Minnelijke schikking voorgesteld door advocaat-bewindvoerder

Creatief
Topic Starter

Minnelijke schikking voorgesteld door advocaat-bewindvoerder

#1 , 11 jan 2008 14:17

De geschiedenis wordt nog eens samengevat:
- Moeder is dement en werd door het vredegerecht een bewindvoerder-advocaat aangesteld. We zijn erg tevreden met deze beslissing.
- Jongste broer had vroeger de volmacht over moeders rekening, maar misbruikte de rekening door zich te verrijken of zichzelf te vergoeden. Hij haalde van moeders rekening 29 000 € af (voor zijn bewezen diensten).
- Uit wilsbeschikkingen, die neergelegd werden in de kluis van moeder (leeft nog) ontvingen we een kopie hiervan via de advocaat-bewindvoerder.
- In deze wilsbeschikkingen werd vemeld dat onze jongste broer een aparte rekening had ontvangen, vermodelijk voor zijn dienstbetoon, waaraan hij aan niemand verantwoording verschuldigd was.
- Bij overlijden van moeder zouden alle goederen, die in moeders kamer liggen, zijn eigendom worden.
- Moeder en vader hebben 17 jaar lang voor de opvang gezorgd van de kinderen van mijn broer, klusjes opgeknapt in zijn zaak, etc.
- Moeder verblijft sinds een zestal jaren in een welzijnscampus. De was werd eenmaal per week gedaan door de vrouw mijn jongste broer.
- Mijn jongste broer betaalde via volmacht de rekeningen van moeder.

Voor deze 2 laatste diensten, haalde hij net voordat de advocaat-bewindvoerder werd aangesteld een bedrag af voor zijn bewezen diensten, namelijk 29 000 €.

De andere kinderen zijn hiermee nooit akkoord gegaan. De redenen hiervan zijn:

- Een volmacht dient enkel om de lopende onkosten te vergoeden en niet om zichzelf te verrijken.
- Gedurende 17 jaar hebben onze ouders dagelijks voor oppas gezorgd voor de kinderen van mijn broer, alsook voortdurend klusjes opgeknapt. Zij deden dit gratis. We verwachten dus van onze broer dat hij ook gratis iets terug doet.
- uit de beschikkingen blijkt dat hij een aparte rekening heeft ontvangen
- bij overlijden krijgt hij nog alle goederen, die nog in het welzijnscentrum bevinden.
- de mogelijkheid bestaat dat hij nog eens bevoordeeld wordt door testament.

Na veschillende schrijvens ontvangen te hebben van onze advocaat-bewindvoerder, ontvingen we deze week een biref waarin de advocaat-bewindvoerder een minnelijke schikking voorstelde. Hij stelde voor dat de jongste broer 13 000 € toe te kennen voor zijn financieel beheer en de was. De advocaat-bewindvoerder voegde eraan toe dat hij dit bedrag vrijwel erg hoog vond.

Hij besloot zijn brief dat de andere kinderen hiermee niet akkoord moeten gaan en verwachtte een antwoord van de andere kinderen.

De andere kinderen gaan hiermee niet akkoord, temeer omdat er kinderen en schoonzonen harder voor de ouders, maar inzonderheid voor moeder, hebben gewerkt dan de jongste broer en zijn vrouw samen.
Als andere redenen gaven we de bovenstaande op.
We hebben uitdrukkelijk vermeld dat, aangezien mijn broer al verschillende malen is vevoordeeld, deze diensten GRATIS moeten zijn en dat de onterechte geldafnames, inclusief de verschuldigde intresten, teruggevorderd worden ten gunste van moeder haar rekening.

