voorlopige bewindsvoering

jpc6000
Topic Starter

voorlopige bewindsvoering

#1 , 18 dec 2014 10:24

mijn moeder staat onder bewindsvoering van een advocaat
ze vraagt aan de bewindsvoerder haar drinkgeld 200 euro te brengen
advocaat weigert deze te brengen
mijn moeder heeft reeds 10 keer gevraagd en zegt steeds ik zal het brengen en doet het niet
bewindsvoerder vraagt aan mijn moeder voor wat het moet dienen

heeft mijn moeder recht om drinkgeld te vragen?
moet ze dat drinkgeld verantwoorden aan advocaat?

Er is geen sprake van geld tekort.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 dec 2014 13:18

wat zou het nut zijn van een voorlopige bewindvoering als je moeder zonder reden zomaar geld zou kunnen eisen (zelfs al heeft ze op dat moment geld genoeg)?

200 euro drinkgeld is een serieus bedrag voor iemand die onder bewindvoering staat (en waarvan je dus mag verwachten dat er redenen zijn waarom ze het geld niet goed kan beheren en waarvan ook verondersteld mag worden dat een hoop facturen automatisch gebeuren).

Krijgt ze regelmatig haar week-/maandgeld?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2014 23:35

Geld brengen????

Reclame

ippa

#4 , 22 dec 2014 10:23

Als je kan bewijzen dat je moeder vóór ze onder bewindvoering stond, ook drinkgeld (of schenkingen) gaf, is de bewindvoerder verplicht op haar vraag in te gaan. Je kan desnoods de vrederechter van het kanton die de bewindvoering uitsprak, hierover aanspreken.

ippa

#5 , 22 dec 2014 10:27

@JPV : "200 € is een serieus bedrag.....": jij kan daar helemaal niet over oordelen als je de financiële situatie van de beschermde persoon niet kent.

JPV

#6 , 22 dec 2014 11:15

Als je kan bewijzen dat je moeder vóór ze onder bewindvoering stond, ook drinkgeld (of schenkingen) gaf, is de bewindvoerder verplicht op haar vraag in te gaan.
leg me dat eens uit. Het is niet omdat ze vroeger regelmatig 200 euro afhaalde, dat dit nu ook nog zomaar zou moeten kunnen. Net daarom is er bewindvoering, om enige controle uit te voeren. Het is wel zo dat de voorlopige bewindvoerder, indien voldoende financiële middelen beschikbaar, die 200 euro als normaal beschouwt en haar dit (terecht) regelmatig toekent.

Dat die 200 euro naar haar zoon zou moeten gaan, is trouwens nergens door de OP gezegd.
@JPV : "200 € is een serieus bedrag.....": jij kan daar helemaal niet over oordelen als je de financiële situatie van de beschermde persoon niet kent.
ik kan wél zeggen dat die 200 euro een serieus bedrag is, objectief is dat niet om een krant te gaan kopen of een onverwacht tekort voor dringend eten op't einde van de maand bij te passen. De rechter heeft de mogelijkheid om in het kader van een bewindvoering een deel van het inkomen/vermogen vrij door de moeder te laten beschikken, gezien er geld gevraagd wordt uit de voorlopige bewindvoering blijkt dus dat dit niet over dergelijke bedragen gaat. Dan kan je er vanuitgaan dat er wel degelijk verantwoording afgelegd moet worden gezien de bewindvoerder ook verantwoording moet afleggen over de correct gebruik van de middelen tegenover de rechter.

ippa

#7 , 23 dec 2014 08:22

De precedenten van giften of schenkingen zijn in de rechtspraak betreffende voorlopige bewindvoering aangenomen als mogelijkheid voor latere schenkingen. Een Waalse rechtbank heeft zelfs de toelating gegeven, zonder voorafgaande giften / schenkingen, alsnog een gift toe te laten, na onderzoek van de argumentatie.

Uiteraard dient voor een regelmatige afname van 200,- € een degelijke argumentatie gegeven te worden. Eenmalig is dit evenwel geen probleem: dit kan onder de beheerstaat-rubriek: diverse.

Mogelijks hangt deze beslissing af van kanton tot kanton en de visie van de vrederechter.

jpc6000
Topic Starter

#8 , 24 dec 2014 13:03

de bewindsvoerder heeft dit reeds vele maanden gedaan
nu schrijft hij dat het geld voor mij is en daarom niet meer wilt
aan de telefoon zegt hij steeds tegen mijn moeder dat hij het zal brengen maar doet het niet

voor mij zijn dat kosten, verplaatsing, parkeergeld
dagelijks als ze in kliniek lag en vele uren haar verzorgt
daar mag een kleine vergoeding tegen over staan en mijn moeder vind dit goed
Deze qwality time is voor dementerenden van groot belang
zeker als het ook nog eens familie is
maar dat moet gratis?

zakkenvullende verzorgstehuizen
als men weet dat het rusthuis 1500 euro krijgt en de mantelzorgpremie en subsidies
ook als mijn moeder in kliniek ligt blijven de kosten hetzelfde
een kamer met bed, beetje (slecht) eten en nog geen 10 minuten tijd voor een gesprek
verzorging alleen pillen, zalfjes of tijdsconsumerende behandelingen vergeten ze regelmatig
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Terug naar “Andere”