leeghalen spaarrekening van je kind

Kirsten
Topic Starter

leeghalen spaarrekening van je kind

#1 , 14 nov 2007 09:21

Naar aanleiding van het overlijden van mijn vader, heeft mijn moeder gezegd dat ik 12500€ op mijn spaarrekening heb. Ik was tot op heden niet op de hoogte.
Ik ben naar de bank geweest en de rekening was leeg. Een dag voor mijn 18de verjaardag, was ze leeggehaald. Dit was in 1999. Kan dit zo maar? Bestaat er een wetgeving?
Mag de bank dit toestaan dat de ouders de rekening leeg halen?

Alvast bedankt voor de reactie en de hulp.

Kirsten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 nov 2007 11:47

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,BEHEREN zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

’Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Er dient dus vooraf onderzocht of het om eigen geld van de ouders of van het kind ging.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Kirsten
Topic Starter

#3 , 15 nov 2007 13:19

Kan u mij eens zeggen wat het verschil is tussen EIGEN geld en geld van het kind.

In principe spaart de ouder toch voor het kind?

Ik wil even verduidelijken dat het om een effectendossier ging waarbij telkens kasbons belegd werden die dan uitbetaald werden op de spaarrekening.
Dit bedrag was opgelopen tot bijna 15000 euro.

Kan ik ervan uitgaan dat mijn ouders of 1 van hen een volmacht over de rekening had en zodoende deze kon leeghalen vooraleer ik meerderjarig werd?

Alvast bedankt.

Reclame

Terug naar “Andere”