Hoederecht ontnemen?

VeeCay
Topic Starter

Hoederecht ontnemen?

#1 , 08 aug 2011 12:50

Hallo iedereen,

Ik zit nogal in een moeilijke situatie.
Ik moet veel verdragen van de ex van mijn vriend.
Ze probeert onze relatie stuk te maken en kleineert mij via mail, sms, waar ik bij sta... enz.
Ze aanvaardt gewoon niet dat we samen zijn en samen verder willen met elkaar.
Dit heeft mijn vriend haar ook proberen duidelijk, maar nog is ze niet te stoppen.
Het afgelopen jaar heb ik het heel zwaar gehad, omdat mijn vriend niet geloofde dat ze slechte bedoelingen had.
Uiteindelijk zijn we een jaar verder en heeft hij er een hele andere kijk op.
Hij ziet nu in dat ze alleen maar slechte bedoelingen heeft en zolang ze mij niet aanvaardt heeft het ook geen zin om er nog contact mee te hebben of te houden.
Maar zij houdt vol, we proberen dit te negeren maar is voor mij heel moeilijk.
Elke keer als ik haar naam hoor, kan ik wel uit mijn vel springen :?

We hebben samen besloten om een stapje verder te gaan in de relatie en aan kinderen te beginnen.
Ik wil hier pas mee beginnen als ik zeker weet dat ik iets kan, iets papier kan zetten dat zijn ex nooit in de buurt van mijn kind mag/kan komen.
Ik heb al gedacht als we ooit uit elkaar gaan en hij begint een relatie met haar, hem het hoederecht te ontnemen, als dat mogelijk is.
Of heb ik andere opties?
Mijn vriend is akkoord met deze regeling, omdat hij weet hoeveel pijn ze mij al heeft aangedaan.
Dus kan iemand mij helpen en zeggen wat mijn mogelijkheden zijn?
Ik wil gewoon niet dat zij in de buurt komt van mijn kinderen ooit...

Alvast bedankt.

Groetjes
Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 08 aug 2011 16:17

Gezien u nu reeds de vrees koestert dat uw vriend terug zal keren naar zijn ex,
gezien u nu reeds wilt betekend zien dat uw kinderen, in dat geval, geen recht meer zouden hebben op hun vader,
lijkt het me wijselijk van 'dat stapje verder te gaan'-achterwege te laten.

Noch relaties, noch kinderen, noch ouder-kind-relaties zijn zaken die u juridisch aan uw wil kan onderwerpen zonder vonnis.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 10 aug 2011 11:06

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd...”(Burgerlijk Wetboek).

‘...als we ooit uit elkaar gaan en hij begint een relatie met haar, hem het hoederecht te ontnemen’

Zelfs indien de rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdraagt aan u,dan nog behoudt uw vriend het recht op persoonlijk contact met het kind,zelfs indien hij een relatie (her)begint met ‘haar‘. Dit laatste is op zich geen ‘bijzonder ernstige redenen ‘ om hem dit persoonlijk contact te weigeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

eylis

#4 , 10 aug 2011 11:48

VC, misschien moet je je probleem ook op een ander vlak aanpakken. Als ik je verhaal goed begrijp is de relatie tussen jou en vriend in principe goed, maar speelt zijn ex een héél nare en ingrijpende rol in jullie leven. Het lijkt me dat jouw partner nu heel goed snapt wat zijn ex aan jou aandeed en dat hij absoluut wil voorkomen dat er jou nog leed aangedaan wordt.
Je wil aan kinderen denken met je partner, maar je voelt je héél bedreigd en onzeker door die ervarignen mbt die ex.
Dan stel ik je een heel belangrijke vraag:
Als je partner nu voor jou kiest én je samen kinderen wenst, dan is het inderdaad intelligent en vooruitziend om er samen ook over te praten hoe jullie er mee om zouden gaan mbt jullie kinderen als jullie uit elkaar zouden gaan.
Maar hier zet je een vreemde denkpiste op: je denkt vooruit naar een tamelijk ongelofelijk scneario: namelijk dat je partner na een breuk met jou terug zou gaan naar een ex die jullie samen veel leed bezorgd heeft.
Dat is niet erg waarschijnlijk en zegt vooral heel veel over hoe jij je voelt. voor zover ik dit allemaal kan inschatten, denk ik dat deze ex je echt ongelofelijk nare dingen heeft gaanedaan die een zeer grote impact hebben op je persoonlijk veiligheidsgevoel, je psychisch welzijn en zelfvertrouwen.
Misschien moet je je partner voorstellen om samen (eventueel met steun van een professionele hulpverlender, therapeut of relatieconsulent) over je angsten en leed te kunnen praten en dat te laten genezen.
Je hebt hier denk ik, te lang en te veel van afgezien.
Sterkte,

VeeCay
Topic Starter

#5 , 11 aug 2011 17:33

Eylis,

jij hebt dit goed ingeschat.
Ik probeer gewoon mij te beschermen tegen nog meer leed.
Ik wil ook niet dat mijn kinderen ooit lijden onder deze situatie.
Vandaar deze 'rare' vraag.
Jullie hebben allemaal ergens een punt.
Ik weet dat ik hem het hoederecht niet mag/kan ontnemen en ergens wil ik dat ook niet, maar ik wil niet dat zij ooit een rol speelt in het leven van mijn kinderen.
En hier wou ik zeker van zijn, maar voor zoiets kan ik mij blijkbaar niet indekken.
Ik zal er mij moeten bij neerleggen.
Ook al mag ik niet doemdenken dat het ooit tussen ons gedaan kan geraken, maar toch een mens moet realistisch blijven.
De dag van vandaag gaan er heel veel koppels uiteen.
Ik wil daar zeker en vast niet bijhoren en wil vechten voor mijn relatie, maar daar moet je met twee voor zijn en als één iemand opgeeft dan is het voorbij.
Ik ga Eylis raad opvolgen en hulp zoeken.
Heb veel te veel afgezien om dit op mijn ééntje op te lossen.
En hopelijk heb ik dan minder bang voor de toekomst.

Iedereen alvast bedankt voor jullie comments!

Grtz

Terug naar “Andere”