nieuwe identiteitskaart

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

nieuwe identiteitskaart

#1 , 18 mar 2011 01:03

Hoe zit het als een (oude) persoon die niet meer mobiel is voor nieuwe identiteitskaart persoonlijk naar het gemeentehuis moet gaan? Het gemeentehuis ligt in een voetgangerszone waar geen auto's zijn toegelaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 18 mar 2011 11:19

Is het al een IK met een chip?

Mijn oude schoonmoeder die vorig jaar overleden is had jaren een vervallen IK en ze weigerde zelf een nieuwe te gaan halen (ondanks mogelijkheid tot vervoer). Informatie bij de gemeente wees uit dat dat geen enkel probleem mocht zijn zolang ze niet naar het buitenland ging. Ondertussen is ze nog enkele keren in het ziekenhuis terechtgekomen (ze heeft nog laat een pols gebroken) en ook daar was die vervallen IK geen enkel probleem bij de inschrijving.

Ik dacht dat mijn moeder me eens een bericht van de gemeente onder de neus heeft geduwd waarin stond dat personen boven de x jaar hun IK niet meer moesten laten vernieuwen, tenzij ze naar het buitenland gingen. Mijn eigen moeder vond dat dan weer heel vernederend, ze voelde zich afgeschreven ;-)

Zou uw moeder ondertussen van domicilie veranderen dan is dat natuurlijk wat anders.

Reclame

EvilFreD

#4 , 18 mar 2011 12:48

Brengt ons niet veel verder:
Zoals andere houders van een identiteitskaart zullen ook personen met een leeftijd van 75 jaar en ouder evenwel verplicht blijven hun identiteitskaart te vernieuwen in volgende gevallen :

* indien ze hun hoofdverblijfplaats overbrengen naar een andere gemeente;
De 'vanwege zijn verminderde gezondheidstoestand bedlegerige bejaarde' die permanent naar één of ander verzorgingscentrum in een andere gemeente verhuist (of bij de dochterlief gaat inwonen in een andere gemeente), zit dus alsnog met een probleem.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

artemis

#5 , 18 mar 2011 13:23

Inderdaad.

Het afhalen en activeren van de elektronische IK kan wel via volmacht. Het aanvragen ervan niet.

EvilFreD

#6 , 18 mar 2011 13:25

In kleine gemeenten wellicht nog op te lossen met behulpzame gemeente medewerkers. In grote steden daarentegen...
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

roharro
Topic Starter

#7 , 18 mar 2011 14:22

Gemeente deelde me mede dat ook voor 75 plussers elke 5 jaar de electronische identiteitskaart MOET vernieuwd worden.
Blijkbaar MOET de kassa ook rinkelen voor ouderen.
Vraag me af hoe rusthuizen met semi-terminale bewoners dat oplossen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#8 , 18 mar 2011 15:17

Gemeente deelde me mede dat ook voor 75 plussers elke 5 jaar de electronische identiteitskaart MOET vernieuwd worden.
Blijkbaar MOET de kassa ook rinkelen voor ouderen.
Vraag me af hoe rusthuizen met semi-terminale bewoners dat oplossen....
Meer gegoogeld en ook gebeld met mijn stadsdienst..
Heel verwarrend allemaal.

Blijkbaar moesten de oude IKen niet vervangen worden voor 75-plussers. Ze moesten dus geen elektronische IK gaan halen onder bepaalde voorwaarden (niet verhuisd, niet naar het buitenland, ..). Hebben ze wel een elektronische ID gehaald, dan moet die wel vervangen worden op vervaldatum.

Mijn schoonmoeder had dus nog een perfect werkende oude IK, die vervallen was, en heeft nooit een elektronische gehaald.

Vernieuwing maakt de zaken niet altijd eenvoudiger. :?

Blijkbaar ligt er een nieuw wetsvoorstel klaar (dat zal goedgekeurd worden als we een regering hebben) waarbij de elektronische IKen 10 ipv 5 jaar geldig zullen worden en 75-plussers de mogelijkheid zullen krijgen een elektronische IK met onbeperkte geldigheidsdatum te bekomen (wat dan weer niet geschikt is voor de reislustige 75-plussers, vandaar dat ze de keuze zullen hebben).

Een opmerking in de marge maar passend onder de titel:
Ik heb in het najaar van 2010 mijn elektronische IK laten vernieuwen wegens vervaldatum op 13-12-2010 van de oude. Ik kreeg daar reeds een uitnodiging voor van het stadsbestuur eind augustus. Ga niet meteen voor je nieuwe IK want hoe vroeger je je aanvraag doet, hoe meer je nieuwe vervaldatum naar voor opschuift.
De IK kost hier 17€ voor zogezegd 5 jaar. In praktijk is dat steeds korter dan 5 jaar, tot zeker 3 maanden korter als je meteen op je uitnodiging reageert want de nieuwe vervaldatum wordt exact 5 jaar na de aanmaak van je nieuwe IK. Beter wacht je zo lang mogelijk om je IK te laten vernieuwen.

EvilFreD

#9 , 18 mar 2011 15:35

Jôh, over 100 jaar heb je dan dus 17€ te veel betaald? Schandalig! :)

artemis

#10 , 18 mar 2011 15:58

Het gaat mij om het principe, zeker tegenover de overheid. Als ze zeggen 5 jaar dan moet dat niet 4 jaar en 9 maanden zijn. 8_)

Als je met je auto een maand te vroeg naar de keuring gaat schuift de nieuwe vervaldatum ook niet mee op, die blijft altijd dezelfde.

EvilFreD

#11 , 18 mar 2011 16:21

U heeft ook overschot gelijk hoor. Maar ik plaag graag.

fenerus

#12 , 22 apr 2011 13:19

Mijn buurman heeft al 3 jaar een vervallen kartonnen id.... Blijkbaar kan dat zoveel kwaad niet meer :D

Terug naar “Andere”