Dreigmails

Darliiien
Topic Starter

Dreigmails

#1 , 26 mar 2015 00:14

Hallo,
Ik heb een probleempje:
Vandaag op mijn werk kreeg ik ineens telefoon van de politie met de boodschap dat er een klacht was ingediend tegen mijn gsm-nummer. De persoon (we noemen hem even X) beweerd dat een andere dame (Y) hem zou gestuurd hebben via mijn nummer. Deze persoon Y zou dus ook enkele dreigementen hebben geuit aan het adres van X.
Nu kan dit totaal niet, want ik heb natuurlijk mijn gsm en dus ook mijn simkaart altijd bij me. Wat wel opvallend was, is dat ik de laatste maanden al minimum een 5-tal keer een nieuwe simkaart heb moeten aanvragen omdat de mijne steeds stopte met werken. Nu zeiden enkele vrienden me al, dat het inderdaad wel heel erg makkelijk is om hier ergens een telefoonzaak binnen te wandelen en je voor te doen als iemand anders om zo aan een nieuwe simkaart te geraken. Ik ben dus bang dat er iemand is, iemand die me goed kent, die mijn gsm-nr misbruikt. het zij op deze manier, of door mijn gsm op onbewaakte momenten (bv: thuis, bij kameraden,...) te gebruiken.
Nu in mijn gsm zelf is er verder niets terug te vinden van telefoonnr of smsen naar deze persoon, ik heb dit samen met mijn ouders meerdere malen gecontroleerd. Verder zijn er ook berichtjes verstuurd vanaf mijn en mijn vriend onze facebook-accounts. Ook hier weer hetzelfde verhaal, wij weten van niets en de mails zijn verwijderd op de accounts.
Nu ga ik morgen zelf ook wel een klacht neerleggen tegen onbekend, wegens misbruik van gsm en sociale media om dreigingen te uiten aan onbekenden.
Maar de agente die de klacht van X heeft genoteerd wilt me helaas niet veel vertellen over de dreigingen, het enige wat we weten is dat er niet met de dood werd gedreigd, er werd enkel gedreigd om een bedrijf te bellen waar X 'zogezegd' schrik van heeft. De klacht kon ook enkel op dreiging staan, hoewel X probeerde ook een klacht neer te leggen wegens stalking, maar dit kon de politie niet aannemen, gezien X vaak de eerste was die stuurde en steeds terugantwoordde als Y iets stuurde.
Maar nu komt eigenlijk na een heel lang verhaal mijn vraag: de agenten die de klacht van X heeft genoteerd heeft me enkel gebeld om te vragen achter de gegevens van de persoon van wie de dreigingen dan wel kwamen. Helaas kan ik dat ook niet zeggen en staat de klacht dus genoteerd tegen mij. Nu vraag ik me af wat hier verder mee gebeurd? X zei dat dit voor de rechtbank zal komen en dat ik me dus voor de rechtbank zal moeten verdedigen. Komen dit soort zaken effectief zo snel voor de rechtbank? En zo ja, wat die ik nu best verder hiermee? Ik wil namelijk niet gestraft worden voor iets waar ik niets vanaf weet...

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 26 mar 2015 00:23

Dat kan heel eenvoudig vanaf websites zoals deze:
http://www.smsgratisversturen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Darliiien
Topic Starter

#3 , 26 mar 2015 00:28

Dat kan heel eenvoudig vanaf websites zoals deze:
http://www.smsgratisversturen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad! Dit ook! Ongelooflijk hoe gemakkelijk het is om iemand zijn identiteit, gsm-nr's,... over te nemen...

Reclame

giserke

#4 , 26 mar 2015 09:06

Hebt U de inhoud van uw GSM aan de agente getoond zodat ze in haar PV kon schrijven dat ze niks verkeerd heeft vastgesteld in uw GSM?

Redrum

#5 , 26 mar 2015 09:30

gezien X vaak de eerste was die stuurde en steeds terugantwoordde als Y iets stuurde.
Op uw nummer dan...?

Wat het parket met die klacht gaat doen is niet te voorspellen, dat zal van een aantal factoren afhangen. De politie heeft wel degelijk de term 'bedreiging' gebruikt?

Uit eventueel onderzoek zal wel blijken hoe het zit met gsm én facebook-account.

U spreekt over uw ouders, bent u minderjarig?

Ik raad u in elk geval aan om er eens heel goed over na te denken, eventueel samen met uw ouders en zelfs een raadsman, vooraleer de zaken verder escaleren.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 26 mar 2015 10:09

Beste

Als verdacht heeft u het recht bepaalde documenten aan het strafdossier te laten toevoegen.

