Zoon 23 j. wil niet op zichzelf wonen

smilie
Topic Starter

Zoon 23 j. wil niet op zichzelf wonen

#1 , 23 apr 2011 11:25

Na herhaaldelijke discussies met mijn oudste zoon tot scheldpartijen toe heb ik hem verzocht om op zichzelf te gaan wonen.

Hij werk als brandweerman bij Stad Antwerpen heeft een vast inkomen maar wil mij hier thuis (alleenstaande moeder) enkel domineren, uitschelden en allerlei zaken voor zichzelf opeisen.

Hij betaald 250 euro aan mij voor de maandelijke kosten dat vind hij schandalig veel want zo kan hij niet verder met zijn luxeleventje.
Hij doet echt niks thuis, behalve uitdagen tot er ruzie van komt daar heeft hij blijkbaar plezier in.

Ik heb hem een datum voorgesteld 31.12.2011 om de woning te verlaten maar daar lacht hij is mee, wie ben ik om hem de les te spellen enz. ....

Waar kan ik stappen ondernemen om hem verplicht op zichzelf te laten wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dvc123

#2 , 23 apr 2011 12:09

Gewoon zijn boeltje op straat zetten en de sloten veranderen.
Of misschien gewoon in de gang zetten, maar ik zou de sloten sowieso veranderen.

Hij lacht U uit omdat hij nog in zijn puberteit zit, later zal hij dat wel begrijpen.

Hij krijgt nu de kans iets te zoeken, misschien kan je hem zeggen dat de sloten worden verwisseld op 31/12/2011 (maar ik zou het niet in de winter doen.
Ik zou hem nog een maand geven, tijd genoeg om iets te zoeken, iedereen moet van 0 beginnen.

Je kan eventueel de borg betalen van zijn appartement, maar laat U niet eindeloos plagen door Uw zoon.
Ik weet wat het is, hij doet dit gewoon omdat hij een makkelijk leventje wil, ooit zal hij toch moeten leren.

Het is moeilijk als moeder om je zoon te zien pijn lijden of een stap achteruit te gaan, maar het is nu eenmaal een proces die iedereen moet meemaken.
Zo blijft hij een kind, tijd om een man te worden!

float

#3 , 23 apr 2011 12:22

Dat kan helemaal niet zo dvc123.
Er zal een procedure gestart moeten worden voor de vrederechter met een uithuiszetting.

Reclame

smilie
Topic Starter

#4 , 23 apr 2011 12:29

Ik heb hem voorgesteld om twee maanden huurwaarborg en de eerste maand huur te betalen om te starten, hij moest lachen want hij zit liever op goedkoop hotel mama.
Hij wil enkel vertrekken als ik zijn jongere broer 21 j. mee buiten zet maar daar heb ik geen enkele reden toe.

Dus stap ik best naar het vredegerecht om te informeren hoe het in zijn werk gaat ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2011 13:10

Misschien best eerst eens met de sociale dienst van het ocmw gaan praten kwestie van achtergrondinfo te bekomen.
Uw zoon staat ingeschreven op zelfde adres en zo kan je hem niet buitenzetten dus wat dvc123 weet te vertellen is totaal fout.
Mogelijk is er iemand die als bemiddelaar kan optreden maar de enigste juridische oplossing .. als hij zelf niet wil ... is via de vrederechter.
U start in elk geval met een aangetekend schrijven en een gewone brief aan hem waarin u de situatie in beschrijft en en hem nog X maanden tijd geeft om iets te zoeken.
U hoeft zeker niet huurwaarborg en maand huur in die brief te vermelden dat kan later nog worden aangegeven.
Deze kennisgeving is nodig om bij de vrederechter te kunnen zeggen dat alle 'redelijke' kanalen uitgeput zijn.
Vergeet ook niet zijn gedrag in de brief te vermelden ... dus op datum x om y uur heb ik voorgesteld om waarom je mij begon uit te maken enz enz .. Deze brief moet wel cool en sec zijn alleen de feiten.
AS (met antwoordretour) en de gewone brief worden naar zijn adres gestuurd ... laat hem alleen aftekenen dus bij niet thuis moet hijzelf naar de post de gewone brief is om te vermijden dat hij zegt van niets te weten.
Ik heb dit reeds meermaals meegemaakt en vrederechter zal na verzoeningsprocedure wel bepalen dat hij uit huis moet.

