Iemand het huis uitzetten

Miekske
Topic Starter

Iemand het huis uitzetten

#1 , 18 mei 2011 11:47

Hallo, ik zit met een paar vragen;

Mijn vriend zijn vader is eind oktober gestorven aan ziekte, hij heeft geen broers of zussen. Dus erft hij hun huis (eigendom) en krijgt zn moeder vruchtgebruik, ja toch? Ik heb hier al bepaalde dingen over opgezocht, en daar lees ik iedere keer dat zij het huis niet mag verkopen zonder toestemming, en hij haar niet mag buitenzetten (door het vruchtgebruik). Nu heeft ze een nieuwe vriend, en heeft hij zijn domicillie daar al gezet. Kan dat zomaar, moet mijn vriend geen goedkeuring geven? En kan hij deze man uitzetten?

Zoiezo blijft zijn moeder beweren dat het haar huis is, en niet van mijn vriend.

Bij voorbaat dank. :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2011 11:53

Hang af van de huwelijksvoorwaarden. Normaal is de moeder voor 50 % VOLLE eigenaar van het huis, en heeft voor de andere 50 % het vruchtgebruik. Uw vriend is dan de NAAKTE eigenaar voor de andere 50 %.
Hij kan het huis dus niet verkopen, moeder kan dat ook niet, tenzij wederzijdse toestemming.
Hij kan de vriend van de moeder niet op straat zetten, en die mag zij domicillie daar zetten, en uw vriend moet hiervoor geen toestemming geven. Tot haar dood heeft zij het vrije gebruik van het goed. Ze kan het zelfs verhuren en de huur opstrijken. Voor sommige eigenaarswerken zal hij wel voor 50 % moeten tussenkomen.

Miekske
Topic Starter

#3 , 18 mei 2011 12:04

Dankjewel voor het snelle antwoord!

Maar stel, ze hebben een wederzijdse toestemming, en het huis wordt verkocht, hoe zou de verdeling dan gedaan worden? Hij moet nu ook een groot deel successierechten betalen.
En kan mijn schoonmoeder, mijn vriend uitzetten? En ze kan toch het huis niet verhuren als hij er nog woont?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2011 18:56

Dus uw vriend woont ook in (zijn) huis ..... dan kan hij alleen mits een vonnis vrederechter uit huis worden gezet.
Hij huurt echter niet.

Terug naar “Andere”