Maximumfactuur 2014

sibi
Topic Starter

Maximumfactuur 2014

#1 , 15 jan 2015 12:58

Hi all,

Gezien mijn ziekenfonds er blijkbaar maar bitter weinig van af weet, stel ik hier de vraag maar.

Situatie:
- mijn partner scheidt van haar ex begin 2012
- mijn partner en ik leren elkaar in de zomer van 2012 kennen
- wij zijn officieel gaan samenwonen medio 2013, dus 01/01/2014 vormden wij officiëel een gezin
- voor 2014 hebben wij als gezin de MAF-teller rond de 1200EUR staan

Hebben wij recht op terugbetaling tot het plafond ? Hoe wordt het plafond bepaald ?
Ik heb al gevonden dat men voor de MAF van 2014 gaat kijken naar het netto belastbaar gezinsinkomen van het inkomstenjaar 2011.
Ik ben in de zomer van 2011 beginnen werken, met als gevolg dat ik maar rond 8-9.000EUR zit voor 2011.
Mijn partner heeft in 2011 niet gewerkt, maar was wel officieel samenwonend met haar ex.

Hopende dat iemand mij van antwoord kan dienen,
Sibi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 jan 2015 18:46

Ik heb steeds begrepen dat het de huidige gezinssamenstelling is die telt in combinatie met de inkomsten die golden voor die personen tijdens de referentieperiode.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sibi
Topic Starter

#3 , 16 jan 2015 10:11

Dit lijkt me ook het meest logische, maar de mutualiteit beweert dat wij voor 2014 geen recht hebben op terugbetalingen.
Ze kunnen me alleen niet zeggen waarom... .

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2002060542" onclick="window.open(this.href);return false; ... hier kan ik als leek niet aan uit.
Ondanks dat alle folders over de MAF spreken dat gekeken wordt naar het inkomen van 2011 voor de MAF van 2014, zie ik dat niet in de wettekst terugkomen ?

Dit zou gaan over de terugbetaling van een bedrag van ca. 750EUR. Vanzelfsprekend wil ik daar het fijne van weten. :)

Reclame

roharro

#4 , 16 jan 2015 11:15

Dit lijkt me ook het meest logische, maar de mutualiteit beweert dat wij voor 2014 geen recht hebben op terugbetalingen.
Ze kunnen me alleen niet zeggen waarom... .

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2002060542" onclick="window.open(this.href);return false; ... hier kan ik als leek niet aan uit.
Ondanks dat alle folders over de MAF spreken dat gekeken wordt naar het inkomen van 2011 voor de MAF van 2014, zie ik dat niet in de wettekst terugkomen ?

Dit zou gaan over de terugbetaling van een bedrag van ca. 750EUR. Vanzelfsprekend wil ik daar het fijne van weten. :)
De details staan niet in de wet zelf maar in een koninklijk besluit.

Alleszins, wat de inkomens betreft geldt:

(het belastingjaar = MAF-jaar - 2, het inkomensjaar = MAF-jaar -3)

Dus: voor gedane uitgaven in het jaar 2004 wordt gekeken naar de inkomsten van 2011 die terug te vinden zijn op het belastingsaanslagbiljet (aanslagjaar) van 2012.
Kijk dus het belastingsaanslagbiljet(ten) na van het jaar 2012.

sibi
Topic Starter

#5 , 19 jan 2015 11:41

Ik was student-af in 2011 --> Totaal van mijn netto inkomsten = 8.094,04EUR (cfr. aanslagbiljet)
Mijn vrouw had voor inkomstenjaar 2011 nog een gezamenlijk aanslagbiljet met haar ex --> Totaal van haar netto inkomsten (incl. huwelijksquotiënt dus) = 7.384,92EUR
Totaal is dus ca. 15.500EUR

Volgens http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... dragen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; :
MAF-plafond is 450EUR indien netto belastbaar gezinsinkomen < 17.719,92EUR

https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... TH_4_3.xml" onclick="window.open(this.href);return false; -->
"Uw ziekenfonds houdt uw medische kosten bij. Als uw medische kosten het maxi-mumbedrag van dat jaar overschrijden, betaalt uw ziekenfonds ze automatisch maandelijks terug.

U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Bij de eerste uitbetaling in het kader van de MAF ontvangt u een attest."

Tot zover het automatisch terugbetalen van bedragen boven het MAF-plafond dus... . :roll:
Laatst gewijzigd door sibi op 19 jan 2015 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#6 , 19 jan 2015 12:01

Mijn vrouw had in 2011 nog een gezamenlijk aanslagbiljet met haar ex -->
Zoals ik reeds heb geschreven zijn de bedragen die op het aanslagbiljet van 2012 staan degene die tellen voor de MAF 2014.
Kijk die bedragen dus na.
Het aanslagbiljet van 2011 doet niet ter zake.

sibi
Topic Starter

#7 , 19 jan 2015 12:04

Mijn excuses, ik had het uiteraard altijd over inkomstenjaar 2011. ;)

roharro

#8 , 19 jan 2015 12:06

Mijn excuses, ik had het uiteraard altijd over inkomstenjaar 2011. ;)
In dat geval ziet het ernaar uit dat u volkomen gelijk hebt.
Wat geeft de mutualiteit als reden om MAF niet toe te passen?

sibi
Topic Starter

#9 , 19 jan 2015 12:10

Ze hadden er zelf geen antwoord op.

Soit, ik print beide aanslagbiljetten af en geef 't aan hen af.
Dan moeten ze niet meer langs RRN en FodFIN voor hun informatie... .

Van als ik een update heb, post ik 't hier. ;)

-edit-
Het bestaan van die MAF ben ik trouwens maar vrij recent te weten gekomen, nadat mijn mutualiteit sinds kort een nieuwe portal heeft voor hun leden.
Daarin is het luikje Maximumfactuur beschikbaar, itt in hun vorige portal. Moest dit niet zichtbaar geweest zijn, ik had er nooit achter gevraagd (zoals wel meer leden, vrees ik).

roharro

#10 , 19 jan 2015 12:21

Ze hadden er zelf geen antwoord op.

Soit, ik print beide aanslagbiljetten af en geef 't aan hen af.
Dan moeten ze niet meer langs RRN en FodFIN voor hun informatie... .

Van als ik een update heb, post ik 't hier. ;)

-edit-
Het bestaan van die MAF ben ik trouwens maar vrij recent te weten gekomen, nadat mijn mutualiteit sinds kort een nieuwe portal heeft voor hun leden.
Daarin is het luikje Maximumfactuur beschikbaar, itt in hun vorige portal. Moest dit niet zichtbaar geweest zijn, ik had er nooit achter gevraagd (zoals wel meer leden, vrees ik).
Zal te wijten zijn aan slechte informatie stroom.
Als ik me niet vergis verloopt dit allemaal via de kruispuntbank van de sociale zekerheid welke daarvoor o.a. ook het Rijksregister consulteert.
Eén zwakke -of te trage- schakel in die keten en het werkt niet.....

Zijn jullie beiden bij dezelfde mutualiteit?

sibi
Topic Starter

#11 , 19 jan 2015 12:28

Ik ben al heel mijn leven bij dezelfde mutualiteit, mijn vrouw is sinds 01/07/2014 gemuteerd naar mijn mutualiteit.
't Zal een samenloop van omstandigheden zijn... .

Terug naar “Andere”