U vraagt uw provider dus best om enkele gedetailleerde overzichten van uw sms-factuur (factuur). Als daaruit blijkt dat u op geen enkel verdacht tijdstip sms'en hebt verstuurd, zal de procureur vermoedelijk niet eens de moeite nemen u nog verder te laten ondervragen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Darliiien
Topic Starter

#7 , 26 mar 2015 12:15

Beste

Als verdacht heeft u het recht bepaalde documenten aan het strafdossier te laten toevoegen.

U vraagt uw provider dus best om enkele gedetailleerde overzichten van uw sms-factuur (factuur). Als daaruit blijkt dat u op geen enkel verdacht tijdstip sms'en hebt verstuurd, zal de procureur vermoedelijk niet eens de moeite nemen u nog verder te laten ondervragen.
Ik ben enkel telefonisch gecontacteerd, dus niet op bureau moeten gaan. Niet ondervraagd, niks... En verder staan die verzonden dreigsms'en wel op mijn factuur. Ik denk dus dat er iemand is die simkaarten aanvraagd in mijn naam, waardoor de tijdstippen en andere info dus wel op mijn factuur staan... Ik heb wel 2 mensen die kunnen bevestigen dat ik minimum 4 keer een nieuwe simkaart ben gaan halen op 2 maanden tijd...

GB2702

#8 , 26 mar 2015 13:13

Misschien kan U bij uw operator is navragen waar en wanneer er telkens een nieuwe simkaart werd aangevraagd voor uw nummer. Als U dan kan bevestigen dat U op de keren dat u zeker bent geen nieuwe kaart hebt aangevraagd waar u was werk of andere plaats dan denk ik dat dit ook ideaal is om in het dossier te steken. Misschien kunnen er dan ook camerabeelden opgevraagd worden?

Redrum

#9 , 26 mar 2015 13:19

vergewis er u eerst van dat u wel degelijk de politie aan de lijn had, want met dit soort toestanden...

Vraag eens aan je provider hoeveel en welke simkaarten er precies afgeleverd zijn, en wat daar mee gebeurd is. Men gaat dat dus allemaal netjes kunnen zien.

Maar goed, ik vermoed dus dat dit een hopeloos topic gaat worden.

Darliiien
Topic Starter

#10 , 26 mar 2015 14:47

Hallo,
Ik heb een probleempje:
Vandaag op mijn werk kreeg ik ineens telefoon van de politie met de boodschap dat er een klacht was ingediend tegen mijn gsm-nummer. De persoon (we noemen hem even X) beweerd dat een andere dame (Y) hem zou gestuurd hebben via mijn nummer. Deze persoon Y zou dus ook enkele dreigementen hebben geuit aan het adres van X.
Nu kan dit totaal niet, want ik heb natuurlijk mijn gsm en dus ook mijn simkaart altijd bij me. Wat wel opvallend was, is dat ik de laatste maanden al minimum een 5-tal keer een nieuwe simkaart heb moeten aanvragen omdat de mijne steeds stopte met werken. Nu zeiden enkele vrienden me al, dat het inderdaad wel heel erg makkelijk is om hier ergens een telefoonzaak binnen te wandelen en je voor te doen als iemand anders om zo aan een nieuwe simkaart te geraken. Ik ben dus bang dat er iemand is, iemand die me goed kent, die mijn gsm-nr misbruikt. het zij op deze manier, of door mijn gsm op onbewaakte momenten (bv: thuis, bij kameraden,...) te gebruiken.
Nu in mijn gsm zelf is er verder niets terug te vinden van telefoonnr of smsen naar deze persoon, ik heb dit samen met mijn ouders meerdere malen gecontroleerd. Verder zijn er ook berichtjes verstuurd vanaf mijn en mijn vriend onze facebook-accounts. Ook hier weer hetzelfde verhaal, wij weten van niets en de mails zijn verwijderd op de accounts.
Nu ga ik morgen zelf ook wel een klacht neerleggen tegen onbekend, wegens misbruik van gsm en sociale media om dreigingen te uiten aan onbekenden.
Maar de agente die de klacht van X heeft genoteerd wilt me helaas niet veel vertellen over de dreigingen, het enige wat we weten is dat er niet met de dood werd gedreigd, er werd enkel gedreigd om een bedrijf te bellen waar X 'zogezegd' schrik van heeft. De klacht kon ook enkel op dreiging staan, hoewel X probeerde ook een klacht neer te leggen wegens stalking, maar dit kon de politie niet aannemen, gezien X vaak de eerste was die stuurde en steeds terugantwoordde als Y iets stuurde.
Maar nu komt eigenlijk na een heel lang verhaal mijn vraag: de agenten die de klacht van X heeft genoteerd heeft me enkel gebeld om te vragen achter de gegevens van de persoon van wie de dreigingen dan wel kwamen. Helaas kan ik dat ook niet zeggen en staat de klacht dus genoteerd tegen mij. Nu vraag ik me af wat hier verder mee gebeurd? X zei dat dit voor de rechtbank zal komen en dat ik me dus voor de rechtbank zal moeten verdedigen. Komen dit soort zaken effectief zo snel voor de rechtbank? En zo ja, wat die ik nu best verder hiermee? Ik wil namelijk niet gestraft worden voor iets waar ik niets vanaf weet...

