Ongewenste post

Thomas12
Topic Starter

Ongewenste post

#1 , 30 mei 2012 22:38

Ik woon in de stad, en krijg ondanks het stickertje 'geen ongeadresseerde post/geen regionale kranten' continu ongewenste stukken in de bus.
Meestal reclame van fast-fooddiensten aan huis, immo of oplichterij (waarzeggers en esoterische dingen).

Vandaag zat er echter een brief (blanco omslag) in de bus die specifiek aan de mensen in de buurt gericht was, om ons op te stoken tegen een vruchtbaarheidscentrum dat abortus uitvoert. Daarbij zat ook een kleurrijke folder met niet al te smakele foto's van geaborteerde babies.

De vereniging/persoon die de flyer verspreid is duidelijk aangegeven. De aanvang van de brief heeft het over onze buurt, en noemt het centrum met naam en adres.

Ik erger me, zoals iedereen wellicht, mild aan de voortdurende spam, maar deze keer is het echt wel een uitschieter; vanwege vorm en inhoud van de boodschap.

Overtreedt zo'n vereniging de wet wanneer er ongemerkte post in mijn bus belandt, ondanks de sticker die het tegendeel vraagt?
Of is zo'n sticker maar een suggestie en mag iedereen gelijk wat in mijn bus achterlaten? Werd er een wet overtreden? Eventueel het gemeentereglement?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 30 mei 2012 22:47

http://ovam.be/jahia/Jahia/pid/1675" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas12
Topic Starter

#3 , 30 mei 2012 23:06

http://ovam.be/jahia/Jahia/pid/1675

De procedure voor klachten bij niet-naleving van de stickers blijft behouden. De OVAM centraliseert de klachten over niet-naleving (via sticker@ovam.be) en bezorgt deze aan de distributiediensten. Om aan de klachten gevolg te kunnen geven moeten we wel beschikken over een adres, de gebruikte sticker en een beschrijving van de reclamefolders en/of de gratis regionale pers.
Dit betekent dat de sticker geen betekenis heeft?
(Ik ga ervan uit dat de brief verdeeld werd door vrijwilligers, en niet door een distributiebedrijf.)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2012 10:44

Die stickers hebben geen enkele wettelijke verplichting.

artemis

#5 , 31 mei 2012 11:06

'geen ongeadresseerde post/geen regionale kranten' is wel een vreemde boodschap op de sticker. U wil dan bv ook geen infobrieven of -brochures van uw stad of gemeente in de bus krijgen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2012 11:09

Politiereglement Stad Antwerpen
Onderafdeling 7 – Uitdelen van pamfletten, reclamedrukwerk en voorwerpen
]Artikel 170 - [Het is verboden bij het uitdelen van geschriften, drukwerken, pamfletten of
voorwerpen de openbare orde, rust, netheid en veiligheid in het gedrang te brengen. De
verdeler of zijn helper, de verantwoordelijke uitgever en de organisator van de activiteit,
waarvoor reclame wordt gemaakt, worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld.]
§2.- Iedere verdeler moet zelf of via een helper instaan voor het oprapen van de door het
publiek in de omgeving weggeworpen exemplaren of voorwerpen.
- Bijgewerkt tot en met 21 maart 2012 -
75
Het is in ieder geval verboden geschriften, drukwerken, pamfletten of voorwerpen te plaatsen
op geparkeerde voertuigen.
§3.- Het in het voorgaande paragraaf voorziene verbod geldt niet voor processen-verbaal en
preventiedrukwerken van de politie, alsmede voor parkeerretributiebonnen.[Een uitzondering
op het verbod kan tevens toegekend worden door de burgemeester.]
§4.- [Indien de door het publiek in de omgeving weggeworpen exemplaren of voorwerpen
niet opgeraapt worden door de verdeler of zijn helper, zal de stad de exemplaren van
ambtswege verwijderen en de kosten verhalen[. De verdeler, de verantwoordelijke uitgever en
de organisator van de activiteit, waarvoor reclame wordt gemaakt, worden hoofdelijk
aansprakelijk gesteld.]]
§1 gewijzigd bij art. 1 gemeenteraadsbesluit dd. 29 januari 2007, inwerkingtreding: 19 februari 2007 en
vervangen bij art.1gemeenteraadsbesluit dd. 26 mei 2008, inwerkingtreding: 7 juni 2008.
§3 toegevoegd bij art. 1 gemeenteraadsbesluit dd. 24 november 2008, inwerkingtreding 15 december 2008.
§4 vervangen bij art. 1 gemeenteraadsbesluit dd. 29 januari 2007, inwerkingtreding: 19 februari 2007 en
gewijzigd bij art. 1 gemeenteraadsbesluit dd. 26 mei 2008, inwerkingtreding: 7 juni 2008.
Artikel 171.- Huis-aan-huis-bedelers van gelijk welke voorwerpen, waaronder reclame en
andere drukwerken, dienen er voor te zorgen dat de voorwerpen steeds volledig in de
brievenbussen worden gedeponeerd.
Artikel 172.- Het is verboden ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen op adressen waar
duidelijk kenbaar is gemaakt dat dit niet is gewenst, evenals aan leegstaande panden.

Thomas12
Topic Starter

#7 , 31 mei 2012 12:25

'geen ongeadresseerde post/geen regionale kranten' is wel een vreemde boodschap op de sticker. U wil dan bv ook geen infobrieven of -brochures van uw stad of gemeente in de bus krijgen?
Inderdaad.

