laserpen voor powerpointvoorstellingen

DDT
Topic Starter

laserpen voor powerpointvoorstellingen

#1 , 02 apr 2011 16:50

Ik leende in 2009 een laserpen voor powerpoint-voorstellingen uit aan mijn vriend. (twv €159,95) Hij wilde die gebruiken voor enkele voorstellingen. Enkele maanden later gingen wij uit elkaar. Dit ging zonder veel slag of stoot. Na de breuk hadden we wel nog contact maar dat verminderde met de tijd.
Op een gegeven moment kwam ik tot de constatatie dat hij nog steeds mijn pen had. Ik belde hem daarop met de vraag of hij die wou teruggeven. Hij ging die teruggeven maar dit kon nu niet direct want hij had een drukke periode op het werk en kon geen tijd vrijmaken om in het weekend langs te komen. Geen probleem voor mij op dat moment.
Enkele maanden later, 2010 ondertussen, trachtte ik hem opnieuw te contacteren doch opnieuw hetzelfde antwoord. Ik kreeg het reeds op mijn heupen en ging zeker volharden dacht ik bij mezelf.
De volgende keren ik hem nog contacteerde waren steeds zonder resultaat.

Enkele dagen terug ging ik dan maar naar het politiecommissariaat in mijn gemeente met de vraag of de veldwachter eens niet kon gaan polsen. Ik had namelijk nog steeds het aankoopbewijs en de rekeningafschriften waarop wel duidelijk te zien was dat ik die laserpen had gekocht op datum van... en veronderstelde dus dat ik dit kon bewijzen.

De veldwachter belde me enkele dagen later met de boodschap dat hij mijn vriend had gezien en die zou de veldwachter beloofd hebben dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Eergisteren dan hing er een zakje aan mijn voordeur met daarin het doosje van de laserpen, met de pen zelf, beschadigd en zonder de bijhorende accessoires.
Ik kan die voorlopig dus niet meer gebruiken.
Enkele vrienden van me die bij mijn vriend werken vertelden me dat hij die aan jan en alleman achteloos uitleende en steeds zei dat ik ging kunnen fluiten naar mijn pen.

Ik vroeg me af wat ik nu nog kan doen? Is de volgende stap een: 'Aanvraag minnelijke schikking (of verzoek oproeping in verzoening)' zoals beschreven is op de site van het vredegerecht? Kan iemand raad kan geven betreffende wat je best kan doen in een dergelijke situatie? Bij mij is er nu bijna 1,5 jaar overgegaan vooraleer ik concreet actie ondernam dusja...

Alvast bedankt.

MVG

Lieselot

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2011 20:40

veldwachter.????? en wat doet die in een burgerlijk geschil is machtsmisbruik ...

mava105

#3 , 03 apr 2011 11:17

veldwachter.????? ...
Bestaan die champetters nog? Ik dacht dat die de politiehervorming niet hadden overleeft. :mrgreen:

Reclame

DDT
Topic Starter

#4 , 03 apr 2011 12:48

veldwachter.????? en wat doet die in een burgerlijk geschil is machtsmisbruik ...
Veldwachter, wijkagent, allemaal hetzelfde...
Ik ben gaan vragen in de politiepost of ze eens de wijkagent konden langs sturen met mijn vraag. Ik wou (nog) geen klacht neerleggen of zoiets...

Franciscus

#5 , 04 apr 2011 20:49

En dan nog wat die inspecteur (graad) heeft gedaan kan totaal niet.
Als die bij mij met zoiets zou afkomen heeft hij een klacht aan zijn been.
Het is niet de taak van de politie om in burgerlijke geschillen tussen te komen.
U dient tegenpartij in gebreke te stellen en hem voor de bevoegde rechtbank te dagen.
U KAN daar zelfs geen klacht voor neerleggen want politie is niet bevoegd gezien geen strafbare feiten

DDT
Topic Starter

#6 , 06 apr 2011 18:47

U dient tegenpartij in gebreke te stellen en hem voor de bevoegde rechtbank te dagen.
Oké, en wat houdt dit dan concreet in?

DDT
Topic Starter

#7 , 06 apr 2011 18:51

Ja, ik heb het eens opgezocht; het kom erop neer dat ik mijn vriend moet op de hoogte brengen dat hij (...) heeft gedaan, niet mondeling maar met een aangetekend schrijven. Daarin moet ik dan zeggen/vragen dat hij (...) in orde brengt? Dit is dan zogezegd mijn officiële bewijs. Wanneer hij dan geen actie zou ondernemen kan ik eventueel verdere stappen ondernemen...

Franciscus

#8 , 06 apr 2011 19:07

Beide partijen zijn particulier
bedrag is onder de € 1860 dan is bij mijn weten vrederechter bevoegd.
AS en gewoon schrijven waarop u d tegenpartij aanmaant tegen datum X vb 14 dagen de laserpen EN alle benodigheden.
Dus in dit geval dat hij gezien het gebrekkig materiaal moet instaan voor een nieuwe of de tegenwaarde.
Als u de factuur nog hebt staat u sterker.
In het AS en in de gewone brief staat gewoon uw verhaal en uiteraard ook dat de pen is uitgeleend in goede staat met x y z enz aan benodigdheden en dat je op datum 1 en 2 en 3 al hebt gevraagd/geschreven enz

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en op dit forum eens zoeken op vrederechter

DDT
Topic Starter

#9 , 07 apr 2011 13:44

Hartelijk dank!

Jonathan LS

#10 , 13 apr 2011 12:37

En wat gaat U doen als uw ex-vriend in antwoord op uw aangetekend schrijven zegt:
1. U heeft mij nooit die laserpen uitgeleend. Bewijs maar eens dat U mij die pen ooit geleend heeft.
2. Zelfs al kan U bewijzen dat U mij die pen geleend heeft, dan heeft U ze mij in reeds beschadigde toestand en zonder accessoires uitgeleend. Ik heb ze in dezelfde staat teruggegeven.
3. En zelfs al kan U bewijzen dat ik de pen in een slechtere staat heb teruggeven, dan nog is er normale slijtage (U hebt ze mij toch geleend om te gebruiken), en bovendien dateert die pen van 2009, dat is ondertussen 3 jaar geleden. U heeft geen recht op een nieuwe pen, U heeft hoogstens recht op de waarde die die pen vandaag nog heeft, en dat is (bij wijze van spreken) 0,5 EUR.

Realistisch gezien: vergeet die aangetekende schrijvens en de vrederechter maar, en koop gewoon een nieuwe laserpen.

fenerus

#11 , 22 apr 2011 13:42

Klopt het niet dat je met die 870 Ger.W zit...

Alles wat je zegt moet je bewijzen? Dus moet je kunnen bewijzen dat de oorspronkelijke pen in betere staat is, en dat uitgesloten van normale slijtage, de schade het gevolg is van abnormaal gebruik....

Is het niet beter de tegenpartij op te roepen tot verzoening?

Franciscus

#12 , 22 apr 2011 18:57

Dat is altijd de eerste fase

DDT
Topic Starter

#13 , 27 apr 2011 17:09

dus moet ik eigenlijk hopen dat hij ingaat op het aangetekend schrijven en zich niet gaat informeren...via dit forum bijvoorbeeld :)

Franciscus

#14 , 27 apr 2011 18:22

Uw verhaal chronologie van de feiten wordt niet tegengesproken en zo creëer je een begin van bewijs.

Terug naar “Andere”