naamsverandering van ex-echtegenoot naar naam van moeder

Pinkie
Topic Starter

naamsverandering van ex-echtegenoot naar naam van moeder

#1 , 28 jan 2008 13:41

Geachte,

Ik zit met een probleem waarmee ik hoop dat iemand onder jullie mij zal kunnen in de goeie richting helpen.

Mijn ex-man en ik waren in echtscheidingsprocedure toen ik ben bevallen van mijn dochter (februari 2005).

Alhoewel we al sinds 2000 niet meer samenwoonden, maar nog niet officieel gescheiden waren, draagt mijn dochter de naam van mijn ex-echtgenoot (die niet de vader is).

Nu mijn ex hertrouwd is zou die willen dat ik de familienaam van mijn dochter verander. Maar ik wil niet dat mijn dochter de naam draagt van haar biologische vader.

Ik wil mijn kind op mijn naam. Maar ik weet niet welke stappen ik daarvoor moet ondernemen.

Kan iemand mij in de juiste richting te helpen?

Alvast bedankt
Pinkie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 jan 2008 13:01

“Art.335...§ 2. Het kind wiens afstamming alleen van moederszijde vaststaat, draagt de naam van zijn moeder...§ 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel kunnen de ouders samen...in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.318.§ 1. Tenzij het kind bezit van staat* heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden betwist door de moeder, het kind, de man ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en de persoon die het vaderschap van het kind opeist.§ 2. De vordering van de moeder moet worden ingesteld binnen een jaar na de geboorte...die van de man die het vaderschap van het kind opeist moet worden ingesteld binnen het jaar na de ontdekking van het feit dat hij de vader van het kind is en die van het kind moet worden ingesteld op zijn vroegst op de dag waarop het de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en uiterlijk op de dag waarop het de leeftijd van tweeëntwintig jaar heeft bereikt...§ 3. Onverminderd het bepaalde in §§ 1 en 2, wordt het vermoeden van vaderschap teniet gedaan indien door alle wettelijke middelen is bewezen dat de betrokkene niet de vader is...”(B.W.).

* Zie daartoe art.331nonies B.W..

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”