Vragen?
1 Hoe zal het nu verder gaan? Wat gebeurt er na deze vraag om minnelijke schikking, waarbij de andere kinderen niet akkoord gaan?
2 Zal de advocaat-bewindvoerder nu de toelating moeten vragen aan het vredergerecht om de gelden terug te vorderen via de rechtbank van eerste aanleg?
3 Worden de andere kinderen hierbij betrokken? Zullen zij ook hiervoor gedagvaard worden?
4 Zullen nu ALLE gelden teruggevorderd worden via de Rechtbank van Eerste Aanleg?
5 Is het nog mogelijk dat de Rechtbank van Eerste Aanleg nog een vergoeding toekent aan mijn jongste broer?
6 Wie betaalt de gerechtkosten en advocaatkosten indien de jongste broer toch nog een kleine vergoeding krijgt via de rechtbank. (Hij zal alleszins het grootste geld terug moeten ophoesten).
7 Indien de jongste broer in het beste geval nog een vergoeding krijgt via de rechtbank, moeten de andere kinderen dan een deel van de gerechtkosten en advocaatskosten betalen, aangezien zij niet akkoord gaan met de minnelijke schikking?
8 Of ... Wordt er een advocaat aangesteld, die voor mijn moeder pleit en worden de andere kinderen hierbij niet betrokken?
9 Hoe lang zou het nu nog kunnen duren, nadat er een brief tot minnelijke schikking is beantwoord aan de advocaat-bewindvoerder, alvorens er nu een beslissing wordt genomen de gelden terug te vorderen?
10 Hoe gebeurt de verdere afhandeling van deze zaak, vermoedelijk bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Topic Starter

#2 , 14 jan 2008 17:52

Ik haal deze topic even terug naar boven. :wink:

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2008 19:41

Vragen?
1 Hoe zal het nu verder gaan? Wat gebeurt er na deze vraag om minnelijke schikking, waarbij de andere kinderen niet akkoord gaan?
2 Zal de advocaat-bewindvoerder nu de toelating moeten vragen aan het vredergerecht om de gelden terug te vorderen via de rechtbank van eerste aanleg?
JA
3 Worden de andere kinderen hierbij betrokken? Zullen zij ook hiervoor gedagvaard worden?
NEEN, dat moet niet. Dit is in principe een zaak tussen moeder en haar zoon.
4 Zullen nu ALLE gelden teruggevorderd worden via de Rechtbank van Eerste Aanleg?
Dat beslist de voorlopig bewindvoerder
5 Is het nog mogelijk dat de Rechtbank van Eerste Aanleg nog een vergoeding toekent aan mijn jongste broer?
Moeilijk te zeggen. Het feit dat al het geld plots werd afgehaald pleit tegen de jongste broer.
6 Wie betaalt de gerechtkosten en advocaatkosten indien de jongste broer toch nog een kleine vergoeding krijgt via de rechtbank. (Hij zal alleszins het grootste geld terug moeten ophoesten).
De rechtbank beslist. Als moeder verliest betaalt zij.
7 Indien de jongste broer in het beste geval nog een vergoeding krijgt via de rechtbank, moeten de andere kinderen dan een deel van de gerechtkosten en advocaatskosten betalen, aangezien zij niet akkoord gaan met de minnelijke schikking?
Neen. Zij zijn in principe geen partij bij dit geschil.
8 Of ... Wordt er een advocaat aangesteld, die voor mijn moeder pleit en worden de andere kinderen hierbij niet betrokken?
9 Hoe lang zou het nu nog kunnen duren, nadat er een brief tot minnelijke schikking is beantwoord aan de advocaat-bewindvoerder, alvorens er nu een beslissing wordt genomen de gelden terug te vorderen?
Dat weet enkel de voorlopig bewindvoerder, hij beslist.
10 Hoe gebeurt de verdere afhandeling van deze zaak, vermoedelijk bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?
Dagvaarding, en de zaak zal dan ongeveer één jaar later kunnen gepleit worden.

scorpioen

Reclame

Creatief
Topic Starter

#4 , 14 jan 2008 21:58

Bedankt Scorpioen voor je zorgvuldige antwoorden.
Jammer dat de zaak pas over een jaar kan bepleit worden! Moeder kan ondertussen natuurlijk overlijden. Indien dit zo zou zijn, zou de jongste broer van deze situatie profiteren.

Moeder kan deze zaak niet verliezen. Zij is dement en heeft een advocaat-bewindvoerder. Indien moeder toch nog in leven zou zijn op de dag dat deze zaak voorkomt, dan zou er enkel "on"recht bestaan.

Moeder had haar jongste zoon al verloond. Voor de rest werd de volmacht op 14 dagen tijd 2 x misbruikt.

Terug naar “Andere”