Grootouderrechten

NeleG
Topic Starter

Grootouderrechten

#1 , 03 apr 2015 16:09

Beste,

Enkele maanden geleden gaven mijn ouders een familiefeest. Uiteraard werden wij uitgenodigd, samen met onze 4 kinderen. Het feest ging door op een zondag van 14u tot 17u, toevallig op het moment dat de 2 oudsten naar een jeugdbeweging gaan. Wij lieten de kinderen zelf beslissen wat ze wilden, de oudste (Rune) wilde gaan, Robbe niet. Wij besloten toen om te gaan van 14u tot 16u30. Blijkbaar vonden mijn ouders dit niet goed genoeg en kwamen er allerlei dreigementen onze richting uit. Robbe (7 jaar) was niet meer welkom op hun kerstfeest en als wij niet kwamen gedurende heel het feest werden wij uit de familie gesloten. Omdat dit de zoveelste keer dat ze ons voor blok zetten, besloten wij om deze keer niet toe te geven en zelfs niet naar het feest te gaan.

Vandaag kregen wij een brief van een advocaat waarin zij 1 zondag per maand en een paar dagen in de vakanties de kinderen opeisen. Kan dit zomaar? Wij zijn immers geen familie meer? De kinderen dan toch ook niet? Bovendien gaan zij elke zondag naar die jeugdbeweging en 's zaterdags gaan ze voetballen. Robbe wilt nog wel terug naar zijn grootouders, de 2 kleinsten ook, maar Rune niet; zij was immers aanwezig bij die dreigementen. Wat kunnen wij hier tegen doen?

Alvast bedankt voor de raad!

Met vriendelijke groeten,

X

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 apr 2015 16:21

Ze kunnen eisen wat ze willen, dit krijgen is iets anders. Grootouders hebben wettelijk recht op omgang met hun kleinkinderen, maar dit wil niet zeggen dat zij mogen bepalen waar en wanneer dit doorgaat. U antwoordt dus best via AS waarin u zelf een redelijk voorstel doet naar omgang, waarbij u duidelijk een plaats en moment voorstelt, en ook bepaald wie er aanwezig is (bijvoorbeeld uzelf). Indien uw voorstel redelijk is, en ze weigeren om daar op in te gaan en maken er een rechtszaak van, zullen ze snel teruggefloten worden door de rechter.

NeleG
Topic Starter

#3 , 03 apr 2015 16:29

Rune wilt haar grootouders niet meer zien. Is zij verplicht om te gaan als zij dat niet wilt? Kinderen hebben ook woensdag en vrijdag iets aan de hand. Dit wil zeggen dat alleen maandag, dinsdag en donderdag mogelijk zijn. Vermits de kinderen tijdig hun bed in moeten spreken we hier telkens over maar 3 uur terwijl ze er 10 vragen.
Vraag is eigenlijk vooral MOETEN die kinderen gaan? Ben van mening dat als ik geen kind meer ben, dat zij geen kleinkinderen meer zijn. En Rune is het beu om te zien dat haar mama telkens wordt gekwetst door haar oma...

Reclame

sibi

#4 , 03 apr 2015 16:34

De beide ouders hebben het ouderlijk gezag over de kinderen. Daartoe behoort ook de beslissing of de kinderen al dan niet met de grootouders mogen omgaan. U kan de grootouders m.a.w. alle omgang met uw kinderen verbieden, en zij moeten zich daar in eerste instantie aan houden. De grootouders kunnen daarna wel proberen om via de jeugdrechter een omgangsregeling te bekomen, indien zij kunnen bewijzen dat hun band met de kleinkinderen bijzonder affectief is.
De jeugdrechter zal naar alle waarschijnlijk de "eis" van de grootouders, zoals in het AS beschreven, niet inlossen. Een alternatief kan uitgewerkt worden waarin staat dat de grootouders het recht hebben om maandelijks een halve tot een hele dag omgang te hebben met de kleinkinderen; tijdstip in overleg met de ouders (die dan logischerwijs rekening houden met de agenda van de kinderen).

eylis

#5 , 03 apr 2015 16:44

een strategische zet zou kunnen zijn dat u (per mail bijvoorbeeld) de grootouders elke maand opnieuw uitnodigt op een zaterdagnamiddag op de koffie op data die U passen. Telkens opnieuw nodigt u uit. Bewaar de antwoordmails hier op. Als ze niet ingaan op uw uitnodigingen, of ze antwoorden telkens weer dat de datum hen niet past, laat ze dan maar een rechtszaak opstarten. U heeft het bewijs geleverd dat u contact wenst en stimuleert tussen de kinderen en hun grootouders. Enne: zoals in de posts hierboven gezegd: U en de kinderen bepalen jullie agenda's voor dit contact. Grootouders schikken zich daar naar.

VDG2

#6 , 03 apr 2015 18:01

Misschien best wel uw persoonlijke gegevens (namen) verwijderen. Iedereen kan hier meelezen, dus ook de grootouders.

eylis

#7 , 03 apr 2015 18:14

VDG, dit zijn nu precies de reacties die deze grootouders best eens goed lezen, zodat ze de nutteloze kosten van een advocaat achterwege laten en beseffen dat hun rechten niet geschaad zijn, maar dat ze te ver gaan in hun eisen en dat het een maat voor niets zal zijn. Ik vind het overigens erg dat advocaten aan hun clienten niet duidelijk maken wat realistische verwachtingen zijn voor een eis, maar toch starten met erelonen te innen voor een zaak die waarschijnlijk met een (dure) sisser afloopt.

