Ouder gestorven - kan het kind terrecht bij goede vrienden?

Osuji
Topic Starter

Ouder gestorven - kan het kind terrecht bij goede vrienden?

#1 , 01 mei 2011 16:55

Dag iedereen

Mijn man en ik zijn gescheiden maar hebben samen een dochter. Nu hebben wij voorlopig samen co-ouderschap en dat loopt goed.
Ik heb geen nieuwe partner, hij wel.
Als ik moest komen te sterven, kan ik ergens laten opnemen dat ik wil dat mijn dochter de andere week, opgroeid bij goeie vrienden van mij?
Dat die zowat de rol overnemen van mij?
Kan dit? indien ja, hoe doe ik dit? Laat ik dit opnemen in een testament of vastleggen voor een rechtbank?
Indien nee, kunt u mij dan ook zeggen waarom niet?

Met dank voor uw antwoord

Ik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 mei 2011 20:23

Indien u sterft, komt het ouderlijk gezag volledig bij de overlevende ouder.

Osuji
Topic Starter

#3 , 01 mei 2011 22:00

Indien u sterft, komt het ouderlijk gezag volledig bij de overlevende ouder.
en daar kan een testament of laatste wens niets aan veranderen?
wat met mijn familie dan? worden die dan volledig ontzegt uit haar leven?

Reclame

Turaki

#4 , 01 mei 2011 23:08

Beide ouders hebben co-ouderschap, geen andere personen. Dit kan enkel door de rechtbank worden gewijzigd, indien dit in het belang van het kind zou zijn. Ouderschap kan niet via een testament worden doorgegeven.

Grootouders (en andere personen die een band hebben met het kind) hebben omgangsrecht:
Artikel 375bis Burgerlijk Wetboek: de grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Hetzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen partijen, wordt over de uitoefening van dit recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des konings beslist door de jeugdrechtbank.

Osuji
Topic Starter

#5 , 02 mei 2011 07:29

Ok dus mijn ouders hebben nog recht om haar te zien
maar dit """""Hetzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft""""
zegt ook dat als ik het kan aantonen dat ze een speciale band hebben (mijn vriend en mijn dochter) dat ook hij omgangrecht kan krijgen?

Osuji
Topic Starter

#7 , 02 mei 2011 20:24

enig idee hoe ik dat aantoon? aangezien mijn dochter nog niet voor haarzelf kan spreken (pas 2jr geworden)

Turaki

#8 , 02 mei 2011 20:35

Foto's en filmpjes waarbij uw partner mee voor uw kind zorgt en ermee speelt, getuigenverklaringen (van uw ouders of huisdokter bijvoorbeeld), alle mogelijke manieren.

Iets meer info over zorgouderschap (helaas al enkele jaren niet meer dan een wetsvoorstel): http://www.gezinsbond.be/index.php?opti ... &Itemid=45

Osuji
Topic Starter

#9 , 03 mei 2011 08:17

Hij is wel mijn partner niet, gewoon mijn beste vriend die hetzelfde idee heeft over kinderen opvoeden als ik

Bedankt!

fenerus

#10 , 15 mei 2011 19:17

Artikel 870 Ger.W "Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert."

Je kan met alle mogelijke bewijzen aantonen dat er een "bijzondere affectieve band bestaat tussen het kind en deze persoon".

Het ouderlijk gezag gaat wel over naar de vader:

Terug naar “Andere”