verschijnen voor vredegerecht

waterproof
Topic Starter

verschijnen voor vredegerecht

#1 , 20 feb 2011 17:37

Wat is de procedure bij het vredegerecht voor volgende:
Ivm een zaak tegen mijn ex moet ik binnenkort voor het vredegerecht verschijnen. De zaak is in handen van advocaten, bij zowel mij als de tegenpartij. De laatste keer was mijn ex aanwezig, samen met haar advocaat en ik niet omdat dit niet hoefde van mijn advocaat. Deze maal zal ik dus wel aanwezig zijn, liefst samen met mijn echtgenote.
Kan mijn echtgenote samen met mij, aanwezig zijn en zo niet, kan ik haar dan toch aanduiden om aanwezig te zijn in mijn plaats, uiteraard samen met mijn advocaat.?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 feb 2011 22:35

Als ik u goed begrijp wilt u zich eventueel laten vertegenwoordigen door uw huidige echtgenote, in een zaak tegen uw ex-echtgenote?
Binnen het huwelijk kan men aan elkaar een uitdrukkelijke geschreven volmacht geven om in rechte te verschijnen.

Maw uw echtgenote kan (mits afgifte van volmacht) 'in uw plaats' naar het vredegerecht gaan. Uw advocaat kan dit evengoed (zonder volmacht te moeten voorleggen).

waterproof
Topic Starter

#3 , 20 feb 2011 23:13

dank voor je antwoord.
Mijn advocaat is daar ook en mijn ex de hare ook. Omdat mijn ex vorige keer aanwezig was, vind ik dat ik (of mijn huidige echtgenote) ook aanwezig moet zijn. En omdat ik nogal emotioneel kan reageren, acht ik het geraadzamer om mijn echtgenote aanwezig te laten zijn.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2011 10:09

U in een zaak tegen uw ex laten vertegenwoordigen door uw huidige echtgenote lijkt mij niet een goed idee te zijn. De kans is groot dat dit bij de rechter gaat overkomen als pure provocatie. Ik denk niet dat de rechter dit zal appreciëren. Zeker als u dan nog een advocaat hebt die u vertegenwoordigt. Ofwel gaat u dan zelf mee, ofwel niemand.

Wat niet wegneemt dat uw echtgenote u strikt juridisch gezien mag vertegenwoordigen als zij een volmacht heeft.

waterproof
Topic Starter

#5 , 22 feb 2011 23:25

Ben zelf gegaan en navraag gedaan bij advocaat, er mocht niemand mij vervangen, ook niet met een volmacht.
bedankt voor de info

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2011 14:47

Art. 728. Ger. W.
§ 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen.
§ 2. Voor de vrederechter, de rechtbank van koophandel en de arbeidsgerechten mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten.

Terug naar “Andere”