Turaki

#8 , 03 apr 2015 21:11

De beide ouders hebben het ouderlijk gezag over de kinderen. Daartoe behoort ook de beslissing of de kinderen al dan niet met de grootouders mogen omgaan.
Artikel 375bis BW al eens gelezen? Hierin staat "de grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden". Dus neen, de ouders kunnen niet beslissen dat hun kinderen niet met de grootouders mogen omgaan.
Rune wilt haar grootouders niet meer zien. Is zij verplicht om te gaan als zij dat niet wilt?
Ja. Dit is een wettelijk recht, dus als de grootouders dit eisen, moet u dit mogelijk maken.
Kinderen hebben ook woensdag en vrijdag iets aan de hand. Dit wil zeggen dat alleen maandag, dinsdag en donderdag mogelijk zijn. Vermits de kinderen tijdig hun bed in moeten spreken we hier telkens over maar 3 uur terwijl ze er 10 vragen.
Ze mogen vragen zoveel ze willen. Als u een redelijk voorstel doet, waarbij uw ouders een voor- of namiddag in het weekend per maand met uw kinderen kunnen omgaan, lijkt het mij meer dan redelijk.
Vraag is eigenlijk vooral MOETEN die kinderen gaan? Ben van mening dat als ik geen kind meer ben, dat zij geen kleinkinderen meer zijn.
Net daarom is deze wettekst er gekomen. Om te voorkomen dat kinderen het slachtoffer worden van familiale ruzies, en daardoor geen contact meer hebben met andere mensen dan hun ouders die wel belangrijk zijn.

En om u gerust te stellen, stuur die AS met een redelijk voorstel. Een halve dag per maand, op een door u gekozen locatie (bij u thuis, in een binnenspeeltuin, ...), met aanwezigheid van wie u wil (dus ze kunnen niet eisen dat u uw kinderen moet afzetten bij u thuis en dat u er niet bij mag blijven). Als u dit doet, dan zal een rechter hen nooit hun zin geven, aangezien u duidelijk getracht heeft een oplossing te vinden, en zij zelfs niet de tijd hebben genomen om de gemoederen te laten bedaren (2 maanden is wel heel snel om een advocaat in te schakelen).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2015 21:25

Uiteraard kan u als eerste element - of zijn er voorgaande feiten - het debacle van het familiefeest al uitgebreid op papier zetten.
Tevens als er gesprekken zijn met grootouders deze opnemen via gsm of opnameapparaatje.

Zijn er getuigen van wat er op familiefeestje gebeurd is ???

NeleG
Topic Starter

#10 , 04 apr 2015 19:14

Wij zijn nooit naar dat familiefeest geweest. De dreigementen zijn naar mijn man gegaan, ik was er zelf niet bij, mijn oudste dochter wel. Het telefoontje dat volgde heb ik wel gehoord. Geen twijfel mogelijk dus voor mij. Kortom, geen enkele getuigen op de dochter na.
Ik ga proberen met die halve dag binnenspeeltuin. Maar wat kan ik doen tegen overdreven verwennerij? Ik ken mijn moeder en weet dat die haar hand er niet voor omdraait om ze proberen om te kopen en op te zetten tegen ons...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 apr 2015 19:33

U of uw echtgenoot zullen erbij zijn en als er een sociaal onderzoek opgestart is kunnen die mensen ook in de buurt zitten.
U kunt perfect zeggen dat er enkel cadeau's gegeven worden op specifieke momenten en enkel diegene waar jullie op voorhand de toestemming voor hebt gegeven.
Uiteraard elk gesprek opnemen, is wettig.

Turaki

#12 , 04 apr 2015 19:37

Maar wat kan ik doen tegen overdreven verwennerij?
U blijft ten allen tijde aanwezig, en bepaalt de grenzen. U heeft nog altijd het ouderlijk gezag. En gaan ze er los over, dan beëindigd u het bezoekje.

NeleG
Topic Starter

#13 , 04 apr 2015 21:40

Bedankt voor de tips!!!

WP002

#14 , 06 apr 2015 19:35

Grootouders hebben recht op contact? -> ja
Om het even wanneer het hen past? -> nee
U moet uw kinderen bij hen alleen laten? -> nee

duma

#15 , 07 apr 2015 10:54

Ook belangrijk als u hen dat AS stuurt, is dat u hen meldt dat u hen op geen enkele moment het contact met de kinderen ontzegd hebt.
Dat er langs hun kant geen enkele vraag geweest is tot contact en dat u het zeer spijtig vindt dat zij in plaats van, zoals normale grootouders, te bellen om eens langs te komen of jullie uit te nodigen, naar een advocaat stappen.
Dat zij steeds welkom zijn bij jullie en dat julllie op xx/xx/xxxx sowieso van plan waren om een uitstap te doen naar X en zij welkom zijn om jullie te vergezellen.

Terug naar “Andere”