misbruik alimantatiegeld

Bita
Topic Starter

misbruik alimantatiegeld

#1 , 13 sep 2007 14:37

Mijn man moet elke maand alimentatiegeld betalen aan het kind van zijn ex-vriendin.
Mijn man heeft geen vaderrechten, hij wou eerst een DNA-test, maar dat werd geweigerd door zijn ex-vriendin, en ze maakte een loonbeslag op
zijn rekening.
Uit schrik hiervoor blijven we braafjes elke maand betalen.
Nu is hij erachter gekomen dat het kind meermaals in instellingen is geplaatst geweest, zijn ex-vriendin heeft er nooit iets over gezegd,
zij bleef gewoon elke maand het alimentatiegeld ontvangen.
Mijn vraag is:
Er moet toch iemand ons verwittigen als het kind wordt opgevoed door iemand anders, iemand moet ons toch verwittigen als het kind besluit om niet meer naar school te gaan, zodat wij ook niet elke maand aan zijn ex-vriendin nutteloos te zitten betalen.
Dit is toch niet eerlijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 sep 2007 12:23

Uit ‘Mijn man heeft geen vaderrechten’ leid ik af dat hij onderhoudsgeld verschuldigd is krachtens “Art.336.Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijk tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting tot na de meerderjarigheid van het kind.Art.337.§1.De vordering komt aan het kind persoonlijk toe...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het kind(of zijn vertegenwoordigende moeder) moet u NIET verwittigen als het kind wordt opgevoed door iemand anders,vermits uw man een ’vreemde’ blijft voor dit kind.Wel dient hij verwittigd wanneer de onderhoudsplicht ophoudt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”