deurwaarder stuurt aanmaning naar verkeerd adres?

Jos_be
Topic Starter

deurwaarder stuurt aanmaning naar verkeerd adres?

#1 , 11 nov 2014 09:27

Begin dit jaar ben ik voor een verkeersovertreding veroordeeld door de politierechtbank.

Gisteren ontving ik per post een "LAATSTE AANMANING" van een deurwaarder om de boete etc. te betalen. Die "LAATSTE AANMANING" is tevens ook de "EERSTE AANMANING"!

Wellicht is er een eerste aanmaning naar mijn vorige adres gestuurd en heeft mijn ex, met wie ik op zeer gespannen voet leef, de brief teruggestuurd of weggegooid...

Toen ik verhuisd ben, ben ik onmiddellijk naar de "nieuwe" gemeente geweest om mijn domicilie-adres te laten veranderen. Er is "vaststelling van woonst" geweest en mijn IK is aangepast. Administratief is alles dus in orde, wat dat betreft.

De deurwaarder breng kosten voor "Aanmaning 1" in rekening: € 21.95. Daarnaast kosten voor "Inlichtingen rijksregister": € 14.65.

Ik ben eerlijk gezegd niet bereid de kosten voor "Aanmaning 1" te betalen, aangezien die mij nooit bereikt heeft, omdat ze niet naar mijn domicilie-adres werd gestuurd... Heb ik daar gelijk in of niet?

En hoe zit het met de kosten voor "Inlichtingen rijksregister"? Moet ik die betalen?

Dank voor jullie antwoord!

Jos.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2014 10:40

Mogelijks werd eerste aanmaning aan uw oud adres verzonden op het ogenblik dat jij daar nog gedomicilieerd was. Het duurt immers een paar weken voor de domiciliëring officieel en definitief is.
Best eens bij deurwaarder infomeren wanner eerste aanmaning verzonden werd, en bij de gemeente infomeren naar juiste datum van domiciliering. Gewoon niet betalen kan de kosten DW extreem hoog laten oplopen.
Uw verkeersovertreding zal je zo wie zo moeten betalen.

Jos_be
Topic Starter

#3 , 18 nov 2014 16:18

Ik wil hier nog even op terugkomen als ik mag.

Vooreerst om te melden dat ik door de werkelijkheid ingehaald ben. Die nieuwe camera's met nummerplaatherkenning werken blijkbaar erg goed, want ik werd gisteren (ma 17/11/2014) staande gehouden door de douane en ik had weinig andere keuze dan de boete onmiddelijk te betalen. Rest de rekening van de deurwaarder...

Op zich geen punt, die onmiddelijke betaling, maar ik vind het vreemd dat een deurwaarder een brief stuurt, gedateerd 07/11/2014, waarin hij mij aanmaant een boete "binnen de vijftien dagen" te betalen, terwijl die boete tegelijk al in het computersysteem van de politiediensten zit als "onmiddelijk te innen". Dat vind ik, eerlijk gezegd, niet netjes.

Maar goed, de boete is betaald, ik ben er vanaf. Betalen moest ik sowieso en ik was toch al niet van plan te pogen me daaraan te onttrekken.

Die mevrouw van de douane zei: "ja maar meneer, gij moet een brief gehad hebben van het parket. Daarna moet ge een brief gehad hebben van de ontvanger van het kantoor niet-fiscale invordering en mogelijk meer dan één. Ge hebt dus voldoende tijd en mogelijkheid gehad om die boete te betalen!".

Maar dat is nu net mijn punt: ik heb niks ontvangen, op die laatste aanmaning van de deurwaarder na.

Wat zijn terzake de gebruiken? Wat zegt de wet? Naar waar moet dergelijke correspondentie gestuurd worden? Naar het domicilie-adres? Naar het "laatst gekende adres"? Hoe? Wat?

Reclame

Terug naar “Andere”