omgangsrecht na verhuis naar het buitenland

vandeperre
Topic Starter

omgangsrecht na verhuis naar het buitenland

#1 , 10 jan 2012 17:57

Momenteel heb ik omgangsrecht met mijn kleinkind, door de rechtbank vastgelegd. 1 keer per maand op zondag. Mijn dochter en schoonzoon willen echter naar Nederland verhuizen.
1) Kan dit zomaar? Bij ouders die bvb. scheiden kan dit niet zomaar is dit hetzelfde?
2) Wat betekend dit voor mijn omgangsrecht? Blijft dit gewoon gelden?
3) Indien het niet blijft gelden, wat kan ik dan doen? Een procedure opstarten in Nederland?
4) Maakt het verschil uit of ze zich zouden laten naturaliseren tot Nederlander (als dat gaat) of niet?

Alvast bedankt!

Vandeperre F.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 jan 2012 09:46

U heeft omgangsrecht gebaseerd op uw familiale relatie als grootouder tov uw kleinkind . Dat heeft niet dezelfde draagwijdte als omgangsrecht tussen kinderen en hun ouders. Omdat ouders samen altijd wettelijk co-ouderschap hebben en dus elk van hun kant het recht hebben hun kinderen op te voeden.
U heeft omgangsrecht zodat u contact en een relatie kan hebben met uw kleinkind. U kan niet verhinderen dat uw kinderen beslissen te verhuizen, te emigreren of wat dan ook. Dan zou u rechten claimen die totaal indruisen tov hun persoonlijke rechten als mens en als ouder.
Uw omgangsrecht blijft wel gelden, maar u zal zelf actief uw kleinkind moeten opzoeken. Vermits u uw omgangsrecht via de rechtbank verkregen heeft, vermoed ik dat de ouders uw kleinkind niet zelf elke maand naar u zullen voeren. En strikt genomen moeten ze dat ook niet.
Een procedure opstarten in Nederland heeft geen zin. u heeft omgangrecht en niemand verhindert u er gebruik van te maken. Alleen moet u wel de wagen of de trein in, da's even lastig, maar geen onoverkomelijk obstakel.
en of ze zich nu laten naturaliseren tot Nederlander, fin of Amerikaan. Het vonnis blijft uitvoerbaar.

vandeperre
Topic Starter

#3 , 11 jan 2012 13:40

Als ze verhuisd zijn en ze weigeren dan om mij mijn kleinkind te laten zien, wacht hen dan dezelfde gevolgen als dat ze in België zouden blijven?
Dat is namelijk de reden dat ze naar het buitenland dreigen te gaan...zodat ik mijn kleinkind niet meer kan zien...

Reclame

eylis

#4 , 11 jan 2012 13:55

dan kan je de zaak aanhangig maken in Nederland met als argument/bewijs het vonnis van de Belgische rechtbank waarop de Nederlandse rechter kan oordelen dat u in Nederland ook omgangsrecht heeft.
Vertel hen gewoon dat uw omgangsrecht in Nederland ook toegepast zal worden.
Het lijkt me veel geblaf zonder bijten om u boos te krijgen.
Negeer gewoon die opmerkingen en maak trouw gebruik van uw omgangsrecht. Ze zullen niet verhuizen :-)

vandeperre
Topic Starter

#5 , 15 jan 2012 14:46

Sorry dat het al even geleden is, ik had problemen met mijn internetverbinding wegens werken in de straat.
In ieder geval al bedankt voor de reacties eylis!
nog een vraagje:
... als argument/bewijs het vonnis van de Belgische rechtbank waarop de Nederlandse rechter kan oordelen dat u in Nederland ook omgangsrecht heeft.
Kan hij dat oordelen en hangt het dus van rechter tot rechter af, of zal hij dat zeker oordelen? Is dit wettelijk geregeld of kan hij alsnog het tegendeel beslissen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2012 14:50

Ik dacht dat een Belgisch vonnis ook kan afgedwongen worden in Nederland na bekrachtiging.

Terug naar “Andere”