Gemeente deelde me mede dat ook voor 75 plussers elke 5 jaar de electronische identiteitskaart MOET vernieuwd worden.
Blijkbaar MOET de kassa ook rinkelen voor ouderen.
Vraag me af hoe rusthuizen met semi-terminale bewoners dat oplossen....
Meer gegoogeld en ook gebeld met mijn stadsdienst..
Heel verwarrend allemaal.
Blijkbaar moesten de oude IKen niet vervangen worden voor 75-plussers. Ze moesten dus geen elektronische IK gaan halen onder bepaalde voorwaarden (niet verhuisd, niet naar het buitenland, ..). Hebben ze wel een elektronische ID gehaald, dan moet die wel vervangen worden op vervaldatum.
Mijn schoonmoeder had dus nog een perfect werkende oude IK, die vervallen was, en heeft nooit een elektronische gehaald.
Vernieuwing maakt de zaken niet altijd eenvoudiger.
Blijkbaar ligt er een nieuw wetsvoorstel klaar (dat zal goedgekeurd worden als we een regering hebben) waarbij de elektronische IKen 10 ipv 5 jaar geldig zullen worden en 75-plussers de mogelijkheid zullen krijgen een elektronische IK met onbeperkte geldigheidsdatum te bekomen (wat dan weer niet geschikt is voor de reislustige 75-plussers, vandaar dat ze de keuze zullen hebben).
Een opmerking in de marge maar passend onder de titel:
Ik heb in het najaar van 2010 mijn elektronische IK laten vernieuwen wegens vervaldatum op 13-12-2010 van de oude. Ik kreeg daar reeds een uitnodiging voor van het stadsbestuur eind augustus. Ga niet meteen voor je nieuwe IK want hoe vroeger je je aanvraag doet, hoe meer je nieuwe vervaldatum naar voor opschuift.
De IK kost hier 17€ voor zogezegd 5 jaar. In praktijk is dat steeds korter dan 5 jaar, tot zeker 3 maanden korter als je meteen op je uitnodiging reageert want de nieuwe vervaldatum wordt exact 5 jaar na de aanmaak van je nieuwe IK. Beter wacht je zo lang mogelijk om je IK te laten vernieuwen.