even jullie raad...vader wil contact met kind

fropke
Topic Starter

even jullie raad...vader wil contact met kind

#1 , 24 nov 2014 20:24

even een situatieschets...

4jaar geleden had was ik zwanger in een nogal ongelukkige situatie... ik heb toen de vader ingelicht van de zwangerschap maar hij wou er niets van weten hij wou zelfs abortus maar dat kon ik niet.. ik heb dan besloten het kind alleen op te voeden zonder vader. Ik heb toen niets ondernomen.
Nu het kind 3 jaar is wil hij contact met het kind(mede door het aansporen van zijn vrouw(zijn maar onlangs getrouwd) en mijn zus die toch vinden dat een kind een vader nodig heeft) Nu voor mij geen probleem ik stond ervoor open zolang het maar de vader was die initiatief nam.

Nu hebben kind en vader al enkel keren contact gehad. Ik heb dan gezegd dat als de vader een papa wil zijn hij dan op een regelmatige basis het kind dan bij zich moet neme en ni zo maanden tussen omwille het kind nog maar 3jaar is dus telkens opnieuw op zijn gemak moet gesteld worden...Hij kwam dan met het idee om elke 3de zaterdag van de maand ( vind ik persoonlijk niet echt regelmatig de ene keer zijn er 5 weken tussen en andere keer slechts 3weken)
Ik heb hierop toegezegd omwille het kind toch zijn vader te gunnen. Bij de laatste ontmoeting heb ik de vader gevraagd of hij nu het kind ook wil erkennen (voor de vader geeft dit zowel rechten als plichten) maar hierop krijg ik dus geen antwoord. Ik vroeg hem ook of hij zag zitten om nu hij de geneugten van een kind heeft ook wil bijdragen in de lasten...Hij ging dit bespreken met zijn vrouw...Nog geen week later is hij nota bene naar mijn moeder gegaan om te zeggen dat ik te veel eisend ben (ik kan er niet bij waarom hij hiermee naar mijn moeder is gegaan) maar zijn tegen voorstel is dat ik alle facturen-uitgaven dat ik aan mijn kind besteed hem bewijs van voorleg en dan mss een deel van zal betalen en dat hij kleren koopt voor het kind. Nu de kleerkast steekt vol (2de hands gekregen) en met kleren betaal ik niets.
Ik heb gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur gezet word, en geen keuze krijg maar ik sta er al 3jaar alleen voor mijn kind.
wat zijn jullie adviezen? Mij een advocaat pro deo gaan zoeken? en wat zijn de gevolgen dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 nov 2014 20:49

Zou nog niet meteen naar een advocaat gaan, maar hem simpelweg laten weten dat als hij contact wil met zijn kind, hij ook mee moet instaan voor de lasten, dwz kind erkennen als het zijne, en tevens mee betalen (mocht u alimentatie eisen, zou hij een mooi bedrag krijgen omdat u het grootste deel van de tijd voor het kind instaat, dus een beperkte bijdrage vragen is nog zeer schappelijk van u). Wil hij dit niet, dan heeft hij ook geen contact meer met uw kind. En aangezien het wettelijk zijn kind niet is, heeft hij ook niets te eisen.

Naar mening is het hebben van een kind een grote verantwoordelijkheid, waar u ook mooie dingen voor terug krijgt, en niet omgekeerd.

fropke
Topic Starter

#3 , 24 nov 2014 21:10

Ik had hem voorgesteld da hij zelf mocht kiezen en dat ik er zelfs een deel dan naar het kind zijn spaarrekening zou doorstorten (omdat ik met mijn inkomen niet in staat ben om te kunnen sparen voor studies en dergelijke)... Maar volgens hem zag zijn vrouw dat niet zitten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2014 22:03

Ofwel topt hier het verhaal ofwel daagt u de vader voor de rechtbank en vraagt u aan de rechtbank via verplicht DNA test het biologische vaderschap te bewijzen en stelt u voor dat vader dan ook uiteraard zijn volledige ouderlijke rechten kan uitoefenen - met co-ouderschap en alimentatie.

duma

#5 , 25 nov 2014 11:19

Hij IS de vader niet, want hij heeft het kind niet erkend. Hij heeft dus nérgens recht op.
Dus, zoals Fransisus zegt: ofwel stop het hier en voedt u het kind alleen op, maakt u geen afpraken meer met die vreemde en negeert u hem volkomen.
Anders stapt u naar de rechtbank, eist u een DNA test en maakt u een officiële regeling, waarbij er dus co-ouderschap komt.

