onttrekken aan onderhoudsplicht als kind aan ouders

bmatt
Topic Starter

onttrekken aan onderhoudsplicht als kind aan ouders

#1 , 30 okt 2015 20:37

Beste,

Ik ben 28jaar. Mijn ouders zijn gescheiden sinds ik 8jaar was.
Mijn vader heeft mijn moeder nooit alimentatie betaalt. We hebben zelden contact, enkel als zijn geld op is contacteert hij me.

Door zijn flamboyante levensstijl met geld dat hij niet ter beschikking heeft zit hij nu in de problemen. Hij is momenteel gehospitaliseerd, heeft al zijn geld opgedronken, heeft geen woonst en geen werk. Hij is ook met niets in orde; geen paspoort, geen ziekteverzekering, een schuldenberg van vroeger ,nog nooit belastingen betaald,...Hij heeft al tegen verschillende mensen van het ziekenhuis, ocmw, etc... gezegd dat hij mij als dochter heeft en deze mensen zouden mij gaan contacteren volgens hem.

Nu is mijn zorg dat het ocmw de kosten van dit gebeuren gaat willen terugvorderen via mij.
Is er een mogelijkheid om mij te onttrekken aan de onderhoudsplicht t.o.v. mijn vader?
Ik ben enig kind en hij heeft ook geen ouders meer.

Alvast bedankt voor jullie reacties, alle hulp is welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2015 22:11

Hoelang zorgt uw vader al niet voor u ..dus vanaf welke leeftijd?
Heeft uw moeder steeds aangifte gedaan van niet betalen alimentatie?
Verspillend gedrag en geen eerbied (onwaardig gedrag) tegenover zijn kinderen zijn mogelijk een reden om niet te moeten betalen.

http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht
en ook
http://elfri.be/onderhoudsgeld-en-onwaardigheid

wanton

#3 , 30 okt 2015 23:17

In deze situatie zal het OCMW normaal geen contact nemen met u. De kosten van dergelijke bijstand in levensonderhoud worden niet verhaald op de kinderen. Waarschijnlijk zullen zij hem in orde maken met mutualiteit en derg. door hem tijdelijk te werk te stellen. Verder dienen zij hem te helpen bij schuldbemiddeling, huisvesting, enz.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Turaki

#4 , 30 okt 2015 23:24

Onthoudt wel dat dergelijke regeling slechts een gunst is van het OCMW (niet alle OCMW's doen hier aan mee), en dat deze ook dienen te besparen, en bijgevolg vaker geneigd zullen zijn om dergelijke gunstmaatregelen af te bouwen (indien deze al toegestaan wordt).

Terug naar “Andere”