#1 , 18 jan 2008 16:52
Mijn man heeft 3 kinderen uit een eerdere relatie waarvoor hij alimentatie betaald. Zijn ex is zelf vertrokken en ging kort daarna alweer samenwonen en is inmiddels al weer 5 jaar getrouwd. Mijn man betaald ongeveer 500 euro, dit is destijds vastgesteld door de sociale dienst, was het maximale bedrag in die periode. Nu gaat het al een paar jaar niet goed met de moeder en stiefvader v/d de kinderen, zij hebben veel schulden gemaakt (met in onze ogen onzinnige aankopen als nieuwe auto, extreem veel huisdieren e.d.) Nu hebben ze een verzoek ingediend om de alimentatie te verhogen want zij kunnen niet meer rondkomen. Beiden hebben geen werk (maken ook geen aanstalten om aan de slag te gaan) en hebben toch een inkomen (uitkering) van ongeveer 1500 euro netto. Wij werken allebei wel en hebben goede banen met een daarbij passend inkomen. Onze advocaat heeft ons verteld dat wij waarschijnlijk het driedubbele moeten gaan betalen volgens de berekening tremanormen. De kinderen zouden "recht" hebben op onze levenstandaard, en wij mogen op een houtje gaan bijten???!! Vervolgens woont ons zoontje bij ons en die "mag" meedelen in de berekening (de norm gedeeld door 4 kinderen) maar in dat zelfde rapport krijgt een kind alleen in een huishouding veel meer aan alimentatie als het andersom zou werken??!!! Hoe zit dit nu precies, en waar vind ik de redelijkheid in deze onderhoudsverplichting?