moeder wil mij op straat zetten

allotje
Topic Starter

moeder wil mij op straat zetten

#1 , 15 mei 2011 14:33

Hallo,

Ik ben 24, ik werk fulltime voor de stad Antwerpen en woon nog thuis met mijn moeder en broer.
Ik heb laatst weer eens woorden gehad met mijn moeder, heb 2 weken geleden navelpiercing laten steken (tegen haar wil), maar heb dit eerlijk gezegd en ze was er overheen (dacht ik).
Enkele nachten geleden ben ik uit geweest en had dit ook aan mijn moeder verteld vlak voor ze ging slapen. Ik ben uiteindelijk bij iemand blijven slapen, maar heb wel een smsje gestuurd naar mijn moeder om te verwittigen.
De volgende ochtend als ik thuis kwam, was ze razend. Ze zei dat ik 'als een dief in de nacht' was vertrokken, zonder iets te zeggen en dat ze dat beu is, en dan begon ze terug over mijn piercing.
Nu is het al enkele dagen beeld zonder klank en ze vertelde mij dat ik maar moest zien dat ik tegen 1 juli van dit jaar verhuis, want dan zet ze mij gewoon op straat.

Mijn vraag is nu, kan ze dat doen voor zo'n banale ruzie? Ik heb niets strafbaars gedaan en betaal nota bene 300 euro in de maand voor kost en inwoon, dus ze kan niet zeggen dat ik op haar kap leef.

Kan er mij iemand raad geven aub, bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fenerus

#2 , 15 mei 2011 16:19

Inden moeder u wil buitenzetten moet zij:

1) u aangetekend in kennis stellen
2) u dagvaarden voor de vrederechter
3) er moet een vonnis zijn van de vrederechter met kracht van gewijsde en uitvoerbare titel
4) de gerechtsdeurwaarder moet dit vonnis bij u betekenen
5) pas nadien kan moeder u met de gerechtsdeurwaarder uit de woning zetten

Ze kan dus niet u zomaar zonder machtiging van de vrederechter u op straat zetten. Indien zij dit doet, kan u de politie bellen en de politie moet u terug toegang verleden tot de woning. Weigert uw moeder, is zij zelf strafbaar (kan er een PV opgesteld worden).

allotje
Topic Starter

#3 , 15 mei 2011 16:22

@Fenerus, bedankt voor de uitleg.
Ik denk nu niet dat ze naar het vredegerecht zal stappen, dat hoop ik altans.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2011 17:03

De kans dat ze de zaak op korte termijn zou winnen is quasi nihil.
Argumenten inzake piercing, of uitgaan zijn of worden zo van tafel geveegd. U bent volwassen dus wat u doet met uw lichaam of uw wijze van leven zijn uw zaak.
Gezien u samenleeft zijn er wel minimale regels maar uitgaan en of blijven slapen ???.
Het enigste wat bij ons telt is op tijd thuis voor eten anders geen eten... niks laten weten ... dan houden we er ook geen rekening mee.. o ja en te luide muziek ..daar kan ik ook niet tegen :D .
Als moeder uw de sleutels af zou nemen heb je het recht om bij wijze van spreken de deur in te stampen, natuurlijk moet je dan wel de kosten voor een nieuw deur betalen.
Het eigendomsrecht/huurcontract van het pand heeft niets te maken met uw domicilie.
U woont daar dus U kan daar behoudens rechterlijk bevel vonnis) niet worden uitgezet. Door niemand .... politie kan wel op basis van een aantal wetgevingen ( strafrecht/bestuurlijke overlast) en in samenspraak met pdK / commissaris van politie= bestuurlijk officier tijdelijke maatregelen treffen.

allotje
Topic Starter

#5 , 15 mei 2011 17:31

@Franciscus, ik heb niets strafbaars gedaan en was me ook al aan het bedenken dat idd de vrederechter eens goed zal lachen moest mijn moeder met die argumenten afkomen.
Nu is het beeld zonder klank, dus echt leuk is het op dit moment ook niet om hier te wonen, en ben wel op zoek naar een appartement, maar met mijn klein loontje is het niet gemakkelijk. We zullen maar hopen dat ze bijdraait zeker.

fenerus

#6 , 15 mei 2011 18:55

Geen zorgen maken,

Koop eens een groot boeket bloemen voor uw moeder en de wind zal wel waaien, ieder huisje heeft zijn kruisje !

Idd zonder vonnis kan uw moeder niks doen ! Bovendien kost het toch behoorlijk wat hoor om dergelijke procedure te starten bij het vredegerecht:
- Dagvaarding 250 EUR
- Vredegerecht rolkosten rond 50 EUR
- Gerechtskosten rond 75 EUR
- Betekening 250 EUR
.....

