Hallo!
Ik ben Belgische en gehuwd met een Belg. Ik ga nu tijdelijk in Nederland werken en daar ook wonen door de week, natuurlijk ga ik zoveel mogelijk gewoon thuis komen. Nu ben ik dus aan het uitzoeken hoe ik dit precies moet regelen met mijn domiciliëring, want het lijkt nogal tegenstrijdig.
Aan de ene kant ben ik natuurlijk verplicht om mijn domiciliëring bij mijn man te houden, aan de andere kant ga ik helaas toch meer in Nederland zijn dan in België in de komende periode.
Ook is het zo dat als ik een appartement huur in Nederland, ik daar dan weer ook verplicht ben mij in te schrijven bij de gemeente.
Nu heb ik het volgende artikel gevonden: Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.
Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;
Klopt het dus dat ik mijn domiciliëring gewoon in België mag laten? En moet ik me dan alsnog ook inschrijven in Nederland of mag dit net niet?
En hoe moet het dan stel dat ik er toch langer dan 1 jaar zou werken?
Alvast bedankt!