weggelopen, moet ik haar toch gaan onderhouden?

ester1971
Topic Starter

weggelopen, moet ik haar toch gaan onderhouden?

#1 , 13 dec 2010 22:13

Ik probeer het zo kort mogelijk uit te leggen.
Sinds 2008 woon ik in belgie,
Mijn dochter van nu bijna 18 jaar is op haar 14e haar in nederland uit huis geplaatst en in een instelling gaan wonen.
Daar is ze in juli 2009 weggelopen en is naar mij toegekomen in Belgie.
Na een half jaar niks doen is ze toch op school begonnen maar dat was maar tijdelijk, haar gedrag was zo slecht dat school haar niet meer wilde.
Thuis ging het ook niet goed, ze gebruikte drugs en jeugdzorg heeft haar op een wachtlijst geplaatst voor zelfstandig wonen waarbij ze ook een leefloon zou krijgen,
Uiteindelijk is ze in een weekend niet meer thuis gekomen en is naar nederland terug gegaan.
Ze is in huis genomen door kennissen van ons, ik heb diverse malen gezegd dat ze terug moest komen.
Jeugdzorg heeft nog geprobeerd haar over te halen om terug te komen naar belgie omdat er binnen enkele weken plaats zou zijn voor zelfstandig wonen.
Ze wilde zelf perse in nederland blijven bij die kennissen en die hebben tegen jeugdzorg ook gezegd dat haar in huis zouden nemen.
Nu hebben die kennissen een advocaat ingeschekeld en willen ze dat ik haar onderhoud ga betalen.
Haar vader woont ook in belgie en bij hem kan ze ook altijd wonen. Maar dat wil ze ook niet.
Ik ben alleenstaand met nog 2 kinderen en heb ook enorme schulden waar ik niet vanaf kom
Eigenlijk ben ik benieuwd in hoeverre ik verplicht ben te gaan betalen voor haar
Ze wilde toen geen leefloon en ook niet in Belgie blijven en nu zou ik moeten gaan betalen? ze hebben me een bedrag gevraagd van 75 euro per week!!!
En de advocaat wil dat ik allerlei papieren op ga sturen waarin mijn inkomsten en uitgaven staan

wat moet ik hiermee, ik hoop dat jullie me advies kunnen geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#2 , 14 dec 2010 10:09

Ik zou denken, dat vanaf het moment waarop uw 18 is geworden, ze het recht heeft om zelf te beslissen waar zijn woont en dat u inderdaad verderinstaat voor onderhoudskosten MITS zijn nog een opleiding aan het volgen is die zij reeds volgde. Het beste is inderdaad om de inkomsten en uitgaven op 'n rijtje te zetten en aan te tonen dat u zoveel onderhoud onmogelijk kunt betalen maar dat uw dochter thuis altijd welkom is.

Hebben ze aan de vader ook onderhoudsgeld gevraagd ?

ester1971
Topic Starter

#3 , 14 dec 2010 10:18

Haar vader is ooit 1 keer gebeld maar die hoort er niets meer van.
Mijn dochter werkt niet en ze zit ook niet op school.
Voorheen woonde ze gewoon bij mij en werd ze onderhouden, maar ze wil zelf niet meer dus waarom moet ik andere mensen gaan betalen.
Ik krijg ook geen kinderbijslag voor haar. En haar vader betaald geen alimentatie, nooit gedaan.
En die kennissen hebben haar in geschreven op hun adres dus mijn inziens zijn ze zelf de verantwoordelijkheid aangegaan

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2010 10:20

Ga naar de sociale dienst van het ocmw deze zullen u de nodige info geven.
Dochter is 19 dus meerderjarig EN woont niet bij u.
Voor een inkomen moet ze maar gaan werken of naar het ocmw gaan voor een leefloon.

