zeer zwaar meetelt.
En zoals reeds gezegd een referentieadres dient niet om de redenen die worden aangehaald.

Er zijn andere oplossingen die hier worden aangegeven en de oplossing zal een reeks van de hier reeds voorgestelde zijn.
We starten met is het een firma of gemend vermogen.
Is er een gerechtelijk akkoord geweest.
Is er ies bedriegelijk in de faling
Wat zegt de curator
Wat zegt Unizo
Wat zegt het ocmw
Deze info- en hulpkanalen zullen een duidelijke meerwaarde bieden en een degelijke hulp kunnen geven.
Wij hebben te weinig gegevens om accuraat aan te geven wat er in dit geval effectief moet gebeuren.

Terug naar “Andere”