Alvast bedankt!!
Ok even een update:
Ik kom net van het politiekantoor waar ik klacht heb neergelegd tegen onbekenden wegens het misbruik van mijn gsmnr en mijn sociale media.
Probleem is: de sms'en staan op mijn telefoonnummer en op mijn gsm-factuur. Mails vanaf fb zijn verzonden vanaf mijn ip-adres. Hoe dit allemaal mogelijk is valt blijkbaar niet te achterhalen. De politie vermoedt te weten wie het wel is geweest, maar krijgt geen verklaring uit deze persoon: punt is, ik blijf dus als verdachte opstaan. En ik gok dat ik dus enkel kan hopen dat de rechter eventueel in een goede bui is en mij gelooft.

JPV

#11 , 26 mar 2015 15:17

sms'jes kan je nog faken (maar gezien ook reacties teruggestuurd werden is het wel onwaarschijnlijk dat je niet minstens op de hoogte was), maar vanaf een IP-adres waar jij ook op internet zat, met een facebook-account van zowel jij als je vriend, is het wel héél onwaarschijnlijk dat er bij jullie thuis niemand betrokken is.

Het enige alternatief is dat iemand op jullie pc ingebroken zou hebben en wachtwoorden van je accounts zou hebben. Maar bij de combinatie van dit alles, zou ik toch eens kijken of je vriend geen dubbel spel speelt.

Darliiien
Topic Starter

#12 , 26 mar 2015 15:18

Ik ben vandaag bij de politie geweest, ik heb klacht neergelegd geen onbekende wegens misbruik van mijn gsmnr en sociale media.
Nu het grote probleem is: de sms'en, die ik niet verstuurd heb, staan wel op mijn gsm-facturen. En de fb-accounts staan ook volledig op mijn ip-adres.
Nu is mijn vraag, kan de politie het ip-adres van 1 apart bericht verstuurd via Facebook, opsporen, ook als de verstuurder de berichten heeft verwijderd? Want dit is namelijk mijn enige kans om te laten zien dat ik onschuldig ben, als deze berichten vanaf een ander ip-adres zijn verstuurd. Hoewel ik er een beetje voor vrees gezien de politie enkel mijn ip-adres ziet bij de accounts... (Vrees dat mijn ip-adres ook is misbruikt)
Alvast bedankt!!

Vandebos

#13 , 26 mar 2015 16:16

FB werkt steeds mee aan gerechtelijke onderzoeken. Deze hebben hiervoor speciale contactpersonen die bij de CCU gekend zijn. Log en backups kunnen de nodige gegevens bevatten die de politie nodig heeft.

Mag ik u dringend aanraden uw router/modem te beter te beschermen? Het is deze die een ip zal toekennen. Ik vermoed dan ook dat de Wifi connectie op het toestel in kwestie niet echt beveiligd is.

Redrum

#14 , 26 mar 2015 16:21

Probleem is: de sms'en staan op mijn telefoonnummer en op mijn gsm-factuur. Mails vanaf fb zijn verzonden vanaf mijn ip-adres. Hoe dit allemaal mogelijk is valt blijkbaar niet te achterhalen.
Och, soms blijkt voor zo'n zaken uiteindelijk toch een simpel antwoord te zijn.
Een rechter zal wel naar meer dingen kijken om te beslissen wie hij gelooft. En bijvoorbeeld ook eens horen waarom X aanneemt dat precies jij hem zou bedreigen en dergelijke. Die rechter gaat zich nooit fixeren op enkel een IP-adres hoor.

Darliiien
Topic Starter

#15 , 26 mar 2015 16:30

FB werkt steeds mee aan gerechtelijke onderzoeken. Deze hebben hiervoor speciale contactpersonen die bij de CCU gekend zijn. Log en backups kunnen de nodige gegevens bevatten die de politie nodig heeft.

Mag ik u dringend aanraden uw router/modem te beter te beschermen? Het is deze die een ip zal toekennen. Ik vermoed dan ook dat de Wifi connectie op het toestel in kwestie niet echt beveiligd is.
Neen idd, ken er verder ook niets van, weet ook niet hoe het zit met al die logbestanden enzo, maja maakt nie uit, ergste wat ik vrees is dat het iemand in mijn onmiddellijk omgeving is die dit gedaan heeft.... Iemand die in mijn huis komt en op mijn gsm en pc kan...
Verder ga ik mijn broer, die hier heel wat meer van kent, alles laten nakijken en beschermen en dergelijke...

Terug naar “Andere”