onderhoudsplicht schoonmoeder

LAIKA
Topic Starter

onderhoudsplicht schoonmoeder

#1 , 17 jan 2011 13:41

Mijn schoonmoeder, weduwe sinds 2006, heeft haar huis verkocht. Ze had een kontrakt "langst heeft al". Dus het huis was van haar. Nu heeft ze zich laten inschrijven in een privé-rusthuis en moet ze maandelijks veel meer betalen dan wat ze heeft als pensioen. Dit gaat nu nog omdat ze de volledige koopsom heeft van haar huis. Maar tegenover mijn schoonbroers heeft ze al gezegd dat ze er van gaat profiteren en als alles op is dat wij dan maar moeten bijleggen zodat ze daar kan blijven wonen.
We willen wel bijleggen maar kunnen we eisen dat ze naar een ocmw-rusthuis gaat ? De kostprijs is duidelijker veel lager dan in een privé-rusthuis. Ikzelf ben ook weduwe en 1 dochter.
Als het zover komt dat er moet bijgelegd worden ben ik verplicht of moet mijn dochter dit doen ? Of in het ergste geval : allebei ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jan 2011 14:26

Eerst en vooraal zal zij het bedrag van de koopsom moeten aanwenden om de rusthuiskosten te betalen. Wanneer zij daar verblijft zal ze evenwel niet makkelijk ervan kunnen 'profiteren.' Wanneer het zover zou komen dat die som toch op is en het OCMW dient ingeschakeld te worden , zal men daar in eerste instantie vragen dat zij in een 'goedkoper' rusthuis terechtkomt. Dit kan als voorwaarde gesteld worden vooraleer het OCMW tussenkomt. Dan onderzoekt het OCMW welke van de kinderen en/of schoonkinderen moeten bijdragen. Dat is individueel afhankelijk van de gezinssituatie en inkomen , maar steeds beperkt tot het kindsdeel..
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 17 jan 2011 15:35

beste laika,

wat een fijne mens je schoonmama... :mrgreen: héél attent dat ze dat jullie ook al vooraf meldt dat ze dat gaat doen 8_)

Hier een strategie waarmee ze wel eens héél goed zal nadenken of ze haar plannetjes wel op die manier ten uitvoer zal brengen:
Breng samen met alle kinderen een gezellig bezoek aan haar:
maak op papier 2 kostenplaatjes:
- hoe lang ze zal toekomen met haar duur rusthuis
- hoe lang ze gaat toekomen met een "modaal" rusthuis (niet de goedkoopste, maar de middencategorie)

leg haar uit dat als haar centjes op zijn, jullie voor haar het OCMW-rusthuis (laagste categorie) zullen betalen: en dat dat dus héél snel al zal zijn. Dwz: slaapkamer met 4, geen tv op kamer, géén kapper, pedicure, extraatjes en dat soort dingen. (alleen noodzakelijke zorgen)

leg haar uit dat als ze nu een modaal rusthuis neemt: ze er veel langer van kan genieten én jullie zonder probleem dan ook een modaal rusthuis kunnen voortbetalen als dat nodig zou zijn (want dat is dan betaalbaar voor jullie)

Ze zal snappen dat dat de gevolgen zullmen zijn van haar eigen beslissing.
Up to her to decide :lol:

Reclame

Terug naar “Andere”