Afvoer Schouwkanaal

DE_STANNY
Topic Starter

Afvoer Schouwkanaal

#1 , 04 apr 2008 08:27

Beste,

Ik weet niet of ik dit bericht op de juiste locatie heb gepost aangezien het mijn eerste bericht hier is.
Mijn buurman heeft een nieuwe condensatieketel laten plaatsen en de rookgas afvoerkanaal komt uit boven op mijjn plat dak.Dwz dat de afvoerbuis horizontaal vanuit zijn schouw tot over mijn dak steekt welke condensatie druppels geeft op mijn dak.Deze druppels zouden normaal geen probleem mogen vormen daar deze condensatiedruppels nogal agressief blijken te zijn, wat als dit na verloop van tijd een lek blijkt te veroorzaken ?
In ieder geval de vraag, mag mijn buur zijn gasafvoer over mijn eigendom voorzien ?

Mvg,

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 apr 2008 10:04

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan op die gronden uw buur verplichten zijn ‘rookgas afvoerkanaal boven op uw plat dak’ te verwijderen.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het bevoegde vredegerecht.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dan dient u uw buur te dagvaarden voor datzelfde gerecht.

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”