geld spaarboek

samfreson
Topic Starter

geld spaarboek

#1 , 18 mar 2012 02:52

Hey,

mijn ouders zijn gescheiden en hadden elk een spaarboek voor mij (op mijn naam) waar ze ieder op spaarde voor mij. Nu, een maand of 3 voor ik 18 werd hebben zij deze 2 spaarrekeningen leeg gehaald en op hun rekening gezet waardoor ik dus niet kon genieten van het feit dat ik 18 was en ik deze spaarboekjes kreeg. Het lijkt me niet echt eerlijk dat ze dit zomaar kunnen doen. Is er een mogelijkheid om dit geld terug te krijgen? Of zijn zij in hun recht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 mar 2012 09:22

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking. De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

‘mijn ouders zijn gescheiden en hadden elk een spaarboek voor mij (op mijn naam) waar ze ieder op spaarde voor mij‘.

Het geld dat uw ouders spaarden voor u was dus hun EIGEN geld dat ze tijdens uw minderjarigheid konden terugnemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#3 , 19 mar 2012 10:03

Is die wetgeving ondertussen al niet veranderd?

Reclame

samfreson
Topic Starter

#4 , 20 mar 2012 00:37

jammer genoeg niet, heb het opgezocht in mijn codex. Is er dan niets wettelijk waar ik mij op kan baseren zodat ik mij dat geld kan toe eigenen? Ik blijf het oneerlijk vinden..

sardineke

#5 , 21 mar 2012 16:57

En als het kind geld krijgt voor zijn verjaardag van bijvoorbeeld oma's, tantes..... en dat geld zetten ouders op een spaarboekje voor hun kind? Dan is het niet geld van de ouders?
Waarvoor zijn er eigenlijk wetswijzigingen geweest als alles nog zo onduidelijk is?
zie
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GO936VDN" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.financieleinformatie.be/2008 ... nderjarige" onclick="window.open(this.href);return false;
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

Terug naar “Andere”