Achternaam moeder toevoegen

xype
Topic Starter

Achternaam moeder toevoegen

#1 , 18 jan 2015 21:57

Is het mogelijk de achternaam van mijn moeder toe te voegen?
De reden: mijn vader heeft ons in de steek gelaten en sindsdien doet mijn moeder alles voor ons en staat ze dag en nacht klaar. Uit respect en uit dankbaarheid zou ik, voor mezelf, graag mijn achternaam veranderen.
Wel te verstaan wil ik mijn originele achternaam, deze van mijn vader, niet verwijderen, maar wil ik de achternaam van mijn moeder toevoegen aan deze dat ik nu heb.
Ik heb vernomen dat men nu de achternaam van zowel beide ouders, of de achternaam van een ouder naar keuze mag aannemen van bij de geboorte. Ik vraag mij dus af als dit een probleem zou moeten zijn, aangezien de wet hier veranderd is?
Is dit mogelijk aan de hand van deze reden? Hoe lang duurt zo'n procedure?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 jan 2015 23:07

Die wet was er dacht ik enkel voor de ouders, kinderen kunnen het dus niet aanvragen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2015 23:22

Hangt van leeftijd af....twee medewerkers hebben al jaren een dubbele naam.
Dochter van vriendin ook maar dat was na een adoptie.

Reclame

WP002

#4 , 19 jan 2015 08:08

Hangt ervan af of u meerderjarig bent of niet. Zo ja dan mag het niet meer.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2015 16:42

Mijn medewerkers waren beiden meerderjarig hoor.
Hoe en waarom kan ik niet meer navragen maar ze hebben een dubbele naam gekregen terwijl ze werkten.
PS een advocaat in Antwerpen ook.

WP002

#6 , 20 jan 2015 11:48

Je kan altijd de procedure in gang steken natuurlijk, maar ik dacht dat de TS vroeg naar die redelijk "simpele" naamswijziging die enkele maanden geleden door Turtelboom is ingevoerd waarbij je als kind de naam van je moeder bij die van je vader kan zetten.

Terug naar “Andere”