Bijtje

#5 , 14 dec 2010 10:22

Als ze niet werkt en niet naar school gaat denk ik dat ze dringend een opleiding moet gaan volgen of werk moet zoeken zoals elke andere mens dat ook moet doen. Als ze het leefloon en het zelfstandig wonen heeft geweigerd maakt ze volgens mij bitterweing kans op onderhoudsgeld van u. Tenslotte, als ze geld nodig heeft, waarom is ze dan op de aanbieding van de instantie niet ingegaan. Succes !

eylis

#6 , 14 dec 2010 10:23

moeilijke situatie, want dit balanceert tussen rechtspraak in Belgie en Nederland denk ik.

ik denk dat we mogen redeneren vanuit het belgisch recht (is uw dochter belgische en was zij laatst in Belgie gedomicilieerd bij u?)

- dochter is op eigen initiatief vetrokken naar Nederland en kiest er voor om niet bij haar vader of moeder in Belgie te wonen.
- dochter heeft inderdaad recht op financiele steun van haar ouders zodat ze haar studies kan volbrengen.
- Maar! zij heeft de mogelijkheid bij u te wonen en dat weigert ze, (en dat terwijl ze nog minderjarig is..)
- u bent niet verplicht de extra kosten te betalen van haar keuze elders te verblijven. eigenlijk zou zij om haar studies te bekostigen gewoon bij u thuis moeten wonen.
- En bovenal: ze volbrengt niet eens haar studies; u zou dus moeten betalen voor iets dat ze niet eens doet...
- Wettelijk is ze bovendien ook altijd respect aan u verschuldigd.
- u bent niets verplicht aan de advocaat van die kenissen; u moet uw financiele situatie niet verantwoorden aan hen. u moet uw in-en uitkomsten niet opsturen. Geen enkele wet verplicht u daartoe. zij hebben daar geen zaken mee.
Je hebt waarschijnlijk wel recht op een pro-deo advocaat. Neem best al eens contact. Want de eis van die kenissen is hier in Belgie (op basis van de gegevens die u geeft) niet gegrond denk ik.

ester1971
Topic Starter

#7 , 14 dec 2010 20:51

Ik woon in Belgie vanaf februari 2008 en haar vader vanaf oktober 2008,
We hebben beiden de nederlandse nationaliteit maar zijn ingeschreven in Belgie zo ook de kinderen.
Mijn dochter is in juli 2009 in Blegie gekomen en ook zij werd ingeschreven in Belgie op het adres van haar vader.
Toen ze naar nederland is vertrokken heeft ze zich zonder onze toestemming uit laten schrijven in Belgie en zich in laten schrijven op het adres van die kennissen.
Die kennissen hebben nu een deadline gesteld dat als hun advocaat geen bewijzen van inkomsten en uitgaven heeft ik mijn dochter op moet komen halen. Ze zeggen dat ze dokterskosten en eten en van die dergelijke dingen niet meer kunnen betalen voor haar. Dat wisten ze toch voor ze haar in huis namen? Alles was in principe geregeld voor mijn dochter in Belgie.

Ze hebben haar zelf in huis gehaald en als ze geen geld krijgen kan ze ineens weer terug naar Belgie en kunnen we alles weer van voren af aan gaan regelen
Het inschrijven. school of werk zoeken. noem maar op.
Het kan niet zomaar zijn dat ze haar op straat zetten terwijl ze haar in huis hebben gehaald zonder toestemming van de ouders?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2010 23:19

En hebt u ondertussen al aangifte gedaan van verdwijning van een minderjarige???

eylis

#9 , 15 dec 2010 09:22

wat ik nog het vreemdst vind, is dat een minderjarige zich ZELF kan UITSCHRIJVEN van het domicilie-adres bij de ouders naar een nieuw :shock: Dat is een administratieve fout...

