wat met stiefzoon na overlijden vader

maphala
Topic Starter

wat met stiefzoon na overlijden vader

#1 , 02 jul 2011 08:47

Hallo,

Ik ben een mama van 3 kids,
2 kindjes samen met mijn man en 1 zoon in co-ouderschap (uit mijn man zijn vorige relatie)
Gisteren stelde hij mij de vraag wanneer er met papa iets moest gebeuren of hij mij (als stiefmama) toch kon blijven zien?Voor mij is hij zoals mijn eigen kind en dat voelt voor hem ook zo aan.
Bij zijn mama gaat hij jammer genoeg niet graag, wat het heel moeilijk maakt iedere week voor hem en voor ons.
Voor ons hebben we samen 3 kindjes en staan we ook samen in alles wat met de kindjes te maken heeft.
Hij was nog klein toen wij samen een relatie begonnen en na 8 jaar kan ik het me zelf niet voorstellen dat ik hem opeens niet meer zou kunnen zien, voor mij zou dit betekenen dat ik een kind moet verliezen.

Moest dit zich voordoen, heb ik enig recht of iets waardoor ik zeker kan zijn dat ik hem altijd kan blijven zien?
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 jul 2011 09:14

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Voor mij is hij zoals mijn eigen kind en dat voelt voor hem ook zo aan‘

Dit houdt in dat u met het kind een bijzondere affectieve band hebt wat nodig en voldoende is voor het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2011 16:08

Hoe is kontakt met moeder want in principe zal kind naar daar gaan.

Reclame

wanton

#4 , 03 jul 2011 18:33

Even vertellen wat is gebeurd in mijn buurt.
Koppel gaat scheiden , kinderen blijven bij moeder. Man hertrouwt en krijgt daar ook kinderen. Vrouw heeft nieuwe vriend die bij haar en de kinderen intrekt. Enkele jaren later overlijdt zij aan een ziekte. De minderjarige kinderen hebben goede band met vriend van moeder en zij vragen en bekomen dat hij bij hen blijft wonen.
Om maar te zeggen maphala dat het best kan dat dat kind van uw man bij u kan blijven wonen , moest hij overlijden. Jarenlang zorg dragen voor iemand veegt men niet zomaar weg!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2011 20:16

Men kan uiteraard overeenkomen... in mijn omgeving ook gebeurd en na zes jaar zelfs met een adoptie afgesloten maar het is de moeder die het ouderlijk gezag heeft en blijft houden ....voor al her andere zal men naar de (jeugd)rechter moeten.

maphala
Topic Starter

#6 , 04 jul 2011 10:43

hallo,

bedankt voor jullie antwoord. ik moet zeggen dat ik sinds zijn vraag constant aan het denken ben, het is idd hopelijk nog verre toekomst, maar toch.
Ik weet niet hoe ik het zou moeten doen hoor, voor mij zou het zijn als mijn eigen kind verliezen moest ik hem niet meer kunnen zien.
Bij ons nu is het co-ouderschap en de verstandhouding met de mama loopt al bij al vrij vlot,
we proberen het zo makkelijk mogelijk voor .... te maken, tenslotte is hij als kind anders de dupe.
Je weet natuurlijk in zo'n situatie nooit hoe het ze het op die moment uitspelen of doen hé, vandaar dat het me enorm bezig blijft houden.
Op voorhand kan je waarschijnlijk niet veel doen omdat dit toch enige zekerheid zou geven, dat ik em kan blijven zien???

groetjes

Terug naar “Andere”