Bezoekrecht halfzus

Curtis
Topic Starter

Bezoekrecht halfzus

#1 , 15 aug 2011 23:58

Beste forumbezoekers,

Ik open deze nieuwe forumtopic op vraag van mijn vriendin. Het botert al even niet tussen haar en haar vader en stiefmoeder. Hier heeft ze intussen al vrede mee genomen, ware het niet dat ze twee halfzussen heeft die zoveel mogelijk bij haar weggehouden worden.

Op familiefeesten durven haar halfzussen (11 en 14) amper met haar praten omdat hun moeder hen hier ook van weerhoudt. En ook omdat ze te veel angst hebben dat hun moeder boos op hen zal reageren.
Tot twee keer toe kreeg mijn vriendin als antwoord op de vraag om een keertje te blijven logeren iets in de zin van "ja ik wil wel, maar gaat dat wel mogen van mama".

Tot nu toe heb ik zelf al geprobeerd om door middel van bemiddeling tussen beide partijen (zware opgave) tot een doorbraak te komen, maar voorlopig zonder resultaat (2 neutraal tot vriendelijke e-mails van mijn kant, heel beschuldigende reply's en ontwijkende antwoorden van hun kant).

Nu is mijn vraag vrij voor de hand liggend: In welke mate heeft mijn vriendin omgangsrecht? En in welke mate kan de stiefmoeder haar dit ontzeggen?

Ik probeer alle opties af te wegen (tot zelfs vredegerecht toe), want deze situatie weegt enorm door op mijn vriendin en dat wil ik haar natuurlijk met alle moeite besparen. :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 aug 2011 08:47

art. 375bis van het Burgerlijk wetboek:
De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de Jeugdrechtbank.

Reclame

Terug naar “Andere”