De kennissen mogen dat allemaal wel willen. Maar ze hebben zich zelf de ellende op de hals gehaald. Stuur dus echt je privé (inkomsten/uitgeven)papieren niet naar hun advocaat; die heeft dat niet te vragen.
Ze willen ook van haar af, maar u moet haar komen halen?
Mooi: tijd om de stier bij de horens te vatten en de puntjes op de i te zetten :mrgreen:
juillie organiseren een "meeting" (bij die kennissen bijvoorbeeld) waar de dochter ook aanwezig zijn. Vraag daar een social assistent van jeugszorg of dergelijke (in Nederland) bij die verslag kan opmaken :mrgreen:
Tijdens dit gesprek:
De kennissen drukken hun bezorgdheid uit dat ze niet meer financieel voor haar kunnen opdraaien.
Jullie delen mede dat jullie wél (financieel) voor haar willen zorgen , maar dat ze dan wel bij jullie komt wonen: want hotel en onderhoud op verplaatsing kunnen jullie niet betalen.
De "derde persoon" (sociaal bemiddelaar) meldt je dochter haar rechten en plichten:
- uiteraard moeten haar ouders haar wettelijk verplicht helpen tot ze kan gaan werken: maar dan moet ze wel een studie aanvatten en afronden.
- wettelijk is ze ook respect verschuldigd aan haar ouders: zomaar weglopen is daar geen teken van.

Er wordt een voorstel tot oplossing met voorwaarden geformuleerd én gehandtekend door alle partijen (ouders, kenissen en dochter)
- de dochter wil in Nederland blijven en daar een job zoeken? Ok: dan krijgt ze 3 maanden nog de tijd (wanneer wordt ze 18? :mrgreen: om een job te vinden en op haar iegen bnene te staan.
- de dochter wil mee terug naar Belgie: ok, dan vat ze een studie aan, pakt haar verslaving aan en woont bij haaar ouders

- de dochter wil niet meewerken (niet naar belgie of niet gaan werken in Nedeland) : dan delen de kenissen mede dat ze na 2 maand het huis
moet verlaten. Sociale bemiddelaar legt haar uit wat hiervan de gevolgen zijn: vraagt of ze dar echt wil, maakt hiervan akte en neemt met dit verslag contact op met de jeugddienst in Nederland om haar in de hulpverlening in te schrijven (maar die wetgeving ken ik niet goed)

j.demoor

#10 , 15 dec 2010 11:02

“Art.73.§ 1. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende een onderhoudsverplichting, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° de onderhoudsgerechtigde bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 2° de onderhoudsgerechtigde en de onderhoudsplichtige bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

‘Ze wilde zelf perse in nederland blijven bij die kennissen en die hebben tegen jeugdzorg ook gezegd dat haar in huis zouden nemen‘ houdt in dat haar gewone verblijfplaats niet in België ligt.

Uit ‘Sinds 2008 woon ik in belgie’ leid ik af dat u niet-Belgische bent.

De Belgische rechters zijn dus niet bevoegd.

“Art.74. § 1. De onderhoudsverplichting wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de onderhoudsgerechtigde op het tijdstip dat ze wordt ingeroepen zijn gewone verblijfplaats heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

De Nederlandse rechter zal dus Nederlands recht moeten spreken.

Ga naar :
http://www.wetten.overheid.nl/;http://w ... nieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ester1971
Topic Starter

#11 , 15 dec 2010 20:20

ze word 18 jaar op 7 januari 2011 dus dat is al bijna.
ik weet dat ze in nederland al bij een instantie is geweest die heeft ze gezegd dat ze niet geschikt is om te werken??? vanwege haar gedrag misschien? en dat ze per de datum dat ze 18 jaar word een uitkering krijgt.

ik vraag me ook af hoe ze zich in belgie heeft kunnen uitschrijven, ik weet dat ze in nederland vanaf haar 16e geen toestemming meer nodig heeft van de ouders voor het inschrijven,

vandaag heb ik nog niets gehoord van die kennissen al hadden ze een deadline gesteld tot afgelopen dinsdag om 17u, en als de advocaat dan niet over de papieren zou beschikken zou ik haar op moeten gaan halen

ik stuur die papieren dan ook zeker niet op

wat ik nog het vreemdst vind, is dat een minderjarige zich ZELF kan UITSCHRIJVEN van het domicilie-adres bij de ouders naar een nieuw :shock: Dat is een administratieve fout...

