moeder inwonen bij haar moeder - verzet broers?

kwispel
Topic Starter

moeder inwonen bij haar moeder - verzet broers?

#1 , 28 okt 2014 23:24

Mijn moeder zou weldra gaan inwonen bij haar moeder, die laatste is zelf vragende partij. Nu heeft mijn moeder nog twee broers met wie ze een uitermate slechte relatie heeft ( in het verleden werden van de kleinste muggen grote olifanten gemaakt via het vredegerecht) en gaan die alles uit de kan proberen halen om mijn grootmoeder op andere gedachten te brengen.
Die broers komen slechts sporadisch ( gemiddeld één keer per maand en altijd aangekondigd) bij mijn grootmoeder langs waardoor contact wel te mijden valt.
Feit is ook: mijn grootmoeder heeft enkele jaren terug ( bij het overlijden van mijn grootvader) de successierechten van de kinderen betaald waardoor het appartement van mijn grootmoeder al op mijn moeder's belastingsbrief terug te vinden is. Dit betekent evenzeer dat dit ook terug te vinden is op de belastingsbrief van haar broers.
Mijn grootmoeder is in de tachtig, nog vrij goed, maar je weet maar nooit. Wat is belangrijk om weten/doen wanneer mijn moeder zou intrekken bij haar moeder? Welk verzet kunnen haar broers inbrengen? ( mijn grootmoeder is vrij makkelijk te manipuleren)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 okt 2014 00:00

1. Iedereen is vrij te gaan wonen waar hij wil en met wie hij wil.
2. Waarom zou het appartement ook "terug te vinden zijn" op de belastingsbrief van de broers van uw moeder? Dat is een raadsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 29 okt 2014 07:37

en waarom heeft de grootmoeder de successierechten van haar kinderen betaald? Was daar een bepaalde bedoeling/reden voor?

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 29 okt 2014 12:21

weet er ook het fijne niet van, volgens haar was dat voor mocht ze te komen overlijden dat het kinderen die niet meer zouden moeten betalen. Is zo geregeld bij de notaris bij het overlijden van mijn grootvader. Misschien kan iemand hier toelichten welke voordelen dat precies inhoudt?

eylis

#5 , 29 okt 2014 12:30

de grootmoeder heeft dan de successierechten (die de ervende kinderen normaal moeten betalen) op het gedeelte van de overleden grootvader betaald. Maar dat verandert niets aan de toekomet. Als zij overlijdt, zullen de kinderen toch nog de successierechten op haar gedeelte van de eigendom moeten betalen.

roharro

#6 , 29 okt 2014 12:53

de grootmoeder heeft dan de successierechten (die de ervende kinderen normaal moeten betalen) op het gedeelte van de overleden grootvader betaald. Maar dat verandert niets aan de toekomet. Als zij overlijdt, zullen de kinderen toch nog de successierechten op haar gedeelte van de eigendom moeten betalen.
Dat klopt.
Het is normaal dat de erfenisrechten bij het overlijden van grootvader op zijn deel werden betaald. Die MOESTEN toen trouwens worden betaald en het is inderdaad ook normaal dat die met gelden uit de erfenis werden betaald.
Grootmoeder heeft in het geheel geen heldendaad verricht, enkel gedaan wat haar plicht was.
En de broers van uw moeder kunnen daar geen enkel (voor)recht uit putten en nog minder beletten dat uw moeder bij uw grootmoeder intrekt.

Mariette

#7 , 29 okt 2014 18:16

Heeft "moeder" extra recht op vruchtgebruik indien "grootmoeder" zou komen te overlijden en de gezinswoning van "moeder" dan wordt vererfd?

Moeder wordt dan volle eigenaar van 1/3 van de woning, maar krijgt zij dan het vruchtgebruik op het gedeelte van grootmoeder?

roharro

#8 , 29 okt 2014 18:23

Heeft "moeder" extra recht op vruchtgebruik indien "grootmoeder" zou komen te overlijden en de gezinswoning van "moeder" dan wordt vererfd?