Dat houdt dat jullie beide het ouderlijk gezag hebben en samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van juklie kind: opvoeding, verblijf, hobby, religie, onderwijs, medische zaken, .... Dat houdt ook in dat er dus een verblijfsregeling moet komen. Verblijfsco-ouderschap (bilocatie) geniet hierbij de voorkeur, zeker als een ouder er om vraag en indien niet toegekend, moet dit geargumenteerd worden door de rechter. In jullie geval acht ik de kans klein dat dat er onmiddellijk van zal komen: er is geen band met de vader (ah nee, dat was tot nu toe een vreemde). Daardoor kan er een opbouwende regeling worden voorgesteld. Langs de andere kant: gaat hij week/week willen? Gaat zijn vrouw dat willen?

Indien het verblijf niet gelijkmatig verdeeld is, zal hij dan ook moeten bijdragen in het levensonderhoud van het kind: alimentatie.
Hij zal eveneens (de helft meestal) moeten bijdragen in de bijzondere kosten: hobby, onderwijs, rijbewijs, medische ingrepenn (bril bv), kot, evt busabonnement later, ...

Je moet voor jezelf uitmaken welke weg je kiest.
Maar let op: De eis tot vaderschaptest kan ook van de vader zelf komen!

Franciscus

#6 , 25 nov 2014 22:00

Heb ooit zo'n case gehad waar de mogelijke vader klacht was gaan indienen bij de politie wegens weigeren bezoekrecht... ( rond jaar 2000)
Gezien hij met niets in orde was geen vonnis geen erkenning (kind was ook al twee of drie jaar oud) werd er dus geen PV opgesteld maar verantwoordelijke politie ging wel eventjes antecedenten partijen na.
Moeder werd erbij gehaald was ondertussen gehuwd en echtgenoot had kind erkend - was trouwens geboren tijdens huwelijk.
Heb moeder ook bij mij gehad en deze vertelde dat dat vriendje van tijd tot tijd meestal dronken zowel bij haar als in cafés en zo ging vertellen dat het zijn kind was.
Heb toen aangeraden om ineens in de aanval te gaan - dus ok als jij vader wil gaan spelen dan zal het op die manier gebeuren - dus mee verantwoordelijk en mee betalen.... was ineens gedaan.

fropke
Topic Starter

#7 , 25 nov 2014 23:37

Goh ja wat moet ik nu doen? ik ben zo bang dat het allemaal gaat escaleren... nu afwachten op zijn initiatief op een deftig gesprek ... ik hoop dat ik hier niet als slechte uitkom want ofwel word ik gezien als geldwolf ofwel as de heks die hem niet toeliet het kind te zien
Stel alimentatie ... Hoe word die berekend? Moet ik alle facturen van school bijhouden en rekeningen dak aan da kind spendeer? Gezien mijn financiën krijg ik ook veel 2de handskleren dus daar spaar ik al uit... Kind zou ma een dag per maand bij de papa zijn( denk da het kind niet echt welkom is) en nu ook de jaren van grote kosten zijn nu ook gedaan he( ziekenhuiskosten kinderopvang)

fropke
Topic Starter

#8 , 26 nov 2014 10:09

Allez hup weer een gesprek via fb want gesprek zonder zijn vrouw zit er niet er in. Heb dan ineens ma gevraagd of hij het kind wou erkennen maar als antwoord kreeg"officieel, nee voorlopig niet" dus ja zegt genoeg zekers?

BloodNight

#9 , 26 nov 2014 13:19

Momenteel is de keuze aan u. Ofwel krijgt de papa omgang met zijn kind en draagt hij de kosten
ofwel laat hij jullie met rust.
Pijnlijke en moeilijke keuze dat zeker. Maar papa "spelen" en geen verantwoordelijkheid dragen is ook niet de bedoeling.
Wat je misschien wel eens kan doen, bemiddeling doen via het CAW. Kijken wat daarvan komt. Is misschien een goede tussenstap. Bij het CAW kan men u raad geven.

duma

#10 , 27 nov 2014 10:29

Als hij het kind niet wil erkennen, is hij de vader niet en heeft hij bijgevolg geen enkel recht. Punt en gedaan.

Franciscus

#11 , 28 nov 2014 23:18

Persoonlijk zou ik hem 'bannen' van uw facebook of hoe u dat ook zou noemen.
Dus elk contact verbreken.

Terug naar “Andere”