Dat klopt.de grootmoeder heeft dan de successierechten (die de ervende kinderen normaal moeten betalen) op het gedeelte van de overleden grootvader betaald. Maar dat verandert niets aan de toekomet. Als zij overlijdt, zullen de kinderen toch nog de successierechten op haar gedeelte van de eigendom moeten betalen.
Ingevolge erfrecht wordt "moeder" dan volle eigenaar van één derde van de woning. En dat is alles.Heeft "moeder" extra recht op vruchtgebruik indien "grootmoeder" zou komen te overlijden en de gezinswoning van "moeder" dan wordt vererfd?
Moeder wordt dan volle eigenaar van 1/3 van de woning, maar krijgt zij dan het vruchtgebruik op het gedeelte van grootmoeder?
Met "normaal" bedoel ik de gewone gang van zaken zoals dat in bijna alle gevallen gebeurt.roharro, een vraagje mbt jouw post: je zegt dat het normaal is dat de sucessierechten met geld uit de erfenis betaald worden. Maar klopt dat wel helemaal? Konkreet: er zijn een aantal kinderen die erven en dus successierechten op hun deel moeten betalen. Als er ook geld in de erfenis zit, krijgt de moeder daar zolans ze leeft (in geval van universeel stelsel) het vruchtgebruik van. Maar hoe kunnen de kinderen hun successierechten dan met die gelden betaald worden, want dan verminder je toch het vermogen in die erfenis en dan vermindert toch ook de waarde van het vruchtgebruik? Ik meende dat ieder kind (in geval de moeder nog leeft dus) zijn successsierechten zelf moet betalen. Het ligt natuurlijk anders als de moeder zelf de dusscssierechten wil betalen bij wijze van gunst aan de kinderen)
Naakte eigenaars moeten geen belasting betalen.zou het hier niet kunnen gaan over het gedeelte naakte eigendom van hun erfenis via de overleden vader?2. Waarom zou het appartement ook "terug te vinden zijn" op de belastingsbrief van de broers van uw moeder? Dat is een raadsel.
ik bedoelde in feite: via myfinance of zoiets kan je ook zien welke onroerende eigendommen er op uw naam staan.Naakte eigenaars moeten geen belasting betalen.zou het hier niet kunnen gaan over het gedeelte naakte eigendom van hun erfenis via de overleden vader?2. Waarom zou het appartement ook "terug te vinden zijn" op de belastingsbrief van de broers van uw moeder? Dat is een raadsel.
Enkel de vruchtgebruiker.
Neen dus.