Moeder wordt dan volle eigenaar van 1/3 van de woning, maar krijgt zij dan het vruchtgebruik op het gedeelte van grootmoeder?
Ingevolge erfrecht wordt "moeder" dan volle eigenaar van één derde van de woning. En dat is alles.
Waarom zou ze vruchtgebruik krijgen? Ze is toch niet gehuwd met "grootmoeder" en het trucje van wettelijke samenwoning werkt niet bij de devolutie in rechte lijn....er zou nogal wat misbruik van gemaakt worden......

eylis

#9 , 03 nov 2014 10:35

roharro, een vraagje mbt jouw post: je zegt dat het normaal is dat de sucessierechten met geld uit de erfenis betaald worden. Maar klopt dat wel helemaal? Konkreet: er zijn een aantal kinderen die erven en dus successierechten op hun deel moeten betalen. Als er ook geld in de erfenis zit, krijgt de moeder daar zolans ze leeft (in geval van universeel stelsel) het vruchtgebruik van. Maar hoe kunnen de kinderen hun successierechten dan met die gelden betaald worden, want dan verminder je toch het vermogen in die erfenis en dan vermindert toch ook de waarde van het vruchtgebruik? Ik meende dat ieder kind (in geval de moeder nog leeft dus) zijn successsierechten zelf moet betalen. Het ligt natuurlijk anders als de moeder zelf de dusscssierechten wil betalen bij wijze van gunst aan de kinderen)

roharro

#10 , 03 nov 2014 12:41

roharro, een vraagje mbt jouw post: je zegt dat het normaal is dat de sucessierechten met geld uit de erfenis betaald worden. Maar klopt dat wel helemaal? Konkreet: er zijn een aantal kinderen die erven en dus successierechten op hun deel moeten betalen. Als er ook geld in de erfenis zit, krijgt de moeder daar zolans ze leeft (in geval van universeel stelsel) het vruchtgebruik van. Maar hoe kunnen de kinderen hun successierechten dan met die gelden betaald worden, want dan verminder je toch het vermogen in die erfenis en dan vermindert toch ook de waarde van het vruchtgebruik? Ik meende dat ieder kind (in geval de moeder nog leeft dus) zijn successsierechten zelf moet betalen. Het ligt natuurlijk anders als de moeder zelf de dusscssierechten wil betalen bij wijze van gunst aan de kinderen)
Met "normaal" bedoel ik de gewone gang van zaken zoals dat in bijna alle gevallen gebeurt.
Niet het strikt juridische. Soms zullen de erfenisrechten zelfs niet met geld uit de erfenis kunnen betaald worden omdat er niet genoeg geld in zit.

Mariette

#11 , 09 nov 2014 13:24

2. Waarom zou het appartement ook "terug te vinden zijn" op de belastingsbrief van de broers van uw moeder? Dat is een raadsel.
zou het hier niet kunnen gaan over het gedeelte naakte eigendom van hun erfenis via de overleden vader?

roharro

#12 , 09 nov 2014 13:29

zou het hier niet kunnen gaan over het gedeelte naakte eigendom van hun erfenis via de overleden vader?
Naakte eigenaars moeten geen belasting betalen.
Enkel de vruchtgebruiker.
Neen dus.

Mariette

#13 , 09 nov 2014 14:22

Naakte eigenaars moeten geen belasting betalen.
Enkel de vruchtgebruiker.
Neen dus.
ik bedoelde in feite: via myfinance of zoiets kan je ook zien welke onroerende eigendommen er op uw naam staan.
Daar ontdekte ik dus vb. ook dat ik behalve 1/4 naakte eigendom van een huis had, tevens 1/4 van aparte bouwgrond had, wat onder één noemer stond. Dat 1/4 stond er wel niet bij vermeld.

roharro

#14 , 09 nov 2014 16:48

Ja de ene keer zetten ze dat er wel bij, soms weer niet.
Ik heb dat ook al vastgesteld.
Niet alleen voor blote en naakte eigendom, ook voor volle eigendom.
Zo staat er bijv. voor onze gezinswoning die voor de helft van ieder is zowel bij mij als bij mijn echtgenote vermeld dat we de
enige eigenaar zijn
Ze maken hun huiswerk dus niet nauwkeurig, maar ik heb nog nooit vasgesteld dat het gevolgen heeft op fiscaal vlak. Daar komt de rekening wel bij de juiste persoon terecht.

kwispel
Topic Starter

#15 , 11 nov 2014 12:07

Om terug te gaan naar het begin, er zijn wat schulden en de broers van mijn moeder hebben nu besloten: ze mag er wonen, logeren,....maar ze mag er in geen enkel geval gedomicilieerd zijn. Haar moeder volgt hun redeneringen klakkeloos en zegt: geen domicilie hier mogelijk of ik kan nog deurwaarders krijgen en dat wil ik niet.
Wat zijn hier de mogelijkheden?

Terug naar “Andere”