Uit elkaar met kind op komst. Wat kan? Wat niet?

mama_in_spe
Topic Starter

Uit elkaar met kind op komst. Wat kan? Wat niet?

#1 , 16 dec 2010 13:30

Mijn ex en ik verwachten een kindje maar we zijn niet lang samen geweest. Het kindje was een ongelukje maar ik wil het kindje houden.
We hebben exact 2 weken samengewoond, maar niet met een samenwoningscontract. Hij heeft gewoon 2 weken zijn adres bij mij gezet.

Nu is de vraag wat mijn en zijn rechten en plichten zijn?
Ik zou graag volledig hoederecht krijgen over het kind omdat de vader veel van huis is. Ik wil hem het kind zeker niet ontzeggen maar ik ga niet akkoord met een regeling om het andere weekend. Ik werk ook door de week en de weekends zijn de enige momenten dat ik volledige dagen van mijn kindje ga kunnen genieten.
Kan ik bv een regeling treffen dat hij het kind enkel 1 dag in de week s'avonds heeft? Of om de 2 weken?

En hoe zit het met alimentatie plichten als we nooit getrouwd geweest zijn en nooit samengewoond hebben?
Kan hij het me moeilijk maken? Ik wil gewoon samen iets overeenkomen maar vrees dat hij gaat tegenwringen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 dec 2010 09:39

hoederecht staat niet meer in de wetgeving. (en volledig hoederecht al helemaal niet)
Ouders hebben in onze wetgeving samen het ouderlijk gezag.Dat betkent dat u samen het kind opvoedt en daar samen beslissingen over neemt. Niet op z'n eentje dus.
De vader kan een 50/50 verblijfsregeling vragen bij de jeugdrechter als hij dat wenst. Omdat de wet voorziet dat een kind heeft op de opvoeding en affectie van beide ouders.
De rechter onderzoekt dan of dit mogelijk is en staat het dan toe.
dus er zomaar niet akkoord mee gaat dat het kind om het andere weekend bij zijn vader zal zijn is onrealistisch.
Want als de vader geen 50/50 regeling krijgt, is het standaard alternatief wel om het ander weekend.
bij 50/50 regeling is er meestal geen alimetnatieplicht: ieder betaalt zijn gedeelte van de kosten.
Bij weekendregeling (om de andere weekend) of een andere regeling zal er wellicht een alimentatie berekend worden.
Of de vader nu met u wettelijk samenwoonde of niet, speelt geen rol. U heeft samen een kind gemaakt en dat heeft 2 ouders.
En ja, hij kan het u moeilijk maken, in de zin dat als hij zijn kind wenst op te voeden hij dar ook de tijd en ruimte voor moet kunnen krijgen:
zoals in een 50/50 regeling bijvoorbeeld.

Lucke

#3 , 22 dec 2010 11:36

Vanaf het ogenblik dat de vader het kind erkent heb je gemeenschappelijk ouderlijk gezag.

Groeten,

Lucke

Reclame

Terug naar “Andere”