De argumenten die uw moeder aanhaalt zijn juridisch te weerleggen ! U krijgt gelijk, vanaf de leeftijd van 18 jaar bent u vrij en houdt het ouderlijk gezag op ! Zolang u geen erge criminele feiten begaat, zal het moeilijk worden om een vrederechter te overtuigen. Deze zal eerder om een verzoenende maatregel willen bekomen omdat intrafamiliale juridische procedures ernstige gevolgen kunnen hebben.

Bovendien zegt artikel 870 Ger.W. dat: "Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert." Ik wens haar veel succes toe om alles te weerleggen dat jij je onrechtmatig gedraagt :)

Elke moeder zegt dit wel eens... Gewoon negeren :o :D

Joeri_J

#7 , 16 mei 2011 08:34

U moet niets strafbaar doen om 'buiten gezet' te worden.
Als u moeder niet meer wenst dat je daar woont is gelijk welke rede voor haar genoeg hiervoor.

Maar ze moet idd de stappen die fenerus aanhaalt ondernemen. (cfr brief, vrederechter enz)

zolang ze u een redelijke termijn geeft voor te verhuizen zal ze haar gelijk krijgen.

Indien u de redelijkheid niet volgt, en haar schrijven negeert en het tot effectieve uitdrijving laat komen,
kan ze geloof ik zelfs (indien ze dit van in het begin eist) de gerechtskosten verhalen op uzelf.

Dus dan komt de rekening op uw dak.

Ik zou aanraden om toch de verstandhouding tussen jullie beide proberen optimaal te houden.

Het blijft u moeder haar huis, en haar regels...
Indien u zich daar niet in kunt vinden, kan u altijd elders zoeken...

@fenerus: "vanaf de leeftijd van 18 jaar bent u vrij en houdt het ouderlijk gezag op !"
klopt gedeeltelijk, zolang je thuis woont wordt je geacht de regels/gezag van je ouders te tolereren.
Je hebt als 'juist volwassenen' geen recht om zelf 'wetten' te dicteren.
Zoals hierboven al vermeld, ze moet geen bewijs leveren om haar zoon 'buiten' te willen.
Gewoon het feit dat ze dit wilt, en haar zoon hiervoor de redelijke termijn wil geven is genoeg !
Een ouder is niet verplicht 'meerderjarige' te blijven huisvesten !

fenerus

#8 , 16 mei 2011 11:42

@Joeri_J

Klopt gedeeltelijk wat je zegt. De regels van het huis moeten ook in redelijke mate gelden. Een vrederechter zal ook niet over een nacht ijs gaan.

Dat moeder niet verplicht is om huisvestiging te geven is correct, maar er is wel een wederzijdse verplichting tot bijstand kind/ouder, naar mater er redelijke belangen zijn.

De vrederechter zal alles afwegen. Ik bedoel indien moeder het feit wil aanhalen dat dochter het bont maakt, moet ze als "actori et probatio" Ze moet dat bewijzen.

Ok je hebt wel gelijk dat ze niet moet bewijzen dat ze de dochter wil buitenzetten, maar ik ben er zeker van dat dochter tegenargumenten zal aanhalen, dus het juridisch spelletje is begonnen.

Idd let wel op voor de gerechtskosten,

Probeer een verzoeningspoging op het vredegerecht dit is GRATIS ! De vrederechter zal een redelijke oplossing zoeken voor jullie en geheel gratis.

Mariette

#9 , 16 mei 2011 12:01

Om de commentaren (navelpiercing, uitgaan) van je moeder te vermijden op je 24ste, kan je best gewoon op je eigen benen staan, en je eigen studio of appartement huren. Niemand die je dan gaat becommentariëren. Dit hoeft ook niet met discussies of scheldpartijen gepaard te gaan. Gewoon appartement zoeken, inrichten en netjes vertrekken met een woordje van dank voor al die jaren goede zorgen.

Je bent dan wel verondersteld om je eigen potje te koken, eigen kleding te onderhouden, eigen kuis te organizeren, eigen huur te betalen, eigen energiekosten te betalen.... maar vrijheid komt altijd met een prijs!

----------------

@ fenereus:
er is wel een wederzijdse verplichting tot bijstand kind/ouder, naar mater er redelijke belangen zijn.
welke bijstand moet een alleenstaande ouder geven aan een volwassen full time werkende man? Natje en droogje verzorgen? pampertje verversen?

Terug naar “Andere”