Moeder pest mij buiten

EvelienN
Topic Starter

Moeder pest mij buiten

#1 , 05 jun 2011 14:09

Hoi! Ik heb enkele vraagjes ivm een vrij ingewikkelde situatie. Ik weet niet zeker of ik dit in de juiste categorie plaats, maar ik hoop van wel. Het zit dus zo:

Mijn vriend zijn moeder wil hem graag buitenzetten, omwille van geld. Hij studeert af op het eind van deze maand, waardoor zij geen kinderbijslag/alimentatie/studiebeurs meer zal ontvangen e.d. Wij weten al langer dan vandaag dat zij een geldwolf van het grootste kaliber is! Zij weigert echter te werken, sjoemelt met de RVA en ontvangt dus al jaren onrechtmatig een werkloosheidsuitkering.

De laatste weken is het thuis geen houdbare situatie meer, ze pest mijn vriend enorm! Zo laat ze bijvoorbeeld de katten hun boodschap doen in zijn bed, maakt ze allerlei waardevolle zaken stuk enz. Het is zelfs al voorgevallen dat er met scherpe messen naar zijn hoofd gegooid werd! Ik heb op dit forum al gelezen dat hem buitenzetten zonder gerechtelijke stappen te ondernemen, quasi niet mogelijk zal zijn. Zij heeft op dit moment hem opgeroepen voor een minnelijke schikking, maar is zelf allesbehalve redelijk!

Zijn moeder heeft - wanneer mijn vriend nog zeer jong was - een bedrag van €10 000 gekregen van haar ouders (zijn grootouders), met als bedoeling dit aan haar zoon te geven wanneer hij het huis zou verlaten. Nu wilt zij dit geld niet geven, alhoewel zijn broer dit enkele maanden geleden wel nog kreeg. Maw, ze wil hem op straat zetten zonder dat hij werk heeft, en zonder dat hij zijn spaargeld krijgt. Wij vermoeden dat zij dit geld al opgesoupeerd heeft, aangezien zij nogal exuberante uitgaven doet, maar zelfs bijna niets van inkomen heeft.

Wat kan er in deze situatie gedaan worden? Wij weten echt niet wat doen, we zijn radeloos!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2011 14:34

minnelijke schikking en met zo'n verhaal..... raadpleeg een advocaat

mapleleiah

#3 , 05 jun 2011 15:02

Ik vraag mij eigenlijk altijd af waarom jongeren in zo'n situatie nog WILLEN blijven ... Uw vriend zou beter zo snel mogelijk een andere woonplaats zoeken.

In verband met dat geld: staat ergens op papier dat dat geld voor hem bedoeld was? Zoniet, dan vrees ik dat de moeder kan doen wat ze wil met het geld ... tot ze natuurlijk haar hoofd neerlegt en de afrekening onder de kinderen zal moeten gebeuren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

EvelienN
Topic Starter

#4 , 05 jun 2011 15:41

Ik begrijp uw opmerking over niet thuis willen blijven. Dat is inderdaad het allerlaatste wat hij wil, maar financieel is het momenteel gewoon echt niet haalbaar!

Fore

#5 , 05 jun 2011 15:44

studeert u vriend nog?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

EvelienN
Topic Starter

#6 , 05 jun 2011 15:50

Wel, nu zit hij in zijn laatste examenperiode, dus op het einde van de maand studeert hij af. Hij zou dan zo snel mogelijk aan werk willen raken om op eigen benen te kunnen gaan staan. Maar zonder spaargeld en zonder een vast inkomen, is dat helaas niet erg makkelijk! Een advocaat inschakelen word om die reden ook vrij moeilijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jun 2011 16:09

Pro deo via bureau rechtbijstand alle info op het justitiehuis
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
of via een graits juridisch infopunt in arrondissement Antwerpen

j.demoor

#8 , 07 jun 2011 10:39

Ik ga ervan uit dat uw vriend meerderjarig is en afgestudeerd.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Die verplichting,inbegrepen huisvesting,valt weg voor een meerderjarige wiens opleiding voltooid is. Moeder kan dus haar zoon desnoods laten uitdrijven.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders...die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG...”(B.W.).

“Art.376. Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(B.W.).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

Vraag de bank om de nodige bewijzen. Indien het geld niet aan een bank werd toevertrouwd is het aan u om te bewijzen dat uw moeder dit geld voor u ontving van uw grootouders.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”