Bijdrage als inwonend kind.

tomnuytkens
Topic Starter

Bijdrage als inwonend kind.

#1 , 11 jun 2012 19:50

Beste,
Ik heb eens een vraagje.
Ik ben onlangs zwaar in discussie gegaan met mijn vader.
Ik heb een wedde van om en bij de 1200 euro en werk nu 3 maanden.
Hij heeft me 2 maand geleden een mail gestuurd naar een (vervallen) emailadres waarin hij vroeg om bijdragen te betalen, waar ik dus NIETS van afwist doordat het emailadres niet meer kan gebruikt worden. Hij heeft geen moeite gedaan om het mij persoonlijk te vragen terwijl hij meer dan tijd genoeg had hiervoor.
ben ik verplicht dit te betalen van de voorbije 3 maanden?

De discussie ging dan over het te betalen bedrag.
We zijn hier met een nieuw samengesteld gezin.
Mijn vader werkt fulltime, zijn vriendin die deeltijds werkt, haar 3 kinderen en ik.
hij stelde een bedrag voor van 225 EURO.
Nu is het zo dat ik van vrijdag tot zondagavond nooit thuis ben,
dus vind ik het onterecht dat ik voor deze dagen voor mijn 'eten & water/elektriciteits verbruik' moet betalen.
Ik las op het internet dat meestal een bijdrage van 250 a 300 euro wordt gevraagt door de ouders, per maand.
Maar het is net in het weekend dat ik het meest zou 'kosten'. Het is net dan dat het meeste 'elektriciteit, water & eten verbruikt wordt?'
Terwijl ik er dan nooit ben.
is mijn redenering terecht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 11 jun 2012 19:57

Stel zelf voor om bvb 10€ dag te betalen? (bij volle maand rond de €300, bij enkel weekends een 80a100€)

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 jun 2012 19:59

225 EUR lijkt me zeer redelijk, ook als je er tijdens het weekend niet bent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tomnuytkens
Topic Starter

#4 , 11 jun 2012 20:05

wat ook nog is , als avondmaal eet ik slechts 3 maal thuis. ik eet in het weekend bij mijn vriendin, de andere 2 dagen bij mijn moeder.

Turaki

#5 , 11 jun 2012 21:55

Ook vaste kosten zoals internet blijven gelijk, of u er nu bent of niet. Daarentegen, als u echt in verhouding zo weinig thuis bent, lijkt mij 200€ (rekening houdend dat u de meeste nachten daar slaapt, en het gebruik van een kamer op zich ook een waarde heeft), lijkt 225€ ook niet echt onredelijk.

Bij ons moesten we een derde afstaan, ongeacht van het loon. Op die manier had elk kind in verhouding evenveel over, waar bij een vast bedrag het kind dat minder verdient benadeeld werd. Maak eens de berekening hoeveel u aan uw moeder, de ouders van uw vriendin, en uw vader zou moeten betalen, ervan uitgaande dat u in totaal een derde van uw inkomsten zou moeten verdelen over die 3, en stel dat eventueel voor aan uw vader.

Voor het terugvorderen van de voorbije maanden, juridisch gezien heeft uw vader u niet op de hoogte gebracht dat dit verwacht werd, en kan hij dit dus niet eisen.

eylis

#6 , 12 jun 2012 08:53

Precies, maak maar eens de optelsom van alle werkelijke kosten van een volwassen persoon in huis. (energie, verwarmen, onderhoud...) In het algemeen rekent men bij inwonende kinderen (in grote gezinnen waar men echt wel op de centjes moet letten) 1/3 van zijn/haar werkelijk loon als bijdrage. dus zou je in jouw geval zelfs 400 euro moeten betalen voor een volle maand all-inn.
dus is 225 een zeer redelijke som. Trouwens, waarom heb je zelf niet voorgesteld aan je vader om iets bij te dragen?
Hotel Papa en/ofmama is altijd voordeliger dan alleen te gaan wonen.
Met je loon van 1200 per maand zou alles gewoon OP zijn....Nu spaar je verdorie 900 euro per maand!
en je hebt de absolute vrijheid om te kiezen: ofwel de voorwaarden van papa accepteren, ofwel ga je alleen gaan wonen: maar dan gaat die 900 euro pure winst per maand ook wel in de rook op...

en wat die achterstallige maanden betreft: tja dat is communicatief dus wat mis gelopen; Maar evengoed verdiende je wel al en heb je zelf niet voorgesteld om iets bij te dragen. (ik zou dat nooit durven, eten en slapen voor niets terwijl ik een mooi loon verdien, maar soit)
dus als je eerlijk bent, draag je voor die maanden ook bij;
en je moet daar geen juidsiche gronden voor gaan zoeken... Dat gaat gewoon over fatsoen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2012 09:39

Vaste kosten lopen inderdaad op moest de topic starter alleen gaan wonen. Even een optelsom:
- Huur van een kleine studio (of je er nu bent of niet maakt niet uit, huur moet betaald worden): 400 €
- Electriciteit en gas: 100 € (is ook niet veel!)
- Water: 35 €
- Internet / TV / Telefoon: 65 €
- Normale supermarktaankopen (en bakker, slager, enz...): 200 €

Dus alles bij elkaar kom je dan aan een maandelijkse kost van 800 €, en dan moet je nog niet te gek doen. Andere kosten zoals brandverzekering, familiale verzekering, provinciebelasting, weet ik veel wat, reken ik dan niet mee. Stel dat je nog een eingen wagen hebt die je moet onderhouden, voltanken en verzekeren, dan mag je ook rekenen op een extra kost van 400 € per maand voor een héél klein wagentje. En dan is inderdaad alles OP. En dan ben je nog niet uit geweest die maand, heb je geen kleren gekocht of een CD-tje of iets anders voor jezelf.

Tot daar de reality-check. Het bedrag dat je vader vraagt vind ik redelijk. Het is iets meer dan een zesde van je loon. Zoals je hierboven leest is zelfs een derde van je loon niet overdreven (en als je de kosten eens begint uit te rekenen, zal je merken dat je vader echt geen "winst" maakt door jou 225 € per maand te vragen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”