De kennissen mogen dat allemaal wel willen. Maar ze hebben zich zelf de ellende op de hals gehaald. Stuur dus echt je privé (inkomsten/uitgeven)papieren niet naar hun advocaat; die heeft dat niet te vragen.
Ze willen ook van haar af, maar u moet haar komen halen?
Mooi: tijd om de stier bij de horens te vatten en de puntjes op de i te zetten :mrgreen:
juillie organiseren een "meeting" (bij die kennissen bijvoorbeeld) waar de dochter ook aanwezig zijn. Vraag daar een social assistent van jeugszorg of dergelijke (in Nederland) bij die verslag kan opmaken :mrgreen:
Tijdens dit gesprek:
De kennissen drukken hun bezorgdheid uit dat ze niet meer financieel voor haar kunnen opdraaien.
Jullie delen mede dat jullie wél (financieel) voor haar willen zorgen , maar dat ze dan wel bij jullie komt wonen: want hotel en onderhoud op verplaatsing kunnen jullie niet betalen.
De "derde persoon" (sociaal bemiddelaar) meldt je dochter haar rechten en plichten:
- uiteraard moeten haar ouders haar wettelijk verplicht helpen tot ze kan gaan werken: maar dan moet ze wel een studie aanvatten en afronden.
- wettelijk is ze ook respect verschuldigd aan haar ouders: zomaar weglopen is daar geen teken van.

Er wordt een voorstel tot oplossing met voorwaarden geformuleerd én gehandtekend door alle partijen (ouders, kenissen en dochter)
- de dochter wil in Nederland blijven en daar een job zoeken? Ok: dan krijgt ze 3 maanden nog de tijd (wanneer wordt ze 18? :mrgreen: om een job te vinden en op haar iegen bnene te staan.
- de dochter wil mee terug naar Belgie: ok, dan vat ze een studie aan, pakt haar verslaving aan en woont bij haaar ouders

- de dochter wil niet meewerken (niet naar belgie of niet gaan werken in Nedeland) : dan delen de kenissen mede dat ze na 2 maand het huis
moet verlaten. Sociale bemiddelaar legt haar uit wat hiervan de gevolgen zijn: vraagt of ze dar echt wil, maakt hiervan akte en neemt met dit verslag contact op met de jeugddienst in Nederland om haar in de hulpverlening in te schrijven (maar die wetgeving ken ik niet goed)

ester1971
Topic Starter

#12 , 15 dec 2010 20:22

En hebt u ondertussen al aangifte gedaan van verdwijning van een minderjarige???
ik hoefde geen aangifte te doen want ik wist waar ze was. en jeugdzorg heeft in die tijd ook van alles geprobeerd om haar terug te halen

ester1971
Topic Starter

#13 , 20 dec 2010 11:24

Brief binnengekregen van de rechtbank dat we bezwaar kunnen indienen tegen het aanstellen van een curator die mijn dochter gaat vertegenwoordigen. Hoe zet ik een bezwaarschrift zo goed mogelijk op papier zodat het mij niet nadelig word?
Ik heb nog een e-mail wisseling van jeugdzorg en mij waarin staat dat ze in augustus 2010 met begeleid zelfstandig wonen had kunnen beginnen.

eylis

#14 , 20 dec 2010 11:40

daar snap ik nu niets van...
een curator aanstellen over uw dochter?
Ze is toch meerderjarig. Dus moet de rechter toch geen toestemming aan u vragen om een biezondere curator aan te stellen?
In het Nederlands recht wordt dit overigens enkel gedaan in geval van minderjarige jongeren...Of stelt men ook een biezonder curator aan in geval van ernstig drugsmisbruik?
In dat geval, denk ik dat dit alleen maar een voordeel kan zijn.... anderen die meer weten hier over?

ester1971
Topic Starter

#15 , 20 dec 2010 11:52

ze word 7 januari 2011 pas 18 jaar, en voor 28 december moet het bezwaar binnen zijn.

daar snap ik nu niets van...
een curator aanstellen over uw dochter?
Ze is toch meerderjarig. Dus moet de rechter toch geen toestemming aan u vragen om een biezondere curator aan te stellen?
In het Nederlands recht wordt dit overigens enkel gedaan in geval van minderjarige jongeren...Of stelt men ook een biezonder curator aan in geval van ernstig drugsmisbruik?
In dat geval, denk ik dat dit alleen maar een voordeel kan zijn.... anderen die meer weten hier over?

Terug naar “Andere”