PS eenmaal hebben we de zaak omgedraaid en is de ( in dat geval) grootmoeder verhuisd en was huurcontract woning (met medewerking van huisbaas) per direct opgezegd.

smilie
Topic Starter

#6 , 23 apr 2011 13:25

Een aangetekend schrijven en gewone brief kan ik hem al versturen en wacht ik zijn reactie af,
als hij negatief reageert zal ik mij tot het vredegerecht wenden.

Alvast bedankt voor de info

Franciscus

#7 , 23 apr 2011 13:29

zie eens bij medebeantwoorder 'Vandebos' in zijn onderschrift kan je een link vinden naar hoe een verzoekschrift opstellen :D
PS je kan ook de sociale dienst van de brandweer Antwerpen eens raadplegen. De maatschappelijk werkers zijn gebonden door beroepsgeheim maar kunnen ook nuttige info geven.

smilie
Topic Starter

#8 , 23 apr 2011 13:36

O.K. bedankt

fenerus

#9 , 23 apr 2011 14:19

Vredegerecht is geen informatiebureau hoor... Best een advocaat nemen.

Idd DVc123 dat kan zomaar niet, daar kunnen serieuze nadelige gevolgen van komen.

Ik zou beginnen met een gesprek. Want als je met vredegerecht moet beginnen; dan vind ik dat e u vierkant belachelijk maakt.. Hoewel ik begrip heb voor de situatie. Vredegerecht is trouwens heel drastisch en kost veeel geld: Dagvaarding, betekening,...

Bovendien ben er maar zeker van dat heel de straat komt kijken als de deurwaarder de uithuiszetting zou doen...

Daarom zou ik voorstellen om alles in de minne te regelen.

Misschien een verzoeningspoging op het vredegerecht. Deze procedure is gratis.

Franciscus

#10 , 23 apr 2011 14:43

Vrederechter kost niet veel.... bij de les blijven.
U krijgt wel info bij de vrederechter zeker over wat u moet doen wat procedure betreft. Zij geven natuurlijk geen raad over de inhoud van de zaak.
Voor de rest of u vindt dat poster zich belachelijk maakt is van geen tel. We benaderen de situatie juridisch en voor zover mijzelf aangaat met 'nogal' wat ervaring.
De eerste procedure is een verzoening indien tegenpartij 'onwillig' is dan ken men ineens overgaan tot een uitspraak.

fenerus

#11 , 23 apr 2011 15:19

Franciscus,

Je hebt gelijk; gezien de "hogere" aanleggen is het Vredegerecht relatief goedkoop. Alles hangt natuurlijk af van de gewilligheid van de tegenpartij.

Ivm met het belachelijk gedoe heb je ook gelijk Franciscus dat we de zaak juridisch moeten bekijken. Het is ook niet mijn bedoeling om mijn mening te geven over smilie. Dat was mijn persoonlijke visie. Los van de casus van smilie, maar over het algemeen, dus dergelijke casussen zoals je die hebt van jan modaal.

Ik volg soms zittingen bij op het vredegerecht en dan zie je idd veel dingen :D

Ivm de verzoening smilie: je schrijft een gewone brief naar de vrederechter met alle gegevens van u en uw zoon en geeft een korte schets van de situatie. Julie worden beiden opgeroepen op het vredegerecht via gerechtsbrief. De vrederechter fungeert als moderator. Hij/Zij kan weliswaar geen beslissing nemen, maar jullie wel aansporen om een regeling op papier te zetten bij hem. Een dading !

float

#12 , 23 apr 2011 15:58

Als ik mij niet vergis maakt de vrederechter daarvan een proces-verbaal op. Het is alleszins geen dading mijn inziens.

fenerus

#13 , 23 apr 2011 18:28

Volgens mij heeft het Proces-Verbaal van de vrederechter een kracht van dading bovendien met uitvoerbare titel..

float

#14 , 24 apr 2011 07:01

Dat is geen dading. Het heeft alleen dezelfde draagwijdte als een vonnis.

roderidder
Contacteer: Website

#15 , 24 apr 2011 12:26

Nodig al zijn vrienden en vriendinnen uit en geef een BBQ
Maak in de uitnodiging al bekend dat het om een feestelijke uithuisplaatsing gaat.
Dat is wat ludiek maar langs de andere kant weet hij dat het niet zomaar om loze woorden zal gaan.

RR

Terug naar “Andere”