onthaalouder en omgangsregeling

leeuwke1969
Topic Starter

onthaalouder en omgangsregeling

#1 , 08 jun 2012 08:28

Ik ben onthaalouder buitenschoolse kinderopvang en zoals de meeste word ik geconfronteerd met gescheiden ouders en omgangsregelingen. Sedert kort weet ik dat een school verplicht is het vonnis na te leven, maar hoe zit het met de onthaalouders ? Ik stel deze vraag omdat ik op een contract, info van een mama heb gekregen met de mededeling dat ik het kind NIET met de papa mag meegeven. Maar wat als er een vonnis is en het kind op dat eigenste moment eigenlijk naar de papa moet ?
Kan ik in gebreke worden gesteld ? Moet ik aan de mama een kopie van het vonnis vragen ? Wat als de papa aan de deur komt en het kind wenst op te halen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jandv

#2 , 08 jun 2012 09:11

Een vonnis is een uitspraak waar iedereen zich aan moet houden. Dit is afdwingbaar en er zich niet aan houden wil ook zeggen dat men in overtreding is. Een overtreding wil ook zeggen strafbaar. Het ontrekken van kinderen aan een partner kan gelijk gesteld worden met 'ontvoering' of medeplichtig aan 'ontvoering'. Zodra er kleine kinderen mee gemoeid zijn wordt de strafmaat steeds groter.
In een 'normale' situatie zijn de ouders altijd gerechtigd om hun kind te komen ophalen. Zonder vonnis is de situatie voor elke buitenstaander 'normaal'.
De kinderopvang is geen plaats om een geschil op dit niveau uit te vechten en daarom lijkt het mij logisch dat als een ouder een eis stelt, dit altijd met een vonnis moet gerechtvaardigd worden. Zonder een vonnis kan je er als onthaalouder geen rekening houden met wat één bepaalde ouder vraagt.

Europa heeft hierover een duidelijke visie opgesteld en de wetten van Europa zijn hoger dan de nationale regelgeving en moeten door alle partijen gerespecteerd worden. En ook al gaat het hier waarschijnlijk niet over kinderen vanuit het buitenland, het principe van gezag en omgangsrecht blijven hetzelfde voor alle partijen.

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 194_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 08 jun 2012 09:57

Bedankt voor de info, ik dacht dat dit het antwoord zou zijn en nu heb ik zekerheid.

Ik weet wat het is om als ouder problemen te hebben met omgangsrecht, mijn man zit in die situatie, daarom ook mijn vraag. Ik voel mij ook niet geroepen om tegen een vonnis in te gaan en zal de moeder naar een kopie van dit vonnis vragen.

Reclame

eylis

#4 , 08 jun 2012 13:39

En als er geen vonnis is, vraag je bij occasionele wijzigingen (van afhalen) best dat beide ouders dat in gezamelijk akkoord ook aan jou communiceren (bijvoorbeeld door een mailtje of briefje van elk )Het lijkt omslachtig, maar voorkomt een heleboel heisa in bepaalde gevallen.

Terug naar “Andere”