Ik wil ook niet te horen krijgen dat deze of gene makelaar een uitgebreide klantenportefeuille heeft met interesse in onze buurt.
Ik wil ook niet weten dat Madame Zoarasta mijn toekomst kan voorspellen ('u gaat sterven') :idea:
Ik wil ook niet weten wat Domino Pizza, Pizza Express, Tex Mex Pizza, Pizza Roma, Pizza Emirdir en Pizza... allemaal bekokstoven.

Stad in kwestie is Gent.
Volgende tekst staat in het politiereglement:
Artikel 1 quater
Het is verboden ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen op adressen waar duidelijk is
aangegeven dat dit niet gewenst is, evenals aan kennelijk leegstaande panden.
Huis-aan-huis-bedelers van reclame en drukwerk dienen er voor te zorgen dat dit steeds
volledig in de brievenbussen wordt gedeponeerd.
De bedeler van ongeadresseerd reclamedrukwerk is aansprakelijk bij overtreding van de
bepalingen van dit artikel.
Indien de bedeler niet geïdentificeerd kan worden is de verantwoordelijke uitgever
aansprakelijk bij overtreding van de bepalingen van dit artikel, tenzij hij het bewijs levert
dat hij alles heeft gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding
van dit artikel te verhinderen. Indien er geen verantwoordelijke uitgever is vermeld op het
drukwerk, kan de persoon of het bedrijf op wie de reclame betrekking heeft, eveneens
aansprakelijk gesteld worden, tenzij het bewijs wordt geleverd dat alles werd gedaan om
de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te
verhinderen.
Vraag is in welke mate de brief doorgaat als reclamedrukwerk. (Slechts in geringe mate?)
Het vierkleurenfoldertje is wel reclame, ik zal thuis nog eens kijken of er een rekeningnummer op staat om de organisatie te steunen.

Ik vermoed dat ik een klacht kan neerleggen bij de dienst milieutoezicht of politie.

Oude Belg

#8 , 31 mei 2012 12:30

Aaah, ik was even op het verkeerde been geplaatst. Je zei dat je in "de stad" woonde, maar je woont in "'t Stad". :D
e-formulier invullen dan. Gegevens vind je hier : http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/3/72 ... 5OTI5.html

Formulier : http://formulierengenerator.antwerpen.b ... mmer=10274" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#9 , 31 mei 2012 12:34

Stad in kwestie is Gent.

Oude Belg

#10 , 31 mei 2012 12:37

Oeps, is toch niet 't Stad. Is Gent. Over 't water dus, buitenland, Vlaanderen, terra incognita. :oops:
Oud artikel, maar misschien toch te gebruiken : http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Art ... demo=False

Ook in Gent kan je dus actie ondernemen. Gemeente/politie contacteren.

artemis

#11 , 31 mei 2012 12:58

Inderdaad.
Dus u wil niet weten dat de huisvuilophaling in week x gewijzigd wordt, hoe u correct uw afval moet sorteren, dat uw buurt op dag x autovrij is, dat een straat heraangelegd zal worden en dat voor hinder zal zorgen, enz..
Mag uw buurman die zijn kat kwijt is een flyer met foto in uw bus stoppen?

Een alternatief: supprimeer uw brievenbus en huur een postbus.

Oude Belg

#12 , 31 mei 2012 13:04

Dus u wil niet weten dat de huisvuilophaling in week x gewijzigd wordt, hoe u correct uw afval moet sorteren, dat uw buurt op dag x autovrij is, dat een straat heraangelegd zal worden en dat voor hinder zal zorgen, enz..

Juridisch gezien is dit een zinledige discussie. Informatie van de overheid (en zelfs verkiezingsfolders) worden NIET beschouwd als reclamedrukwerk. Je kan ze dan ook niet weigeren.
Een brievenbus is trouwens verplicht.

artemis

#13 , 31 mei 2012 13:16

Juridisch gezien is dit een zinledige discussie. Informatie van de overheid (en zelfs verkiezingsfolders) worden NIET beschouwd als reclamedrukwerk. Je kan ze dan ook niet weigeren.
Een brievenbus is trouwens verplicht.
Helemaal akkoord, maar de TS wil niet enkel geen reclamedrukwerk, hij wil ook geen informatie van de overheid.

Thomas12
Topic Starter

#14 , 31 mei 2012 13:29

Helemaal akkoord, maar de TS wil niet enkel geen reclamedrukwerk, hij wil ook geen informatie van de overheid.
Hmm. Laten we er geen zwart/wit discussie van maken.
Nuttige informatie is natuurlijk altijd welkom.
Als de straat parkeervrij wordt, van rijrichting verandert, ... hoop ik toch om het via signalisatie te vernemen, eerder dan via een flyer in de bus.

Het stadsmagazine, hoe leuk het ook uitgevoerd is, is toch vooral zelfverheerlijking.
En trouwens. De overheid heeft mijn gegevens. Mijn stembrief en alles wat met belastingen te maken heeft, komt netjes geadresseerd aan.

Maar bon, als het enkel dat zou zijn, zou het wel meevallen. Maar er zit effectief wel vaak reclame voor fastfood. Dat van die vijf gemeenschapswachten en boetes van 60€/bus kan ik moeilijk geloven.

Terug naar “Andere”