Omgangsrecht Stief-Grootouder

LesleyDewit
Topic Starter

Omgangsrecht Stief-Grootouder

#1 , 08 sep 2011 22:34

Beste,

Ik had een vraag in verband met omgangsrecht voor Stiefgrootouders.

Wij hebben twee kindjes van 3jr en 4jr oud.
Mijn schoonmoeder is twee jaar voor haar dood hertrouwd met een andere man, niet mijn schoonvader.
Nu wenst onze stiefvader omgangsrecht met onze kindjes.
Hij wens zelf nooit te komen, hij zit heel zwaar aan de alcohol en zelf dat us noch zacht uitgedrukt, hij heeft een groot strafblad met o.a valsheid in geschrifte, diefstal, brandstichting,... Hij terroriseerde ons leven tot even terug. Hij moet ons nog geld van twee jaren terug.
Hij is werkloos, vollop in schulden.
Heeft hij het recht als stief-grootouder om mijn twee kindjes op te eisen bij hem thuis? Of op te eisen in het algemeen? Hij kan nog niet voor zichzelf zorgen, laat staan voor twee kindjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2011 23:23

In principe heeft hij dat recht maar hij zal het dan wel moeten opeisen voor de rechtbank.
Woont hij nog samen met uw schoonmoeder?
Want anders zal het nog 'iets' moeilijker zijn.
De door u aangehaalde redenen strafblad en zo zijn geen reden om het bezoek te weigeren.
Zo ken ik een zaak waar papa de mama bijna had vermoord ( heeft 17 jaar gekregen) maar het 'bezoekrecht' werd hem ook in de gevangenis niet afgenomen.
U kan steeds eisen dat het niet bij hem thuis is, onder toezicht enz ..... er zijn wel wat mogelijkheden.

LesleyDewit
Topic Starter

#3 , 09 sep 2011 05:14

Mijn schoonmoeder is overleden op 23 maart 2010.
Hij heeft nooit naar de kindjes gezien.
Ik dacht als weduwenaar en omdat hij niet de echte vader is van mijn vrouw, enkel de stiefvader.

Reclame

LesleyDewit
Topic Starter

#4 , 09 sep 2011 05:20

Mijn schoonmoeder was iets voor ze overleden was ook verhuisd omdat hij zwaar aan de alcohol zit. Ze zijn net geen twee jaar gehuwd geweest.

duma

#5 , 09 sep 2011 10:08

Ik geloof dat iedereen omgansgrechts kan vragen, indien ze kunnen bewijzen dat er een aantoonbare affectieve band kunnen aantonen. In jouw geval lijkt die er precies niet te zijn ....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2011 23:01

Hoelang was schoonmoeder al verhuisd...
In totaal gaat het dus om 2 jaar gehuwd en hoe lang geleden...
Kwestie om die affectieve band in een tijdslijn te kunnen zetten.
Is er ooit contact met hem geweest na het uiteengaan van uw schoonmoeder met schoon(stief)vader???

Als hij dat wenst zal hij toch een procedure moeten opstarten.
Zijn er vaststellingen van de politie inzake openbare dronkenschap, partnergeweld enz want dat zijn allemaal elementen die je ook kan gebruiken.

j.demoor

#7 , 10 sep 2011 09:57

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).

Een stief-grootouder is geen grootouder(s.s.). Slechts indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft kan hij aanspraak maken op persoonlijk contact,tenzij de uitoefening van dat recht niet in het belang van het kind is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”